قیمت ها در بازار ارز در حالی روند صعودی خود را طی می کند که هیچ اقدام جدی از سوی دولت و مجلس صورت نمی گیرد، اما در طرف مقابل دلالان به یکه تاز میدان ارز تبدیل شده اند.
 
با گذشت حدود یک هفته از راه اندازی مرکز مبادلات ارز نه تنها قیمت دلار فروکش نکرده؛ بلکه به صورت لحظه ای در حال افزایش است. آخرین خبر از قیمت دلار در بازار آزاد حاکی از  آن است که هر دلار 3100 تومان در بازار  معامله می شود.

این در حالی است که نه تنها اتفاق خاصی نسبت به هفته‌های پیش در فضای اقتصادی کشور نیافتاده است که نرخ ارز را افزایش بدهد بلکه با ورود مبالغ زیادی ارز به بازار در هفته اخیر و در قالب اتاق مبادلات ارزی و در شرایطی که وضعیت فروش نفت و صادرات غیر نفتی رشد قابل توجهی داشته و وصول مطالبات ارزی نیز بهتر از گذشته انجام شده است، انتظار می‌رفت قیمت گذاری ارز روندی نزولی به خود بگیرد چنانکه در روزهای اول هفته گذشته شاهد این اتفاق در بازار بودیم اما به نظر می‌رسد از روز گذشته و با ورود مافیای دلار به عرصه، قیمت دلار به صورت مصنوعی و  غیر طبیعی رشدی عجیب را تجربه کرده است.

از سویی دیگر زمزمه هایی نیز از جلسه شب گذشته تعدادی از صرافان به گوش می رسد که سعی دارند با نگه داشتن آشفتگی و نابسامانی در بازار مانع از کاهش قیمت دلار شوند. این صرافان که با تعداد زیادی از دلالان نیز در ارتباط هستند در تلاشند با جمع آوری دلارهای موجود در بازار فضای روانی را به سمت کمبود دلار در بازار به پیش ببرند و در نهایت بتوانند به سودهای کلان دست یابند.

به نظر می‌رسد این اقدام صرافان برای خارج کردن ابتکار عمل از دست دولت برای تعیین نرخ ارز آزاد و باقی ماندن اختیار تعیین قمیت در دستان این صنف طراحی شده و لازم است علاوه بر شیوه‌های اقتصادی، از سوی نهادهای نظارتی بانک مرکزی و دیگر نهادها نیز به صورتی جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

این صرافان روزهای گذشته نیز دلار را به بالاترین قیمت خریداری می کردند اما وقتی فردی برای خرید دلار به آن صرافی ها مراجعه می کند، با این واکنش روبرو می شود: دلار نداریم.

احتکار دلار آن هم در سطح بسیار وسیع سبب شده است که در نهایت صرافان یاد شده تعیین کننده قیمت ها باشند و بازار را به راحتی در دست بگیرند.

گزارش ها  حاکی از آن است که در حالی که در حوای سبزه میدان دلالان دلار را با قیمت 3040 تومان از مردم خریداری می کنند و چند صد متر پایین تر این دلار را به دلالی دیگر با قیمت 3100 می فروشند.

مقصر اصلی دولت است

از سویی دیگر وزارت اقتصاد و وزیر مربوطه آن که متولی اصلی وضعیت اقتصادی کشور است هفته گذشته در مجلس با خواندن چند بند از قانون بار را از دوش خود برداشته و مقصر تمامی این آشفتگی ها را بانک مرکزی معرفی کرد.

با این حال اوایل هفته محمود بهمنی وعده داد در روزهای آتی مقاومت بازار ارز شکسته خواهد شد.

در این میان روز گذشته الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرده است: وضعیت نابسامان بازار ارز را ناشی از ناتوانی نمی دانم بلکه بازار مدیریت نمی شود و رئیس جمهور تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است.

وی افزوده است: من وضعیت موجود را حمل بر بی عرضگی و ناتوانی نمی دانم و به نظرم کاملا برنامه ریزی شده است.

این نماینده تهران تاکید کرده است: بخش اعظم مشکل امروز بازار ما به اراده دولت برمی گردد که بازار را آشفته نگه داشته است و من واقعا نمی دانم چه پیش خواهد آمد؟

جالب است که صرافی های زیادی در همین زمان بی ثباتی ارزی احداث شد و حتی از قول نمایندگان مجلس گفته شده برخی بانک ها مشکلات و بدهی های خود را از طریق فروش ارز تامین می کنند.

خیلی از کارشناسان نیز معتقدند فعالیت های سوداگری در آشفتگی بازار ارز بسیار نقش دارد. خیلی از این هولدینگ ها، صرافی ها و شرکت های سرمایه گذاری یا وابسته به دولت هستند و یا به نوعی تحت نظارت دولت می باشند. لذا این شرکت ها باید مدیریت شوند.

بازار ارز در حالی این شرایط را پشت سر می گذارد که هیچ اقدامی جدی از سوی دولت و مجلس صورت نمی گیرد، در حالی که کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه متولی اصلی عرضه ارز به بازار دولت است تا هنگامی که اقدامی موثر در بازار صورت نگیرد این اوضاع ادامه خواهد داشت.
منبع: باشگاه خبرنگاران
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا