یزدفردا:دولت ترکیه طی روزهای اخیر بار دیگر مجبور شد تا نرخ حامل‌های انرژی را افزایش داده و در همین راستا تبدیل به مصرف کننده گرانترین بنزین در جهان شود.

 دولت ترکیه رکورد مصرف گرانترین بنزین در جهان را طی روزهای اخیر شکسته است. دولت آنکارا با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر مجبور شد تا نرخ حامل‌های انرژی در این کشور را افزایش دهد. در همین راستا دولت آنکارا قیمت گازطبیعی مصرفی در ترکیه را 9.8 درصد افزایش داد و قیمت واحد انرژی برق نیز از 18.91 لیره ترک به 20.80 لیره ترک رسید.

این در حالی است که به دنبال افزایش متوالی قیمت بنزین در ترکیه، این کشور تبدیل به مصرف کننده گران ترین بنزین در جهان شده است. آخر بار افزایش 9 کروشی (واحد پول خرد ترکیه: 1 لیره معادل 100 کروش) مردم ترکیه بار دیگر دچار شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین شدند. بر این اساس قیمت بنزین در ترکیه از 4.74 لیره ترک به 4.83 لیره ترک افزایش یافت.

کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه را تلاش دولت آنکارا برای کاهش کسری بودجه این کشور عنوان می‌کنند.

پیش از این کشور نروژ با بنزین لیتری 2.06 یورو ارائه کننده گرانترین بنزین دنیا به مصرف کنندگان بود. در حال حاضر ترکیه با بنزین لیتری 2.08 یورو کشور نروژ را پشت سر گذاشته است.

این در حالی است که علیرغم ادعای دولت ترکیه مبنی بر اینکه از بحران مالی جهانی متاثر نشده، ولی در کشورهای بحران زده اروپا نظیر یونان، ایتالیا و اسپانیا قیمت بنزین به مراتب پایین‌تر از کشور ترکیه است. قیمت بنزین در یونان 1.75 یورو، در ایتالیا 1.86 یورو و در اسپانیا 1.45 یورو است.

شرکت بوتاش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی مجبور به افزایش قیمت بنزین شده‌اند.
منبع:فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا