به گزراش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد :محمد علی مبینی مدیر شیلات استان یزد اظهار داشت:در راستای توسعه و ترویج آبزی پروری  وهمچنین تنوع گونه های جدید آبزیان در استان در سال گذشته اقدام به رها سازی 1000 قطعه بچه ماهی استرلیادبا وزن 20 گرم در استخر کشاورزی در منطقه  چاه افضل اردکان کردیم.

مبینی خاطر نشان ساخت:هم اکنون با اقدامات و تلاش های  صورت  گرفته و طبق آخرین آمار زیست سنجی انجام گرفته میانگین وزنی این نوع ماهی به 250 گرم رسیده است.

وی اظهارامیدواری کرد با اتمام پروژه  تحقیقاتی این نوع از ماهی بتوانیم پرورش آن را بصورت انبوه در  استخر های ذخیره آب کشاورزی توسعه و ترویج دهیم.

وی یاد آور شد:ماهی استرلیاد از خانواده تاس ماهیان و از گونه بومی آبهای شیرین رودخانه ولگا و اورال در حاشیه دریای مازندران میباشد که این نوع ماهی  کوچکترین  نوع تاس ماهیان دریای مازندران شناخته شده است.

مدیر شیلات استان در ادامه گفت: تخم ریزی این نوع ماهی در اردیبهشت و با دمای آب 9 تا 17 درجه و در اعماق 4 تا 14 متری انجام  میگیرد ماهی استرلیاد ازماهیان با ارزشی است که  میتواند تحولی در صنعت آبزی پروری کشور ایجاد کند.

مبینی با اشاره به تولید خاویار از این نوع ماهی گفت:تولید خاویار از گونه ای از ماهی استرلیاد که وزنی کمتر از 1 کیلو گرم دارد میتواند تحولی چشمگیر در توسعه آبزی پروری کشور واستان داشته باشد زود بازدهی و داشتن دوره باروری کوتاه تر و همچنین آسان بودن شیوه پرورش از جمله مزیت های این نوع ماهی در پرورش و تولید خاویار نسبت به سایر ماهیان خاویاری است.

وی ادامه داد:ماهیان استرلیاد ماده  در وزن های بسار پایین و حتی کمتر از یک کیلو گرم موفق به تولید خاویار شده اند .بطوری که حداقل وزن ماهی  ماده استرلیاد 640 گرم و حداکثر آن 984 گرم  و میانگین وزنی آنها 807 گرم  است.

از دیگر مزایای این نوع از ماهی تولید خاویار معادل 5/9 درصد از وزن بدن ماهی بوده و همچنین از مهمترین دستاوردهای پرورش ماهی استرلیاد تولید خاویار از این ماهی در طول دوره 4 ساله است که نسبت به سایر ماهیان خاویاری دوره کوتاه تری است.

مبینی در پایان خاطر نشان  ساخت:با حمایت از این طرح و  همچنین توسعه آن بویژه در پهنه آبهای شیرین  کشور و حتی  در استانهای غیر ساحلی  میتوان میزان قابل توجهی از گوشت و خاویار این گونه را برای مصارف داخلی  یا با   هدف صادرات و عرضه به بازرهای جهانی  تولید کرد.

انچه مسلم است تلاش و کوشش شبانه روزی شیلات استان در زمینه  توسعه و ایجاد بستری مناسب و همچنین زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان استان است همچنین معرفی این نوع ماهی از خانوده تاس ماهیان موجب تنوع  بخشی و معرفی گونه های جدید برای شاغلان این صنعت و فراهم کردن شرایط پرورش خاویار این صنعت  پردرامد  نشان از همت وتلاش مجموعه شیلات استان یزد دارد.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا