یزدفردا:در مراسم"طبیب اخلاق"، گرامیداشت دکتر جواد حائریان عنوان شد:

رئیس فرهنگستان علوم ایران:دکتر جوادحائریان جامع العلم و فضیلت ، و مرد خدمت ، فرهنگ و ادب است
نماینده مردم اردکان: دکتر جواد حائریان طبیبی حکیم است که چونان امینی دلسوز و رفیقی شفیق در متن زندگی مردم حضوری همیشگی دارد

اردکان "مرضیه پور رحیمی اردکانی"خبرنگاریزدفردا:مراسم بزرگداشت دکتر جواد حائریان ، طبیب اخلاق و چهره ماندگار پزشکی شهرستان اردکان با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل فرهنگسرای آیت ا.. خاتمی(ره) اردکان برگزار شد.
رئیس فرهنگستان علوم ایران در این مراسم گفت: دکتر جوادحائریان جامع العلم و فضیلت ، و مرد خدمت ، فرهنگ و ادب است.
"رضا داوری اردکانی" با بیان اینکه در حقیقت پزشکی نه صرفا شغل بلکه وظیفه ایشان بوده است گفت: آدمیان در زندگی خود چیزهایی بدست می آوردند که بعضی از آنها ماندنی است و بعضی دیگر دیری نمی پاید، انچه می ماند نام نیک و یادگار شایسته است. دکتر حائریان نام نیک دارد و فرزندانی پرورده است که هر یک در جای خود نمونه اند و  اکثر آنان مقام بزرگی در دانش و فرهنگ دارند و منشاء آثار بزرگ در خدمت علمی و دانش پژوهی و ترویج دانش بوده اند و هستند .
استاد فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: مردم مطمئنا نظرشان را در مورد اشخاص به شوخی یا جدی بیان می کنند و من تا به حال در این شهر ، نیستان و نایین ندیده ام و نشنیده ام که کسی از ایشان بد بگوید .
" داوری اردکانی"  عنوان نمود: دکتر جواد حایریان بدون اینکه به فکر مال اندوزی باشد خوب زندگی می کند، خوب زندگی کردن به معنای داشتن شهرت  و نام نیک ،  داشتن فرزندان خوب و...  می باشد که دکتر همه این ها را دارد.وی به مردم خدمت کرد و مردم حق خدمت را می شناسند و بدین جهت به ایشان احترام  می گذراند.
عض1و شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فرهنگ سرای آیت ا.. خاتمی لیاقت این مراسمات را دارد که در
ان صدق و صفا باشد افزود: جواد حائریان طبیب ادیب ، معلم و عالم با فضیلت و بی ریا هستند و مردمی که در مراسم بزرگداشت ایشان جمع شده اند فقط به منظور احترام به وی آمده اند و هیچ قصد تظاهری  ندارند .
همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز با تبریک و گرامیداشت واقعه غدیر  گفت: این واقعه در سراسر جهان موجی روح بخش و تاثیرگذار در عرصه های دینی،علمی و اجتماعی بوجود آورد و پرتو عالم گیر افکار امام علی (ع)، در جهان اسلام دامن گستر شد و او را مقتدای موحدان،آزادگان،عدالت طلبان ، حق جویان ، عالمان و مجاهدان در گیتی قرار داد و این موج حیات آفرین و هستی بخش و  حب به امام علی(ع)، منشا آثار و برکات فراوان در جهان اسلام و تاریخ تشیع گردید که یکی از آنها ، وقوع انقلاب اسلامی ایران است.
"محمدرضا تابش" اظهار داشت: دکتر جواد حائریان، مردی است که گوهر پاک و اصالت خانوادگی و بن مایه قوی شخصیتی اش ، ظرفی بود که به زیور علم و ادب و اخلاق آراسته گشت و از وی شخصیتی معنوی، فرهنگی و جامع الاطراف ساخت که مفید فایده و موثر برای جامعه شد. خیلی ها عالم هستند اما چون از این گوهر پاک بی بهره اند، شعاع تاثیرگذاری آنها کم است.دکتر  با همت عالی، تلاش زائدالوصف و قابل تحسین و تحمل رنجها و مرارت ها به قله کمال رسیده است و از انوار حیات بخش خورشید معرفت و محبت ، بهره مند و با پرتوافشانی آن به جامعه، سلامت و نشاط جسمانی و روحانی را برای مردمان خوب و عزیز شهرمان به ارمغان آورد.
وی با بیان اینکه در فرهنگ ملی ایرانیان، پزشکانی که افزون بر علم طبابت ، از مهارت های هنری و ادبی بهره مند و در مقام مشاور معنوی مردم ، به کمک آنان می شتافتند، حکیم نام برده می شدند و در واقع حکیمان طبیبانی بوده اند که نیمی از مراحل درمان بیماران را با حسن سلوک و جذب و جلب اعتماد و تسخیر روح و روان آنان به فرجام می رساندند، تصریح کرد: دکتر حایریان، پزشک شهیر و خدوم و خوش سابقه شهر و دیار ما را نیز می توان در زمره حکیمانی ذکر کرد که طبابت خود را با مردم داری و مردم دوستی و پیوند عاطفی با همشهریان،توام ساخته و تجربه ای ماندگار از یک پزشک موفق را فراروی پزشکان جوانی که تازه در این مسیر خطیر گام نهاده اند ، قرار داده است.
نماینده مردم اردکان ، دکتر جواد حائریان را طبیبی حکیم که چونان امینی دلسوز و رفیقی شفیق در متن زندگی مردم حضوری همیشگی داشته و در غم و شادی آنها شریک، و مرهمی بر آلام ، و همراه در شادکامی های ایشان بوده است دانست و  تجلیل از وی را تکریم دینداری،مردم دوستی و استواری در خدمت و محبت و فداکاری و همه خوبی ها و ارزشهای ماندگاری است که خدا و خلق را بر آن رضایت است توصیف کرد.
"تابش" در پایان با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: خداوند را شکرگزارم و به خود می بالم، نماینده مردمانی افتخارآفرین و عزت بخش هستم که دکتر حایریان عزیز ، نمونه ای از آنهاست و از حضرت باریتعالی مدد   می جویم تا پاسدار همه فضیلت ها و خوبیهای اردکانیهای عزیز باشیم.
در این مراسم همچنین پیام سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در تجلیل از شخصیت دکتر جواد حائریان توسط نماینده مردم اردکان قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: دکتر جواد حائریان انسان والایی است که هر چند تباری فاخر و ارجمند دارد،ولی فرزند خصال و تلاش خویش است که همواره کوشیده و کوشیده است و از تنگناها و ناهمواریها گذر کرده است و بی هیچ خستگی و نومیدی آموخته است و اندوخته های فراوان علمی و تجربی خود را بی مزد و منت و چشم داشتی در طبق اخلاص نهاده و نثار مردمی کرده که آنان را دوست داشته است و اینک سرمایه گران سنگ او محبت و احترامی است که از پیر و جوان و زن و مرد، چه دردمندانی که به دست مهربان او به درمان رسیده اند و چه آنان که مهربانی و تواضع و شکیبایی را از او آموخته اند به او پیشکش می شود.
پخش فیلمی از زندگی طبیب اخلاق شهرستان اردکان ،توصیف شخصیت این پزشک متعهد از زبان فرزندان و اهدای هدایایی به رسم یادبود و قدردانی از طرف مردم،مسئولان و خانواده به دکتر حائریان از دیگر بخشهای این برنامه بود که توسط مجری و شاعر توانای استان یزد " دکتر محمدی" اجرا شد.
در این مراسم " رضا داوری" رئیس فرهنگستان علوم ایران، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ، خانواده دکتر جواد حائریان ، پزشکان و متخصصانی از سراسر کشور ،  فرماندار ، شهردار ،روسای ادارات و جمع کثیری از مردم شهرستان اردکان درمحل فرهنگسرای آیت الله خاتمی (ره) حضور داشتند.
دکترجواد حائریان اردکانی در سال ۱۳۰۱ در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی در اردکان بدنیا آمد.وی ابتدا به حرفه نجاری و رانندگی مشغول بود و سپس با طی مراحل تحصیل به شغل معلمی مشغول  و نهایتا با اخذ مدرک پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، به طبابت روی آورد.
دکتر جواد حائریان طبابت را از سال ۱۳۳۵ آغاز و در دهه شصت به افتخار بازنشستگی نائل آمد.
 دوران پربار طبابت ایشان نشان از کارنامه موفق پزشکی اخلاق مدار، متدین و وارسته دارد که بی‌وقفه و بدون چشمداشت مادی عمر پربار خود را صرف خدمت به مردم شهرستان اردکان کرد.
عکاس  امیر دهستانی اردکانی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا