یک گروه اقتصادی کشور پرتقال در زمینه تولید انرژی نو برگرفته از نور خورشید در استان یزد سرمایه گذاری می کند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد، در همین راستا این گروه به یزد سفر و در نشست مشترک با مسوولان سرمایه گذاری و برق استان، زمینه های همکاری،  راههای تولید انرژی نو و استفاده آن را بررسی کردند.

سرپرست این گروه در این نشست با قدردانی از مهمان نوازی طرف های ایرانی خود به تشریح زمینه های فعالیت خود پرداخت و گفت: پرتقال در زمینه تولید انرژی نو پیشتاز و چهارمین کشور در اتحادیه اروپاست و در دهه اخیر جهش قابل توجهی در این زمینه داشته است.

" نانو فاریا " (NUNO FARIA) با بیان اینکه پرتقال، تجربه خوبی در زمینه احداث سایت های تولید انرژی نو شامل باد و خورشید، موج و غیره را در سایر کشورها دارد، افزود: در سال 2012 ظرفیت تولید انرژی نو در پرتقال 10 هزار و 377 مگاوات بوده است.

مسوول ستاد و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد در این نشست با اشاره به ظرفیت های صنعتی، معدنی و سرمایه گذاری این استان گفت: با توجه به این موضوع، تولید انرژی نو در یزد ضروری است.

" مهدی مهدیار " افزود: همچنین با توجه به اینکه یزد در مرکز کشور قرار دارد؛ می توان برق تولیدی را  به سایر استان ها و حتی خارج از کشور صادر کرد.

وی اقلیم کویری و گرم استان را یادآور شد و تصریح کرد: یزد، بیشترین و بهترین ساعات تابش نور آفتاب را دارد؛ لذا می توان در زمینه تولید انرژی نو سرمایه گذاری نمود.

معاون برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای استان یزد هم  مشارکت بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در تولید برق را خوب ارزیابی نمود و گفت: هم اینک سه نیروگاه 500 مگاواتی برق با مشارکت بخش خصوصی در استان در دست احداث است.

" ابوالفضل اسدی " افزود: همچنین برای تولید 144 مگاوات برق با بخش خصوصی قرار داده بسته شده و بخشی از این تعهدات به زودی عملیاتی می شود.

به گفته وی، پنج سرمایه گذار داخلی با مشارکت سرمایه گذار خارجی برای احداث نیروگاه خورشیدی وارد مذاکره شده اند و محل احداث را نیز انتخاب کرده اند.

به گفته کارشناسان، اطلس خورشید ایران جزء بهترین اطلس جهان است و نقاط مرکزی ایران از جمله جنوب یزد، کرمان و فارس بهترین منطقه برای سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی خورشید است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا