یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند .

در این مقاله خواهیم دید، چگونه می توانید کارمندان خود را به رعایت اخلاق حرفه ای و صداقت، تشویق کنید (حتی اگر قبلا متقلب بوده اند! )

امروزه در شرکت های زیادی، استخدام یک مربی یا مشاور، برای آموزش صداقت کاری به کارمندان مرسوم شده است. از شرکت های بزرگ و بانک ها گرفته تا فروشگاه های خرده پا، بر سر اینکه کارمندان، کجا تقلب می کنند یا از زیر کار در می روند، مباحث زیادی مطرح است.
ممکن است تصور شود که درباره این مشکل بزرگنمایی شده است، اما در واقع چنین نیست. اخیراً راس کیدر، محقق در زمینه اخلاق کاری، تخمین زده است، 95% دانش آموزان آمریکا در امتحانات تقلب میکنند و از انجام تکالیف خود شانه خالی می کنند، درحالی که تنها 12% از آنان گیر می افتند.


تقلب، در فرم ادبی هم در زمان پذیرش در دانشگاه و هم دوره ی دانشگاه بسیار همه گیر شده است، به طوری که بسیاری از موسسات آموزشی از نرم افزارهایی استفاده می کنند که ایده ها، مباحث و متون محققان و دانشجویان را بررسی می کند تا نشان دهد که آیا از جایی قرض گرفته شده اند یا نه. بنابراین احتمال اینکه کارمندان شما در زندگی خود در مواردی دست به تقلب زده باشند و یا از زیر کارها در رفته باشند، بسیار زیاد است.


نگاه کردن به یک دفترکار، پر از کارمندانی با سرهای پائین و سخت در حال کارکردن، بسیار آرامش بخش است. اما احتمالا شما در حال نگاه کردن به اتاقی پر از متقلبین هستید! ( و یا حداقل متقلبین سابق!)


سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کارمندان شما چقدر صادق هستند؟ وقتی حتی بهترین دانش آموزان و نویسندگان می توانند گمراه کننده باشند، تکلیف دیگران چیست؟ دریغا که پاسخ ساده ای برای این سئوالات موجود نیست و من مطمئنم که درمان تقلب، کار ساده و یک شبه ای نیست.
در عوض، به گفتگویی فکر میکنم که با شاورن واتکینس داشتم، کسی که به اندازه کافی صادق بود تا توجه مدیران شرکت Enron را به مشکلات مالی جلب کند. او از کار کردن در شرکتی که بیشتر افراد به بیراه می رفتند، 2 درس مهم گرفت:


1- تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود!
هیچ کس حقه باز به دنیا نمی آید. همه ی افراد از تخلف های کوچک شروع می کنند که هیچ گونه تنبیهی ندارد، سپس شروع به بزرگ کردن تخلف ها می کنند. برای شرکت ها، این بدین معناست که برخورد با این متخلفین کوچک بهترین راه برای جلوگیری از تخلفات بزرگتر است.


2- کاری کنید کارمندان نسبت به شرکت همدلی کنند!

شاورن واتکینس به این دلیل به حرف آمد که در اجتماع کوچکی بزرگ شده بود، جائیکه اگر چیز اشتباهی مشاهده میکردند، برای آن کاری انجام میدادند. اگر درختی می شکست، به آسانی از کنارش رد نمی شدند، با آتش نشانی تماس می گرفتند، بخاطر اینکه شهر برایشان مهم بود.


شرکتهای نوپا باید کاری کنند که کارمندانشان احساس کنند شرکت متعلق به آنهاست، که باور داشته باشند هر کاری انجام میدهند مهم است. شما ممکن است ناخواسته افرادی را استخدام کرده باشید که در مواردی از زندگیشان تقلب کرده باشند، اما اگر محیطی ایجاد کنید که احساس کنند تقلب کردن، به چیزی یا شخصی که به آن اهمیت میدهند صدمه میزند، رعایت اخلاق در شرکت به خوبی انجام میشود. این یعنی فرهنگ برای کسب و کار شما، بیش از هر مشاور اخلاقی دیگری ، موثر خواهد بود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا