یزدفردا : آیت الله ابوترابی با رد قمه زنی از دیدگاه احادیث و روایات، گفت: هرکاری که موجب وهن مذهب شود شرعا جایز نیست.

آیت الله میرزاحسن ابوترابی از اساتید حوزه  درخصوص قمه زنی به خبرنگار شبستان گفت: روایاتی که این افراد برای توجیه قمه زنی به آن اشاره دارند ضعیف است و اثری از آن در منابع اولیه و مقاتل کهن نیست.

وی ادامه داد: این افراد برای توجیه قمه زنی به حضرت زینب(س) اشاره می کنند که در بازار کوفه سر خود را به چوبه محمل زدند و سرشان شکست و خون جاری شد و از این رو قمه زنی را جایز می دانند در حالیکه این حدیث ضعیف است و قابل استناد نیست.

این استاد حوزه  با بیان اینکه شیخ عباس قمی از محدثان شیعه بر ضعیف بودن این روایت از حضرت زینب(س) اشاره دارد، افزود: در روایات آمده است که بازماندگان حضرت اباعبدالله به همراه اسرا را در محمل نشانده اند اما برخی روایت اشاره دارد که بازماندگان را بر شتر سوار کرده اند و مرکب آنان محمل نداشته است که حضرت زینب سر خود را به چوب محمل زده باشد.

وی از دیدگاه عقلی نیز به رد این روایت پرداخت و گفت: اینکه حضرت زینب(س) سر خود را به چوبه محمل زده باشد از نظر منطقی و عقلی درست نیست، چرا که حضرت زینب(س) الگوی صبر و استقامت هستند و صبر ایشان به صبر حضرت ایوب معروف است که در برابر مصائب تسلیم نمی شدند بنابراین چنین حرکتی از حضرت زینب بعید است.

وی به فتوای علما و مراجع در زمینه قمه زنی اشاره کرد و اظهارداشت: امام راحل در زمینه قمه زنی می فرمایند در شرایط کنونی که دشمن هر عمل و هنجاری را دستاویزی به منظور وهن مذهب قرار می دهد باید از قمه زنی خودداری کرد اما عزاداری وسینه زنی مشکلی ندارد.



این استاد حوزه  با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرموده اند که در این موقعیت که دشمنان در صدد هستند هر عمل و هنجاری را دستاویزی برای وهن مذهب قرار دهند باید از این عمل خودداری کرد.

وی به استفتاء از مقام مظم رهبری مبنی بر حکم قمه زنی به صورت مخفی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند هرکاری که برای انسان ضرر داشته باشد و باعث وهن مذهب شود حرام است و مومنان باید از آن اجتناب کنند و این موضوع نیز موجب وهن و بدنامی است.

این استاد حوزه  ادامه داد: مقام معظم رهبری در استفتاء دیگری می فرمایند قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه (ع) و زمان هاى بعد از آن ندارد در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.

وی در ادامه به فتوای آیت الله مکارم در زمینه قمه زن اشاره کرد و افزود: آیت الله مکارم می فرمایند عزاداری خامس آل عبا از افضل قرب ها و مایه بیداری مسلمانان است ولی اگر اقدامی باعث وهن مذهب شود و بهانه به دست دشمنان دهد باید از آن اجتناب کرد.

وی در همین زمینه به لجاجت اصرار برخی افراد در زمینه قمه زنی اشاره کرد و گفت: در حالت خوشبینانه این افراد تنها خود را مشاهده می کنند و از تاثیر اقدامات خود آگاه نیستند و اقدام آنان از روی ناآگاهی است.


آیت الله ابوترابی تاکید کرد: هر اقدامی نظیر قمه زنی که موجب وهن دین و مذهب شود شرعا جایز نیست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا