گزارش: علیرضا نقلی

گفتگویی خودمانی با سید مرتضی فلاحتی

صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند         کز کار خلق یک گره بسته واکند

خارم ولی گلاب زمن می توان گرفت         از بس که بوی همدمیِ گل گرفته ام

جناب آقای فلاحتی مختصری در مورد خودتان بگویید. 

سید مرتضی فلاحتی، متولد 1361 یزد ، فارغ التحصیل آهنگسازی و موسیقی اصیل ایرانی از دانشگاه هنر جهاد دانشگاهی ، خواننده و آهنگساز و نوازده چند ساز ایرانی هستم آواز را از کودکی نزد پدر «سید حسین فلاحتی» آغاز کردم و از اساتیدی چون پرویز مشکاتیان، دکتر حسین عمومی، مهدی مثنوی، اصغر حسینی، احمد ابراهیمی و محسن کرامتی بهره برده ام. 

بزرگترین حامی شما چه کسی است؟

در تمام مراحل درسی و کاری همیشه خانواده ام اول حامی بودند مخصوصاً پدرم که خود ایشان هم از خوانندگان خوب کشور هستند. و همیشه و تا آخر عمر مدیون محبت ها و لطفی که به فرزندشان داشتند هستم.

درمورد محرم بگویید.

در این ماه تمام عاشقان تمام انسانهای خوب و با اعتقاد دور هم جمع می شوند و در هر کجای دنیا برای ابرمردی به سر و سینه می زنند که نزدیک 1400 سال پیش به خاطر هدف بزرگ و انگیزه ای که داشت تمام خانواده اش را در این راه از دست داد و تا آخرین قطره خون در راه اسلام، در مقابل دشمنان ایستادگی کرد و بی خود نیست با وجود این همه  سال هنوز محرم و صفر زنده است و مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین برپاست.

بیشتر اشعاری که استفاده می کنید سروده کیست؟

در زمینه موسیقی بیشتر از قُدما و شاعران بزرگی چون حضرت حافظ، سعدی، مولانا و شاعران معاصر از زنده یاد حسین منزوی، قیصر امین پور، محمدعلی بهمنی و سید شهاب الدین موسوی و در زمینه شعرهای عاشورایی و آئینی بیشتر اشعار نوحه خوانی محرم از جناب آقای سید شهاب الدین موسوی و در برخی موارد هم دکتر علی معلم دامغانی

چه ارتباطی می تواند بین موسیقی و نوحه خوانی وجود داشته باشد؟

شاید بتوان گفت این رابطه بسیار نزدیک است مخصوصا برای اشعار ملودی درست انتخاب کردن موسیقی و در فضای هیئت، شعر، نوحه خوان و سینه زن باید در یک مسیر و هم صدا باشند. آهنگ خوب حرف اول برای نوحه خوان است بعد شعر و اجرا

جایگاه موسیقی ایرانی را در خارج مرزهای ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

تا جایی که من می دانم و سفرهای خارج از ایران چه با گروه های مختلف اسپانسری و چه با گروهی که با هم هستیم، هر کدام یک تفکر خاص خودشان را داشتند و افراد مختلف در هر رشته و قشری که بودند دیدم بسیار علاقه مند و از همه مهمتر خوب گوش دادن به موسیقی اصیل ایرانی و عرفانی


امسال هم در هیئت به مداحی و نوحه سرایی پرداختید؟
بله، طبق معمول که هرساله در یزد در هیئت شیخداد به عنوان نوحه خوان انجام وظیفه  کردم 

 

 اشعار مورد استفاده در هیئت های مذهبی را چطور می بینید؟

اشعار آئینی در این چند ساله، منظورم حداقل یک دهه اخیر بسیار قوی با زبانی متفاوت و با اجراهای بسیار قوی برخی از نوحه خوانان حال و هوای دیگری به مراسم آقا اباعبدالله داده است.

چقدر به شنودگان و مطالب آنها توجه دارید؟

اگر موفقیت در کار کسی بوده زمانی است که به نظر شنودگان احترام گذاشته می شود و در راستای بهتر شدن کارها و با کیفیت شدن برنامه هایش از نظرات دوستان و مخصوصا اهل فن بهره برده است.

در مورد مداحی و نوحه خوانی ها بگویید؟

خداراشکر در این یک دهه اخیر مداحان خوب با اعتقاد، باسواد و با صداهای گرم هستند که هر یک با حال و هوای خاصی اجرا می کنند. بنده چون نوحه خوانی را با موسیقی تلفیق می دهم، سعی داشتم کاری رو انجام بدم با شعر و آهنگ خوب و اجرای درست با سبک خودم اجرا کنم، حالا تا چه اندازه موفق بودم باید از مردم پرسید.

چه حسی دارید وقتی به عنوان نوحه خوان یک هیئت در راس یک گروه قرار می گیرید؟

احساس بسیار خوبی است که این لیاقت را داشته ام که در مجلسی نوحه خوانی کنم و مسئولیت که در قبال آن دارم و وظیفه سنگینی که بر دوشم گذاشته شده و شاید بعدها به عنوان الگو برای آینده باشم که باید بسیار دقیق و حساب شده در این راه قدم بردارم.

حرف پایانی

اعتقادات من از کودکی در مراسم اباعبدالله بوده و افتخارم این است که در محرم می خوانم و در این راه خوب قدم می گذارم.

باشد که عطر زیبا و دلنشین اباعبدالله ما را مست و مدهوش کند.

در پایان ضمن تشکر از حضور شما این بیت از صائب تبریزی را تقدیم می کنم به همه خوبان

خارم ولی گلاب زمن می توان گرفت                 از بس که بوی همدمی گل گرفته ام

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا