استان یزد جزء9 استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی

به مناسبت هفته پژوهش در مراسمی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان و جمعی دیگر از مسئولین از پژوهش گران برتر بخش کشاورزی تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان :در این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ضمن تبریک هفته پژوهش  به پژوهشگران عرصه های مختلف گفت:پتاسیل های بخش کشاورزی در استان یزد بی نظیر است وجود کشاورزان زحمت کش و با دانش و همچنین بکارگیری تمام پتانسیل های موجود، استان یزد را در بخش کشاورزی جزء 9 استان برتر کشور در این بخش قرار داده است.

سجادی پور با بیان این مطلب افزود:قرار گرفتن در بین 9 استان برتر کشور در حالی رخ داده که استان همیشه با پدیده خشکسالی و خسارات جبران ناپذیر آن دست و پنجه نرم کرده است.

وی گفت:اگر بخواهیم در تولید تمام محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم باید به پژوهش و تحقیقات بهای بیشتری بدهیم .افزایش تولید در واحد سطح یکی از دغدغه های کشاورزان در بخش تولید و برداشت بوده  که با تلاش پشتکار محققان یزدی  این موضوع تا حد زیادی برطرف شده است

سجادی پور تصریح کرد:با توجه به منابع محدود آبی نمیتوان سطح زیر کشت را در بسیاری از موارد افزایش داد واین در حالیست که تولید وخودکفایی در محصولات کشاورزی یک راهبرد اساسی است.

سجادی پور در ادامه با اشاره به رتبه های کشوری استان در بخش تولید محصولات کشاورزی گفت:اگر امروز  استان یزد در بخش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه های اول تا پنجم کشوری را ازآن خود کرده نشان از همت وتلاش کشاورزان و همچنین وجود محققان برجسته در این بخش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان ضمن قدر دانی از زحمات پرسنل مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت:بی شک تلاش های شبانه روزی شما در جهت معرفی ارقام جدید بذرهای مختلف جهت تولید بیشتر در سطح  بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این مراسم دکتر مشکات مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد ضمن تبریک هفته پژوهش گفت:در بحث تدوین سند چشم انداز کشور مسائل مختلفی مطرح شده است و یکی از مسائل مهم مطروحه توجه به بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است.

مشکات افزود:مرکز تحقیاقات کشاورزی تعامل بسیار خوبی با کشاورزان دارد و این مرکز نیز تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا با معرفی ارقام جدید بذر در محصولات مختلف کشاورزی بتواند تولید را در واحد سطح افزایش دهد تا کمک بسیاربزرگی به کشاورزان کرده باشد.

وی با اشاره به پیشرفت های کشور در بخش تحقیقات کشاورزی گفت در اوایل انقلاب تنها 7 رقم گندم جهت کشت برای کشاورزان وجود داشت این در حالیست که با تلاش های شبانه روزی انجام گرفته در این بخش هم اکنون 90 رقم بذر مختلف گندم معرفی شده است و این باعث شده تا کشاورز بتواند با توجه به حاصلخیزی زمین و میزان آبی که در اختیار دارد نوع بذر مورد نظر خود را انتخاب کند در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر استان در بخش کشاورزی با اهدا لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا