نارین قلعه كه از بناهاي به جاي مانده پيش از اسلام است و روزگاري مقرحكومتي سلسله آل مظفر بوده در مركز شهرستان ميبد قرار دارد كه در سال1354 شمسي درليست ثبت آثار ملي قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان :  بهرام رضایی  در جلسه ای که باحضور امام جمعه و نماینده مردم میبد در مجلس شورای اسلامی  تشکیل شد، ضمن برشماري توانايي هاي فرهنگي اين شهرستان به لزوم ثبت نارين قلعه كه نمونه اي بارز از يك شهر باستاني است، اشاره كرد. 

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: ميبد یکی از نمونه‌های نادر شهرهای باستانی ایران به شمار می‌رود، كه هنوز بسیاری از پدیده‌ها و عناصر شهری قدیم، هم چون: راه‌های باستانی، بناها و تشکیلات وابسته به آن، کهن‌دژ، شارستان، بیرونه‌ها و آثار گسترش شهری و بازمانده بناهای کهن را می‌توان در آن تشخیص داد.

وي در ادامه افزود: کهن‌ترین سند هویت تاریخی و آغاز شهرسازی در سرزمین یزد، نارین قلعه میبد است كه گسترش شهر براساس طرح و نقشه سنجيده اي صورت گرفته است.

رضايي اظهار داشت:  شهر میبد باغ‌شهری است در دل کویر که كهندژ يا نارين قلعه آن گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، بنابراين حفظ و صيانت آن نیاز به همکاری و همدلی مردم و مسئولان دارد و ثبت جهاني اين اثر فاخر مهمترين گام در پاسداشت آن مي باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا