مسدود شدن قنات هزار ساله قطب آباد اردکان 10 هزار کشاورز اردکانی را دچار مشکل کرده است.

یزدفردا:نماینده قنات قطب آباد اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان اظهار داشت: مسدود شدن مسیر قنات قطب آباد اردکان که بیش از هزار سال قدمت دارد و 120 هکتار از اراضی کشاورزی شمال شرق اردکان از آب زلال آن بهره‌مند می‌شوند، کار بیش از 10 هزار کشاورز اردکانی در کشتخوان قطب آباد را مختل کرده و زمین‌ها 10 روز است که بی آب مانده‌اند.

اکبر عرب‌زاده افزود: این قنات که از هزار سال پیش از فیروزآباد میبد سرچشمه می‌گرفته و اراضی کشاورزی منطقه قطب آباد اردکان از آب آن بهره‌مند می‌شدند، بر اثر بی‌مبالاتی شهرداری میبد مسدود شده است.

وی تصریح کرد: علت حادثه این بوده که شهرداری میبد برای رفع آب گرفتگی یکی از کوچه‌های محله امیرآباد میبد اقدام به حفر چاه کرده و متاسفانه این چاه با وصل شدن به شاهراه قنات قطب آباد اردکان پس از چند روز واریز کرده و باعث ایجاد سوراخی به شعاع دو متر و عمق 40 متر شده است.

عرب‌زاده اظهار داشت: از روز ششم دی‌ماه آب قنات به کلی قطع شده و با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده، هیچ یک از مسئولان شهرستان میبد پاسخگو نیستند و توجهی به عریضه‌های ما نمی‌کنند.

این معلم بازنشسته ادامه داد: قنات قطب آباد با 20 کیلومتر طول یکی از معدود قنوات این شهرستان است که بعد از قرن‌ها هنوز آب آن جاری است و از منطقه فیروزآباد میبد تا کشتخوان قطب آباد اردکان ادامه دارد و سند این قنات نیز به نام چند کشاورز اردکانی صادر شده است.

وی اظهار داشت: از مسئولان استان به ویژه مدیرکل مدیریت بحران و حوادث استان یزد می‌خواهیم به این مشکل بزرگ رسیدگی کرده و 10 هزار کشاورز اردکانی را از هراس بی‌آبی برهاند.

به گزارش فارس، کشتخوان قطب آباد از عمده‌ترین مناطق کشاورزی شهرستان اردکان به شمار می‌رود که 10 هزار نفر در آن اشتغال دارند.

این کشتخوان 450 مالک آب دارد و 6 هزار نفر در این منطقه مالک زمین کشاورزی و باغات پسته و انار هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا