چندی پیش انتشار خبری مبنی بر فروكش کردن و مسدود شدن قنات قطب‌آباد اردکان در محدوده شهری میبد خبرساز شد که علت اصلی آن تخریب دیواره قنات بر اثر بارندگی‌های اخیر در دی ماه عنوان شد.

 چندی پیش انتشار خبری مبنی بر فروكش کردن و مسدود شدن قنات قطب‌آباد اردکان در محدوده شهری میبد خبرساز شد که علت اصلی آن تخریب دیواره قنات بر اثر بارندگی‌های اخیر در دی ماه عنوان شد. شهرداری میبد با خرید و نصب پمپ موتور قوی آبهای سرازیر شده به این قنات را طی چند روز عملیات شبانه‌روزی تخلیه نمود و متولیان قنات نیز عهده‌دار مرمت آن شدند.

شهر میبد بر روی تعداد زیادی قنات واقع شده که قسمتی از آن تأمین‌کننده نیازهای کشاورزی شهرستان میبد بوده و تعدادی نیز تا مزارع شهرستان اردکان امتداد پیدا کرده است.

با گسترش ساخت و سازها در محدوده شهری بخشی از ساختمان‌سازی‌ها به ناچار در محدوده این قنات‌ها صورت گرفته و حتی در برخی موارد بدون اخذ پروانه و بدون نظارت کارشناسان حریم قانونی قنات نیز رعایت نشده است که علاوه بر تهدید جدی برای ساختمان می‌تواند به معابر شهری نیز آسیب وارد کند.

علاوه بر این تغییر مسیر قنات، لوله‌گذاری و یا خشک افتادن قنات‌ها احتمال بروز حوادث را افزایش می‌دهد و ضروری است که صاحبان قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی ضمن کنترل سالیانه آن نسبت به افزایش استحکام مسیرهای زیرزمینی و دیواره قنات اقدام کنند و به صاحبان املاک که زمین یا واحد مسکونی آنها در محدوده دهانه قنات قرار گرفته توصیه می‌شود ضمن رعایت حریم آن از هر گونه اهمال‌کاری مثل گودبرداری و یا نشت آب‌های سطحی به مسیر قنات خودداری کنند.

البته به نظر می‌رسد مدیریت بحران شهرستان باید طی یک برنامه مدون و کار کارشناسی شده راه حل جدی برای کنترل وضعیت قنات‌های سطح شهر در نظر بگیرد و در وهله نخست در قالب تهیه طرح‌های خطرپذیری موقعیت تمامی قنات‌ها را بر روی نقشه معین کند.

در صورت امکان قنات‌های خشک شده احیا شده و یا اینکه مسیرهای آن به کلی مسدود گردد و راه حل جایگزینی برای دفع آب‌های سطحی معابر و زمین‌های بایر اندیشیده شود تا در موقع بروز حوادثی مثل بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب و یا زلزله احتمال سقوط، تخریب و یا فروکش کردن زمین کاهش پیدا کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا