معمولا" بوي بد دهان به حفره ي دهاني مربوط مي شود و با دستگاه ليزر مي توان بدون نياز به


جراحي، خونريزي و درد از بوي بد دهان به طور قطعي خلاص شد.



مروزه بوي بد دهان(halitosis) به طور چشمگيري شايع شده است و باعث رنجش و ناراحتي ديگران در برخورد هاي اجتماعي با فردمبتلا به بوي بد دهان مي شود. همچنين در زندگي زناشويي و در بين اعضاي خانواده نيز فرد مبتلا به اين حالت مورد توجه و نكوهش قرار مي گيرد.






در مواقعي فرد مبتلا به بوي بد دهان خودش متوجه اين حالت نشده و با خيال راحت تمايل به هم صحبتي با اطرافيان دارد لذا در محل كار يا ساير مكانهاي عمومي نيز ممكن است براي عدم ناراحتي شخص مبتلا به بوي بد دهان اين موضوع رابه او نگويند و فقط از او دوري نمايند.





بوي بد دهان در اثر عوامل مختلفي اتفاق مي افتد و معمولا" قابل درمان مي باشد ،افرادي هستند كه بعد از اطلاع از اين حالت و پيدا نكردن روش درمان آن دچار ناراحتي هاي فكري و كناره گيري از دوستان و آشنايان خود مي شوند.



گاهي اوقات بوي بد دهان علت ناشناخته اي دارد و با انجام روشهاي مختلف باز هم عامل ايجاد بوي بد دهان از بين نمي رود و باعث سردرگمي فرد مبتلا مي شود و لذا فرد مجبور به استفاده دائم از آدامس قرص يا اسپره هاي خوشبو كننده دهان مي باشد كه ممكن است عوارضي را در پيش داشته باشد



موارد مختلفي كه باعث بوي بد دهان مي شوند عبارتند از:

 

دلايل غير مرتبط با حفره ي دهان:


مثل ناراحتيهاي گوارشي ،سينوزيت،كم آبي بدن، مصرف پياز يا سير و سيگار كشيدن.



دلايل مرتبط با حفره ي دهان كه به سه بخش تقسيم مي شوند:

بوي بد دهان از طريق دندانها:


وجود دندانهاي پوسيده يا ترميم هاي نا مناسب دندان، به دليل ايجاد گيرغذايي علاوه بر آسيب رساندن به لثه ي محافظ دور دندان به خودي خود مي تواند موجب بوي بد دهان شود

 لثه ي ملتهب و بوي بد دهان:

با علائم مشخصه خونريزي و قرمزي بافت لثه كه در اثر مسواك زدن غير صحيح و خارج نشدن مواد غذايي از لثه، بوي بد دهان را نيز به همراه خواهد داشت



زبان و ايجاد بوي بد دهان:

در گروه اندكي از افراد،بلند بودن جوانه هاي چشايي(پرزهاي زبان) در بخش انتهاي زبان مي تواند عاملي براي ايجاد بوي بد دهان باشد كه با مسواك زدن روي زبان معمولا" بوي بد دهان از بين مي رود.





عامل اصلي التهاب لثه و ايجاد بوي بد دهان:

علاوه بر موارد گفته شده مانند(ترميمهاي نامناسب،پوسيدگي،دخانيات و غيره)،مورد ديگري به نام پلاك باكتريايي وجود دارد كه از يك پلاكت زرد رنگ،نرم و چسبنده ،2 ساعت بعد از مسواك زدن تشكيل مي شود و طي فرايند شناخته شده اي تبديل به جرم مي شود.



جرم هاي دنداني بر اساس ارتباط با لثه اي به دو گروه بالا لثه اي و زير لثه اي  تقسيم مي شود كه عاملي براي ايجاد بوي بد دهان هستند:

 

جرمهاي بالا لثه اي و تخريب لثه:

معمولا" قابل رويت هستند و ممكن است محدود به يك دندان يا گروهي از دندانها شوند و نسبت به جرم زير لثه اي آسيب كمتري مي رسانند

جرمهاي زير لثه و بوي بد دهان:

در زير لبه لثه قرار گرفته و به راحتي ديده نمي شود و در معايناتي كه فرد در دندانپزشكي انجام مي دهد اين جرم لثه كشف شده و بسيار چسبنده و متراكم هستند و نقشي اصلي در بروز بيماريهاي لثه و بروز بوي بد دهان در افراد دارند



روشهاي درمان بوي بد دهان در حفره ي دهاني:

همانطور كه گفته شد جرمهاي زير لثه اي مهمترين عامل بوي بد دهان درحفره ي دهاني مي باشند كه با 2 روش زير قابل درمان مي باشد:

 درمان بوي بد دهان با روش جراحي متداول:

هدف اوليه در اين درمان حذف التهاب لثه و تصحيح شرايطي است كه باعث وقوع مشكلات لثه گرديده است.

درمان بوي بد دهان در اين روش در 4 مرحله قابل انجام است كه در مراحل پيشرفته بيماري بوي بد دهان،معمولا" درمانهاي جراحي نيز غير قابل اجتناب هستند.

هدف از جراحي لثه دستيابي به عمق ضايعات و حذف باكتريهاي نفود كرده در ناحيه ريشه دندان و در استخوان پشتيبان آن است كه به صورت معمول اين قسنتها غير قابل دسترس هستند و همين عدم دسترسي باعث بوي بد دهان شده و فرد سر درگم مي ماند.

در درمانهاي متداول جراحي از ايجاد يك برش در لثه (فلپ) ، بافت لثه از سطوح استخوان جدا شده و جرم تشكيل شده ،بافت عفوني و التهاب حذف مي شوند.

پس از شستشوي ناحيه ي تحت جراحي با مواد ضد ميكروبي ،مجددا" بافت لثه را به محل اوليه برگردانده و بخيه مي خورد.و بعد ازاين جراحي دردهايي در ناحيه بخيه خورده بوجود خواهد آمد و استفاده از آنتي بيوتيك و مسكن ها حتمي مي باشد.
اكنون رفع قطعي بوي بد دهان با ليزر دندانپزشكي بدون جراحي، خونريزي و درد:

در اين روش جهت رفع بوي بد دهان از انرژي ليزر استفاده مي شود، نور ليزر از طريق يك سيم شيشه اي قابل انعطاف به سمت لثه هدايت مي گردد.

 ليزر نوعي نور است كه مي تواند در بافت لثه به طور عميق نفوذ كند و باعث حذف باكتريهاي زير لثه شود ،بدون اينكه نيازي به جراحي متداول باز در لثه(فلپ) داشته باشد.





بنابراين ليزر مي تواند بافت عفوني و ملتهب لثه را در عميق ترين ضايعات لثه از بين ببرد.

با كاهش تعداد باكتريها توسط تابش ليزرمي توان از تجويز آنتي بيوتيكهاي فراوان وعوارض جانبي آنها خودداري كرد.



از آنجايي كه  در درمان بوي بد دهان با ليزر،عروق خوني بسته مي شود و خونريزي حين جراحي و تورم لثه بعد از جراحي با ليزر وجود ندارد ،لذا روش ليزر مورد قبول و رضايتمندي بسياري از افراد مبتلا به بوي بد دهان شده است.

در درمان بوي بد دهان با ليزر،با انسداد الياف عصبي لثه، كاهش درد را در 90 درصد افراد شامل مي شود.

در روش درمان بوي بد دهان با ليزر،مراقبتهاي ويژه ي پس از جراحي نيز حذف مي گردد، به طوري كه پس از پايان يافتن جلسه درمان،بيمار مي تواند بر خلاف روش جراحي متداول به راحتي غذا مصرف كند.

و در نهايت در روش درمان بوي بد دهان با ليزر با توجه به خاصيت جوش دادن بافت هاي لثه توسط تابش ليزر،نياز به بخيه زدن نمي باشد و احتمال تشكيل بافت اضافه در لثه(اسكار)به حداقل مي رسد.

با توجه به كاربرد ليزر در بوي بد دهان افرادي كه مبتلا به بوي بد دهان در قسمت حفره اي دهان بوده اند از اين روش بي خطر و سريع براي رفع بوي بد دهان خود كه به صورت ناشناخته اي از طريق لثه توليد مي شد استفاده كرده و ديگر از دوستان ، خانواده و همسر خود كناري گيري نمي كنند.

              

براي اطلاعات بيشتر براي جراحي ليزر و كاربرد ليزر در ساير خدمات دندانپزشكي كليك كنيد.

جهت مشاوره براي رفع بوي بد دهان و جراحي با ليزر در موارد ديگر مي توانيد با شماره زير تماس بگيريد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا