نوری اظهارکرد: هم‌اینک قانون مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در دست بررسی است. با تصویب این قانون، وزارت کشور این آمادگی را دارد که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را براساس قانون جدید برگزار کند. در حال حاضر اقدامات لازم مطابق با قانون قبلی در حال انجام است. در خصوص زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، از جمله زمان‌ ثبت‌نام داوطلبان باید توجه داشت که ممکن است این زمانبندی‌ها براساس قانون جدید تغییر کند.
 مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور ،از امکان تغییر زمانبندی‌ انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون جدید انتخابات خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسنعلی نوری گفت: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا 26 فروردین‌ماه و انتخابات ریاست جمهوری 17 اردیبهشت‌ماه سال 92 در کشور آغاز می‌شود.

وی اظهارکرد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در آذربایجان شرقی و کهگیلویه‌ و بویراحمد 15 فروردین‌ماه 92 و ثبت از داوطلبان اولین میان دوره‌ای‌ نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابی تنکابن و رامسر، دماوند و فیروزکوه، تویسرکان و ایلام 17 فروردین‌ماه سال 92 آغاز می‌شود.

وی گفت: سال آینده به‌طور هم‌زمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا را پیش‌رو داریم که هرکدام از این انتخابات قوانین خاص خود را دارد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اضافه کرد: انتخابات ملی و محلی پیش‌رو الزامات و مقتضیات خود را دارند؛ به همین ترتیب با توجه به تجربه موفق در برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای عوامل اجرایی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از این الگوی موفق در انتخابات پیش رو نیز استفاده کردیم و امیدوار هستیم، بتوانیم با برگزاری همایش‌های منطقه‌ای که تا نیمه اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت، مقدمات برای برگزاری انتخابات سال آینده انجام شود.

نوری افزود: پس از ارایه آموزش‌های لازم به فرمانداران و بخش‌داران، هم‌زمان با تشکیل هیات‌های اجرایی، آموزش اعضای هیات‌های اجرایی انجام می‌شود. همچنین یکی از معضلاتی که در انتخابات‌ها وجود دارد، بحث تبلیغات داوطلبان است که بعضا تخلفاتی در این بخش صورت می‌گیرد؛ با همین رویکرد آموزش به داوطلبان در حد آشنایی با مقررات و قوانینی که باید در این زمینه رعایت کنند و همچنین نحوه معرفی نمایندگانشان بر سر صندوق‌ها، ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بخش دیگر این آموزش‌ها به اعضای شعب اختصاص دارد که گسترده‌ترین جامعه مخاطبین این آموزش‌ها را تشکیل می‌دهند و طبیعتاً این بخش از آموزش زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. تلاش شده است که استان‌ها در این خصوص خودکفا باشند. همچنین به ازای هر چهار فرمانداری یک مربی در طرح آموزش مربیان انتخابات که بهمن‌ماه در وزارت کشور برگزار می‌شود، آموزش خواهد دید.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: بخش دیگری از این آموزش‌ها به آموزش آحاد مردم اختصاص دارد تا مردم نیز با نحوه و چگونگی برگزاری انتخابات عمیق‌تر و دقیق آشنا شوند؛ بار اصلی این بخش از آموزش‌ها به عهده رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی است که با استفاده از نوآوری‌ها و روش‌های خاص این آموزش‌ها را ارایه می‌دهد.

نوری درباره تغییرات قانون انتخابات گفت: براساس قانون جدید انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، در روستاهای زیر هزار و 500 نفر سه نفر عضو شورا و روستاهای بالای هزار و 500 نفر پنج نفر عضو شورا خواهند بود.

وی ادامه‌داد: در خصوص اعضای شورای اسلامی شهر، شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت پنج عضو اصلی و 2 علی‌البدل، تا 50 هزار نفر جمعیت هفت عضو اصلی و سه علی‌البدل، تا 100 هزار نفر جمعیت 9 عضو اصلی و چهار عضو علی‌البدل، تا 200 هزار نفر جمعیت 11 عضو اصلی و پنج عضو علی البدل، تا 500 هزار نفر جمعیت 13 عضو اصلی و 6 عضو علی‌البدل، تا یک میلیون نفر جمعیت 15 عضو اصلی و هفت عضو علی‌البدل، تا 2 میلیون نفر جمعیت 21 عضو اصلی و هشت عضو علی‌البدل و شهرهای بیش از 2 میلیون نفر جمعیت 25 عضو اصلی و 10 علی البدل خواهند داشت. همچنین شورای اسلامی شهر تهران شامل 31 عضو اصلی و 11 عضو علی‌البدل خواهد بود.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور عنوان کرد: براساس قانون جدید، اعضای شورای اسلامی در روستاهای با 200 خانوار باید خواندن و نوشتن بدانند و افراد در روستاهای بالای 200 خانوار باید دارای مدرک دیپلم، در شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت دارای مدرک فوق‌دیپلم و در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت دارای مدارک تحصیلی لیسانس یا معادل باشند.

نوری اظهارکرد: هم‌اینک قانون مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در دست بررسی است. طبیعتاً تا زمانی که نهایی و ابلاغ نشود عملاً نمی‌توانیم در خصوص این قانون اظهارنظر کنیم؛ ولی با تصویب این قانون، وزارت کشور این آمادگی را دارد که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را براساس قانون جدید برگزار کند. در حال حاضر اقدامات لازم مطابق با قانون قبلی در حال انجام است. در خصوص زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، از جمله زمان‌ ثبت‌نام داوطلبان باید توجه داشت که ممکن است این زمانبندی‌ها براساس قانون جدید تغییر کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا