معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد گفت :عامل انساني علت 80 درصد از تصادفات است و 20 درصد باقيمانده را نوع وسيله نقليه و جاده ها موجب مي شوند و آموزش و پرورش، خانواده، راهنمايي و رانندگي عوامل تاثير گذار بر كاهش تصادفات هستند.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، " حیدر نوروزی" روز دوشنبه در نشست خبري ، گفت: تمامی اقدامات لازم برای کلان شهر شدن یزد پیگیری شده و مصوبات لازم نیز تدوین و به مرکز ارسال شده است .

وي افزود: برای ادغام شهرهای شاهدیه و حمیدیا در یزد و کلانشهر شدن بخش مرکزی یزد مصوبه لازم تهیه و برای اعلام نظر به وزارت کشور ارسال شده است .

معاون عمرانی استاندار یزد در بخش ديگري از سخنان خود، بخشی از پروژه هاي عمراني استان را ملی و برخی دیگر را استانی دانست و افزود: تلاش شده پروژه های قابل بهره برداری به صورت عادلانه در شهرستانهای مختلف استان یزد اجرا شود و این پروژه ها در بخشهای کشاورزی، دانشگاهی، برق، آب، گاز، مخابرات، شهرداری ها، ، مسکن، راه و ... است.

وي در ادامه يزد را از نظر موقعيت پروازي مهم ارزيابي كرد و افزود: تعداد پرواز در سال 84 از 3113 به 4227 در سال 91، و در همين مدت جابه جايي مسافر از 300 هزار نفر به 470 هزار نفر و باربري  هوايي از 1400 تن به 4000 تن افزايش يافته است.

انجام 102 پرواز با جابه جايي 22 هزار مسافر و 261 تن بار براي عتبات عاليات، 153 پرواز با جابه جايي 41 هزار نفر و 633 هزار كيلوگرم بار براي حج عمره مفرده و 9 پرواز با جابه جايي 3485 مسافر و 101 تن بار براي حج تمتع  از ديگر نكاتي بود كه مورد اشاره اين مقام مسئول قرار گرفت.

نوروزي در بخش مسكن از وجود 31672 واحد مسكن مهر در استان شامل 10700 واحد تعاوني ، 2049 واحد سه جانبه، 3077 واحد اجاره 5 ساله، 7270 واحد خود مالكي، 3000 واحد مددجويي، 576 واحد خيرين مسكن ساز و 5000 واحد روستايي وجود دارد خبر داد كه 5165 واحد افتتاح شده و 7800 واحد آماده بهره برداري مي باشد.

وي گفت: در دولت هاي پنجم و ششم 4926 واحد، در دولت هاي هفتم و هشتم 2361 واحد و در دولت نهم و دهم 22229 واحد مسكن در استان يزد ساخته شده است.

اين مقام مسئول گفت: در بخش حمل و نقل ميزان بار جا به جا شده از 8 ميليون و هشت صد و پانزده هزار تن در سال 84 به 17 ميليون تن در سال 91 و در همين مدت مسافر جا به جا شده با مبدا يزد از 2 ميليون و هفتاد و هفت هزار نفر به 3 ميليون نفر، مسافر وارده از 1 ميليون و صد هزار نفر به 1 ميليون و دويست هزار نفر،  ناوگان مسافري از 364 دستگاه به 885 دستگاه و ناوگان باري از 6900 دستگاه به 10 هزار و دويست دستگاه افزايش داشته است.

مشاور استاندار و مدير كل روابط عمومي استانداري نيز با تبريك ميلاد حضرت رسول اكرم (ص)، امام جعفر صادق (ع)، هفته وحدت و دهه مبارك فجر، گفت: اين چهارمين نشست خبري معاون هماهنگي امور عمراني استاندار است كه در سال جاري برگزار شد.

" سيد عبدالمجيد قائم محمدي " اظهار داشت: در سال جاري تا كنون 13 نشست مطبوعاتي استاندار، معاونين و مديران كل  در راستاي پاسخگويي مسئولان استان و اطلاع رساني در خصوص اقدامات و دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي برگزار شده است.

وي همچنين از برگزاري نشست خبري معاون برنامه ريزي استاندار در چهارشنبه همين هفته خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نيز با اشاره به افزایش آمار تصادفات در استان یزد گفت: عامل 46 درصد حوادث جاده ای در این استان انحراف از مسیر بوده و علت عمده انحراف از مسیر نیز خستگی و خواب آلودگی ناشی از طولانی و کویری بودن جاده هاست.

"غلامرضا رضایی " اظهار داشت: هم اکنون در استان یزد 204 پروژه استانی و 96 پروژه ملی با اعتبار 75 میلیارد تومان در دست اجراست و عمده اعتبار در نظر گرفته شده صرف توسعه و نگهداری راه ها می شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد چهار طرح در میان پروژه های مهرماندگار این حوزه قرار دارد، افزود: در یزد چهار پروژه ملی راور - دیهوک، یزد - سورمق، جاده کنارگذر فولاد و 250 کیلومتر آسفالت راه روستایی در زمره پروژه های مهر ماندگار قرار گرفته که پروژه راور - دیهوک در پنج قطعه در دست اجراست و امیدواریم با ادامه این روند، 210 کیلومتر از راه های دسترسی استان یزد به بزرگراه تبدیل شود.

رضایی در بخش دیگری از این نشست درباره وضعیت حوادث جاده ای استان یزد گفت: در سال جاری و در هشت ماه اوایل امسال ،یزد با 30درصد کاهش حوادث ،رکوردار کاهش تصادفات بود اما وقوع بسیاری از تصادفات نیز اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در حال حاضر همه راههای استان یزد پاسخگوی ظرفیت موجود هستند اما می توان با دو بانده کردن برخی مسیرها، خطاهای انسانی در تصادفات را کاهش داد ،افزود : برای مثال محورهای مواصلاتی شهرستان طبس بسیار حادثه خیز است و برای دو بانده کردن این جاده به 350 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه نگهداری راهها از ساخت آنها مهمتر است، اظهار داشت: به همین دلیل تلاش کرده ایم به جای افتتاح پروژه های جدید ، منابع مالی را بیشتر به بخش نگهداری راهها سوق دهیم و در مجموع معتقدیم باید چهار تا شش درصد هزینه راهها برای نگهداری آنها هزینه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد نيز گفت: در سه ماه گذشته تعداد زلزله های بالای پنج ریشتر در کشور افزایش یافته و در استان یزد نیز در سه ماه گذشته 197 زلزله به وقوع پیوسته که 29 مورد آن بالای سه ریشتر بوده است.

"غلامرضا برزگری"  عمده حوادث طبیعی مهم استان یزد را خشکسالی، سیل، زلزله و سرمازدگی عنوان کرد و گفت: کارشناسان زلزله درباره وقوع این تعداد زلزله در سطح استان یزد و کشور معتقدند که انرژی زمین در حال تخلیه است و در استان یزد، شهرستان های طبس و بهاباد درگیر این تخلیه انرژی هستند.

وی افزود: در شهرستان طبس اغلب زلزله ها در مکان هایی رخ داده که در گذشته زلزله بزرگ طبس رخ داد و از آن پس خانه ها مقاوم سازی شد و اکنون دیگر جای نگرانی نیست.

این مسئول همچنین یادآور شد: نقشه زلزله های یزد بیانگر آن است که یزد بر روی خط زلزله قرار دارد و از سال 77 تاکنون سالانه حدود یک هزار تا یک هزار و 500 زلزله بالای یک ریشتر در این استان ثبت شده است.

برزگری با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز یک هزار و 315 مورد زلزله بالای یک ریشتر در استان یزد به ثبت رسیده است، سال 88 را زلزله خیزترین سال استان یزد اعلام کرد و افزود: از سال 77 تاکنون، بیشترین زلزله ها در سال 88 به ثبت رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد خاطرنشان کرد:در 100 سال گذشته، 13 زلزله بالای پنج ریشتر در استان یزد به وقوع پیوسته که برخی از آنها شهرهای استان یزد را با خاک یکسان کرده است.

برزگری همچنین با بیان اینکه بزرگترین زلزله استان یزد مربوط به 25 شهریور سال 1357 طبس و زلزله آبانماه سال 1312 بهاباد است ، آخرین زلزله های بالای پنج ریشتر را مربوط به تیرماه 86 و مهرماه 83 دانست و افزود: هر دوی این زلزله ها با 5.2 و 5.1 ریشتر در شهرستان بهاباد رخ داده است.

وی در ادامه درباره آموزش های این اداره کل نیز گفت : مجموعه مدیریت بحران به منظور مدیریت صحیح و کارآمد در مواقع بحران، بحث آموزش و فرهنگ سازی را آغاز کرده و آموزش های 11 گانه برای مدیران استان انجام شده و این آموزش ها به سمت مدیران شهرستان ها برده شده در بسیاری موارد نیز طی مانورهایی آموزش های مورد نیاز به مردم محله های شهر یزد نیز ارائه شده است.

برزگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید تجهیزات مورد نیاز در مواقع بحران خاطرنشان کرد: امسال 3میلیارد تومان تجهیزات شامل آشپزخانه و نانوایی سیار، لباس غواصی، لجن کش و ... خریداری شده است.

مدیرکل بحران استان در ادامه با اشاره به خشکسالی پی در پی در استان یزد اظهار داشت: با وجود اینکه بارندگی های آذرماه امسال کاملا بی سابقه بوده و هیچ سالی در این زمان چنین بارندگی هایی نداشته ایم ولی روان آبی که به سفره های زیرزمینی برسد نداشته ایم بنابراین بازهم کم آبی استان یزد جبران نشد .

وي گفت: با وجود بارش های بسیار خوب در فصل پاییز، از آنجا که این بارش ها در مسیر روان آب ها قرار نگرفته، بنابراین خشکسالی هیدرولوژی یزد همچنان پابرجا بوده و آثار خشکسالی اقتصادی و اجتماعی هنوز در زندگی مردم به قوت خود باقی است و در این زمینه مشکلی رفع نشده است.

برزگری یادآور شد: استان یزد امسال تنها 13.5 میلیارد تومان اعتبار خشکسالی دریافت کرده که این میزان فقط مربوط به آب شرب شهری و روستایی است و هنوز اعتبار جدیدی به ما اعلام نشده اما همچنان پیگیر تخصیص اعتبار در این زمینه هستیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری یزد نیز در این نشست گفت: میانگین سنی شهرداران شهرهای مختلف استان یزد 35 سال واغلب شهرداری های یزد توسط شهرداران جوان اداره می شود .

" محمود شاکری شمسی "  افزود: این امر نشانگر جوانگرایی در نهاد شهرداری های استان یزد است و در حال حاضر نیز ایجاد درآمد پایدار اصلی ترین دغدغه ماست و در تلاش برای ایجاد این نوع از درآمدهای در شهرهای مختلف استان یزد هستیم.

وی ادامه داد :23 شهر در استان یزد دارای شهرداری هستند که یزد پرجمعیت ترین و خضر آباد کم جمعیت ترین شهرهای استان یزد هستند.

شاکری با اشاره به انتقال کارگاه های مزاحم شهری و انتقال نمایشگاه اتومبیل های سنگین گفت: نمایشگاه اتومبیل های سنگین به حاشیه شهر و در مکانی در نزدیکی فرودگاه یزد منتقل می شود و برای کارگاههای مزاحم شهری نیز مکان یابی در حال انجام است.

مدير كل دفتر فني استانداري نیز دراین نشست گفت:مسکن مهر دراستان یزد در کشور نمونه و منحصر به فرد است .

" رضا یادگاری " افزود: 42 درصد واحدهای مسکن مهر در استان یزد بصورت ویلایی ساخته شده و زیربنای واحدهای آپارتمانی نیز بیشتر از سایر نقاط کشور است ضمن آنکه در تمامی واحدها پارکینگ مسقف ساخته شده است .

وی ادامه داد : در بیشتر طرحهای مسکن مهر استان یزد مبحث 19 (شامل مسائل صرفه جویی )رعایت شده و بحث آسایش مردم به طور کامل مورد توجه پیمانکاران طرح ها قرار گرفته است.

یادگاری گفت: رعایت این نکات سبب می شود در طول بهره برداری، هزینه های صاحبان مسکن مهر نیز در زمینه های آب، برق و انرژی کاهش پیدا کند و با وجود رعایت این موارد باز هم اختلاف قیمت با سایر مسکن های استان ندارد .

مدیر کل امور روستایی استانداري نيز گفت: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از امكانات آب، برق، جاده و مخابرات به عنوان شاخص های توسعه بهره مند هستند.

" محمدحسین امامی " همچنین با اشاره به اینکه برخی از طرح ها در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد، افزود: مجموع اعتبار اختصاص یافته به طرح های عمرانی دهه فجر در روستاهای استان یزد 5 میلیارد تومان است.

مدیرکل راه آهن شرق نیز در این نشست گفت: راه آهن شرق کلکسیونی از ترین هاست به نحوی که طولانی ترین خط ریلی کشور به طول هزار کیلومتر را داراست، دارای متنوع ترین مناطق آب و هوایی در طول خطوط همچنین مجهزترین سیستم کنترل الکترونیک است.

" محمد پورفخری " با اشاره به اینکه 872 هزار و 560 نفر مسافر در 9 ماهه سال جاری از طریق 10 رام قطار مسافری جابجا شده اند ، افزود: این تعداد مسافر بین شهرهای بندرعباس - مشهد، شیراز- مشهد، کرمان - مشهد، اصفهان - مشهد، یزد - مشهد، خواف - مشهد و بالعکس جابجا شده اند و یک سالن خواب (شامل 10کوپه و در مجموع 60نفر ) به قطار محلی طبس - مشهد افزوده شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این راه آهن حرف اول را در ایمنی می زند، اظهار داشت :طبق برنامه های پیش بینی شده تناژ بارگیری نیز باید به میزان یک میلیون و 954 هزار و 795 تن برسد که تا پایان آبان یک میلیون و 684 هزار و530 تن بارگیری محقق شده و عمده ترین بار قابل حمل توسط خطوط ریلی راه آهن شرق سنگ آهن، سیمان و زغال سنگ بوده است .

مدیرکل راه آهن شرق با اشاره به رشد تناژ حمل سنگ آهن در سال جاری اظهار داشت: این محصول با رشد 136 درصدی نسبت به مشابه سال قبل در راه آهن شرق روبرو شده است که از سنگان، خواف، رباط پشت بادام، سه چاهون و بیشه به میزان یک میلیون و 280 هزار و 403 تن بوده است.

پورفخری با اشاره به رشد پنج درصدی حمل مسافر در ناوگان راه آهن شرق گفت: تعداد 872 هزار و 560 نفر مسافر نیز در 9 ماهه سال جاری از طریق 10رام قطار مسافری جابجا شده اند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان یزد در این نشست با اشاره به اينكه استان یزد جوان ترین ناوگان کشور را دارد، گفت: بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، علت 75 تا 80 درصد تصادف های اخیر در استان عامل انسانی است.

"محمدرضا بشیری" افزود: برای رفع مشکلات و رفع علل تصادفات بررسی های لازم در دست اقدام است و برقراري گشت های کنترل نامحسوس در محورهای پر خطر نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی گفت :جابجایی کالا در استان یزد از سال 75 تاکنون رشد قابل توجه اي داشته چرا که در سال 75 بیش از دو هزار و 575 هزار تن جابه جایی کالا داشتیم اما در سال جاری این مقدار به 17 میلیون تن رسیده است.

بشیری اظهار داشت :در سال های 75 تا 91، رشد حمل وجابجایی باراز طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای استان یزد سالانه 37 درصد رشد داشته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان عمر ناوگان حمل و نقل استان را 10سال عنوان کرد و افزود : این استان جوان ترین ناوگان کشور را دارد .

وی در ادامه گفت: سالی 23درصد رشد ناوگان در استان داشته ایم ولی رشد تعداد مسافر ما به این مقدار نبوده است .

مدیرکل راه آهن یزد نیز در این نشست با اشاره به یکی از مهمترین پروژه های راه آهن یزد گفت: رفع گلوگاه های ترانزیتی یکی از پروژه هایی است که در سطح کشور در حال اجراست و در استان یزد نیز با تخصیص اعتباری بالغ بر 27 میلیارد تومان از این محل، تونل زرین در طول مسیر اردکان - چادرملو در حال ساخت است.

"محمد دهقان پور " با بیان اینکه 27 درصد بار کل کشور از مسیر اردكان – چادرملو از طریق خطوط ریلی حمل و نقل می شود، عنوان کرد: قطارها در مناطق کوهستانی با مشکل مواجه می شوند به همین دلیل با احداث تونل 800 متری زرین، این مشکل حل شده و میزان ترانزیت بار با رفع آن در این خط یک و نیم برابر شده است.

وی درباره اقدامات لازم برای نصب پله برقی در ایستگاه راه آهن یزد گفت :پله برقی ایستگاه راه آهن یزد تامین و خریداری شده و در ایستگاه راه آهن یزد که تردد در قسمتی از آن برای مسافران بسیار سخت بود، نصب می شود.

مدیرکل راه آهن یزد ادامه داد : روزانه بیش از 10 هزار مسافر از خطوط ریلی یزد تردد می کنند و چهار هزار مسافر نیز از مبدا یزد به اقصی نقاط کشور سفر می کنند، لذا اقدامات لازم برای افزایش امکانات رفاهی انجام شده است .

دهقان پور گفت: 13 ایستگاه در طول خطوط ریلی یزد در دست احداث است و دو خطه نمودن خطوط راه آهن اردکان - بافق نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در هر سه دقیقه یک واگن مستمر و بدون تعطیلی بارگیری شده و می توان گفت در راه آهن یزد روانه 506 واگن بارگیری می شود ، ادامه داد: به همین دلیل نیز راه آهن یزد بالاترین واگن ترانزیت در کشور یعنی حدود 200واگن به این استان اختصاص داده شد که البته به همین مقدار از سوی صادرکنندگان متقاضی داشتیم.

مدير كل فرودگاه هاي استان يزد نيز از رشد 68 درصدي مسافر و رشد 183 درصدي بار از سال 84 تاكنون خبر داد.

" سعد ا... وطن خواه " مطالعات اجرايي برج مراقبت پرواز و اخذ گواهي نامه فرودگاهي را از ديگر اقدامات در دست اجراي اين اداره عنوان كرد.

مدير كل هواشناسي استان نيز شرايط جوي را عجين شده با زندگي روزمره مردم دانست و افزود: بازديدهاي مختلفي از جمله در سطح آموزشي و پژوهشي از اين اداره كل صورت مي گيرد.

" لقمان عمادي " از وجود 90 ايستگاه باران سنجي در استان، راه اندازي تلفن گوياي 134 براي مردم و خريد دستگاه سنجش گرد و غبار خبر داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا