بنابر پژوهش هاي محققان دانشگاه واشنگتن، فعاليت هايي مانند يوگا كه تنفس عميق و آرامش جسم و تن را در طول فعاليت به دنبال دارد، مي تواند در كاهش دردهاي عضلاني و مفصلي تاثير به سزايي داشته باشد.

 كمردرد شايع ترين بيماري پس از سرماخوردگي و دومين علت مراجعه بيماران به پزشك است و همچنين پنجمين علت رايج بستري شدن در بيمارستان و سومين دليل جراحي شايع در افراد به شمار مي آيد.

 بسياري از مردم بر اين باورند كه كمردرد به دليل بلند كردن اجسام سنگين يا گرفتگي عضلات بدن در اثر بد خوابيدن ايجاد مي شود؛ اما پزشكان معتقدند به دليل عادات غلط در مردم ايجاد مي شود كه زمينه ساز كمردرد مزمن در افراد است. اين عوامل عبارتند از:

۱.    رانندگي دراز مدت آن هم در حاليكه گردن و شانه ها به سمت جلو خم است، سبب سخت شدن قفسه سينه و در نتيجه فشار به گردن و ستون فقرات مي شود. براي پيشگيري از كمردرد هنگام رانندگي بايد در زاويه نود درجه بنشينيد و صندلي خود را به فرمان ماشين نزديك كنيد تا به سمت جلو هيچ گونه كششي نداشته باشد. در ضمن افرادي كه رانندگي شغل آنها است، بايد هر سه ساعت يكبار از خودروي خود پياده شوند و پنج دقيقه نرمش كنند.

۲.    نشستن بيش از حد پشت ميز به ويژه در وضعيتي غير متعارف و غير استاندارد سبب ايجاد كمردرد مزمن مي شود،‌ چرا كه ماهيچه هاي كمر وقتي ساعات زيادي بيكار و در يك وضعيت باقي مي مانند، ضعيف مي شوند و اين ضعف باعث ايجاد احساس درد در كمر مي گردد. نشستن در زاويه ۱۳۵ درجه به كاهش فشار وارده بر ستون فقرات افراد كمك شاياني مي كند؛ بنابراين هر چند دقيقه يك بار از حالت نود درجه خارج شده،‌ به اصطلاح كمي لم دهيد و به حالت ۱۳۵ درجه در بياييد.

۳.    تحقيقات نشان داده است چهل درصد از افرادي كه بعد از كمردرد از فعاليت ورزشي خود دست كشيده اند، با كمردردي به مراتب سخت تر مواجه شده اند. متخصصان ستون فقرات و پزشكان معتقدند كه ورزش به ويژه پياده روي هاي سبك و منظم و انجام نرمش هايي مثل خم كردن بدن و رساندن نوك انگشتان دست تا زير زانو براي بهبود بسياري بيماري ها از جمله كمردرد بسيار مفيد است. همچنين انجام فعاليت هايي مثل يوگا نه تنها باعث كاهش استرس مي شود،‌ بلكه تا حد چشمگيري درد كمر را كاهش مي دهد.

بنابر پژوهش هاي محققان دانشگاه واشنگتن، فعاليت هايي مانند يوگا كه تنفس عميق و آرامش جسم و تن را در طول فعاليت به دنبال دارد، مي تواند در كاهش دردهاي عضلاني و مفصلي تاثير به سزايي داشته باشد.

۴.    شكستن قولنج يكي ديگر از عادات غلطي است كه در دراز مدت باعث ايجاد يا تشديد آسيب هاي كمري مي شود. افرادي كه به اين عادت غلط دچارند، بهتر است به جاي اين كار، براي رفع خستگي كمرشان چند نرمش ساده انجام دهند. خم شدن به پايين و طرفين به صورت آرام و مكرر مي تواند ميل و عادت افراد را به شكستن قولنج به مرور زمان از بين ببرد.

۵.    حمل كيف هاي سنگين يكي ديگر از عادات غلطي است كه آسيب زيادي به ستون فقرات افراد و گاه كودكان وارد مي سازد. جالب است بدانيد آسيبي كه به كمر و ستون فقرات در حين حمل يك كيف سنگين وارد مي شود، معادل همان آسيبي است كه در حين انجام حركات ورزشي فوق حرفه اي و سنگين به كمر وارد مي شود.

۶.    استفاده از تشك هاي قديمي و فرسوده،‌ يكي ديگر از علل پيدايش كمردرد مزمن به شمار مي آيد،‌ زيرا عمر مفيد هر تشك حتي از نوع عالي آن هشت تا ده سال است. تشك فرسوده و قديمي شما مي تواند قاتل خاموش ستون فقراتتان باشد. لذا توصيه مي شود در صورتي كه صبح ها با درد كمر از خواب برمي خيزيد، تشك خود را عوض كنيد و به جاي آن تشكي خوب و طبي بخريد.

۷.    تغذيه نامناسب نيز يكي ديگر از علل شايع كمردرد است. براساس آخرين يافته هاي علمي، تغذيه و سوخت و ساز شيميايي نامناسب در بدن باعث ارسال سيگنال هاي عصبي حاوي پيام درد به مغز مي شود. رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به كمردرد، رژيمي است كه بتواند التهاب بدن را كاهش بدهد و فاقد كافئين باشد، لذا خوردن چاي، قهوه، شكلات،‌ نوشابه و همچنين غذاهاي فراوري شده مثل سوسيس و كالباس و كنسرو،‌ به افراد مبتلا به كمردرد توصيه نمي شود.

۸.    پوشيدن كفش هاي پاشنه بلند مي تواند عاملي براي ايجاد يا وخيم تر شدن درد كمر و ستون فقرات در شما باشد. زماني كه افراد كفش پاشنه بلند مي پوشند؛، مجبورند براي حفظ تعادل بدن كمي متمايل به جلو راه بروند و در نتيجه كمر را وادار به تحمل وضعيت و وزن بيشتري كنند لذا توصيه مي شود افراد در محل كار خود از كفش هاي بدون پاشنه و سبك و راحت استفاده كنند.

۹. اعتياد به ديدن برنامه هاي تلويزيوني، چت و بازارهاي كامپيوتري يكي ديگر از قاتلين خاموش سلامت ستون فقرات در افراد سنين مختلف به شما مي آيد. براي رفع اين مشكل توصيه مي شود هنگام تماشاي سريال يا برنامه مورد علاقه تان، تلفن يا كنترل تلويزيون را دور از دسترس قرار دهيد تا براي برداشتن و استفاده از آنها مجبور شويد در طول مدت تماشاي تلويزيون يا استفاده از كامپيوتر چند بار از جاي خود برخيزيد.

رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به ديسك كمر يا درد ستون فقرات (كمردرد)

توصيه مي شود افراد مبتلا به كمردرد از خوردن گوشت قرمز خودداري كنند؛ چرا كه بنابر آخرين دستاوردهاي پژوهشي،‌ اسيد اوريك موجود در گوشت قرمز سبب تشديد درد مفاصل و عضلات مي شود. در عوض مصرف ماهي، آجيل و دانه هاي خوراكي مثل بادام،‌ گردو، سويا،‌ حبوبات و سيب زميني به اين افراد پيشنهاد مي شود. همچنين مصرف مكمل هاي غذايي حاوي كلسيم،‌ منيزيم،‌ ويتامينE، آنتي اكسيدان، ويتامين C، روي، مس، منگنز و ويتامين A به كاهش درد در اين افراد كمك شاياني مي كند. مصرف ويتامين ۶B نيز در تسكين و كاهش كمردردهايي كه به دليل دردهاي عصبي ايجاد شده و همچنين كاهش علائم آرتريت تاثير چشمگيري از خود برجاي مي گذارد. توجه كنيد كه مصرف بيش از حد ويتامين ۶B سبب ايجاد مسموميت عصبي مي شود، به ويژه زماني كه به تنهايي و بدون مصرف ساير ويتامين هاي گروه B و منيزيم مصرف مي شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا