یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران یکی از ترسناک ترین ارتش های خاورمیانه است.

کیهان نوشت:موسسه صلح آمریکا در گزارشی، فرمانده سپاه پاسداران ایران را مردی قدرتمند توصیف کرد و نوشت: سرلشکر جعفری یکی از چهره های وفادار به آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران است که دارای تعهد ایدئولوژیک است. او فرمانده یکی از مجهزترین و ترسناک ترین ارتش های خاورمیانه با بیش از 150 هزار نیرو است.
این گزارش تاکید می کند: «بین 100 هزار تا 125 هزار تن در نیروی زمینی، نزدیک به 20 هزار تن در نیروی دریایی و در حدود 20 هزار تن در نیروی هوایی سپاه خدمت می کنند. همچنین چندین هزار نیرو نیز در قالب نیروهای ممتاز «قدس» در خارج از ایران فعالیت می کنند که به سازمان های معارض آموزش می دهند و از آنها حمایت می کنند.»
موسسه صلح آمریکا افزود: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب در توصیف عواقب حمله به ایران شدیدترین الفاظ را به کار برده است. وی در سپتامبر سال 2012 (شهریور سال 1391) اعلام کرد: «اگر جنگی شروع شود که یک سوی آن ایران و سوی دیگر غرب و آمریکا باشند، طبیعتا در تنگه هرمز و صادرات انرژی اختلال ایجاد خواهد شد. طبیعی است که این اتفاق خواهد افتاد. او همچنین هشدار داد که ممکن است ایران از «پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای» (ان.پی.تی) خارج شود و به پایگاه های آمریکا در خاورمیانه حمله کند.
وی در کنفرانس مطبوعاتی در ماه سپتامبر (شهریور) اعلام کرد که اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ایران می تواند آن را نابود کند؛« جواب ما به اسرائیل روشن است من فکر می کنم اگر اسرائیل به ایران حمله کند چیزی از آن باقی نماند.»
موسسه آمریکایی با اشاره به تاکتیک های متنوع جنگ نامتقارن سپاه پاسداران، از قول فرمانده این نیرو نوشت: ما از ظرفیت های جنگ نامتقارن استفاده می کنیم همان طور که حزب الله در سال 2006 علیه اسرائیل به کار گرفت.
این گزارش ارائه می دهد: یکی از اقدامات کلیدی سپاه، تقسیم بخش فرماندهی و کنترل این نیرو به 31 واحد مجزا بود که هر کدام از آنها می توانند در صورت تخریب یا از بین رفتن واحدهای دیگر مستقل عمل کنند. همچنین بسیج که می تواند صدها هزار نیروی شبه نظامی را آماده و تجهیز کند، تحت فرماندهی سپاه است. بازسازی ساختار سپاه پاسداران انقلاب توسط جعفری توان تهران برای مقابله با تهدیدهای خارجی را افزایش داد و همچنین به حکومت ایران کمک کرد تا با اختلالات داخلی هم برخورد کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا