یزدفردا "کشوری:از مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی و کارفرمایان انتظار داریم به جهت رفاه حال خانوارهای کارگری، عیدی و پاداش کارگران را تا قبل از پایان سال پرداخت کنند.

اولیا علی بیگی - رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور - با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: قانون پرداخت عیدی کارگران در سال 1370 توسط مجلس به تصویب رسیده و مصوبه به این نحو است که عیدی کارگران هر ساله به نسبت ایام کارکرد یکسال و معادل حداقل 60 روز و حداکثر سه ماه محاسبه و پرداخت می شود بنابر این اگر برخی کارفرمایان بخواهند عیدی کارگران را کمتر از قانون مصوب بدهند یا نپردازند تخطی از قانون کرده‌اند که طبعا در مراجع حل اختلاف مستقر در ادارات کار استانها قابل پیگیری و رسیدگی خواهد بود.


وی افزود: ممکن است در برخی واحدها به جهت مشکل نقدینگی پرداخت عیدی کارگران با دشواری یا تاخیر همراه باشد اما می توان با تدبیری شایسته از موکول شدن عیدی کارگران به بعد از سال جلوگیری کرد تا کارگران با انگیزه بیشتری سال نو را آغاز کنند.


علی بیگی در ادامه با انتقاد از تلویزیون در بزرگنمایی موضوع عیدی کارگران گفت: متاسفانه شیوه‌ای که بعضا از برخی رسانه‌ها و سیمای کشور در خصوص عیدی و پاداش کارگران القا می شود اینطور است که گویا جامعه کارگری هیچ دغدغه و مشکلی ندارد و از عیدی میلیونی برخوردار است در حالی که اگر موضوع عیدی کارگران از اهمیت بالایی برخوردار است به جای موضوعات پیش پا افتاده‌ای که شاید طرح آنها در رسانه سیما ضرورتی نداشته باشد می تواند به تولید برنامه‌های کیفی مخاطب پسند یا مناظرات جامعه کارگری بپردازد.


رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در عین حال به برخی اظهارات مقایسه‌ای در خصوص تفاوت عیدی کارگران و کارمندان اشاره و اظهار کرد: این قیاس درستی نیست که بگویند عیدی و پاداش کارگران میلیونی و عیدی کارمندان کم است زیرا پرداخت عیدی یک امتیاز برای کارگران محسوب نمی شود بلکه حقی متعلق به کارگران است و قبل از انقلاب هم پیش‌بینی شده است که سالی دو ماه تحت عنوان بهره‌وری به کارگران پرداخت شود.


به گفته علی بیگی 70 درصد کارگرانی که مشمول گرفتن عیدی هستند بیش از 779 هزار تومان عیدی نمی گیرند.


وی متذکر شد: اینکه برخی از تفاوت میزان عیدی کارگر و کارمند به عنوان تبعیض یاد کنند صحیح نیست زیرا غالب کارمندان بیش از کارگران مزایا دارند به عنوان مثال کارمندان در ماه 120هزار تومان اضافه کار دریافت می کنند و اضافه کار در اختیار مدیرعامل یا مدیران کل است شاید مدتی به خاطر مشکلات موجود و نبود نقدینگی اضافه کاریها با تاخیر همراه بوده و به طور کامل پرداخت نشود اما روال کار به این طریق بوده که از 50 ساعت تا 120 ساعت هر ماه باید به کارمندان پرداخت شود.


علی بیگی گفت: این در حالی است که به کارگران یک ساعت اضافه کاری تعلق نمی گیرد ضمن آنکه کارمندان دولت تحت عناوین یارانه و کارانه و بهره‌وری از مزایای جانبی برخوردارند در صورتی که کارگران از چنین مزایایی بی بهره‌اند.


وی در پایان از کارفرمایان خواست تا عیدی کارگران را حداکثر تا ایام دهه فجر پرداخت کنند تا خانوارهای کارگری بتوانند اجناس با کیفیت و قیمت مناسبی را برای شب عید خود تدارک ببینند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا