وزارت اطلاعات ضمن اعلام دستگیری تعداد دیگر از اعضای شبکه رسانه ای وابسته به بی بی سی ، جزئیات بیشتری از گستره این شبکه در داخل و خارج از کشور منتشر کرد.


وزارت اطلاعات در اطلاعیه ای اعلام کرد: بدنبال اطلاعیه این وزارتخانه در تاریخ 11/11/1391 پیرامون بازداشت تعدادی از عوامل شبکه مرتبط با سازمان عملیات روانی دولت انگلیس (موسوم به بی. بی. سی) بخش دیگری از اطلاعات حاصله به استحضار ملت شریف ایران می رسد:

1- با استمرار پی گرد قضایی و تحقیق از عوامل شاخه داخلی شبکه فوق الذکر، از تاریخ صدور اطلاعیه قبلی تاکنون تعداد دیگری از اعضای آن بازداشت یا احضار شده اند. ضمنا یک نفر از بازداشت شدگان قبلی، به قید وثیقه مرخص شده است و همچنان که اعلام شده بود این روند تا تحقیق از کل وابستگان آن شبکه با جدیت ادامه خواهد داشت.

2- افزون بر شناسایی کامل شاخه داخلی، با عنایات ویژه الهی کل عناصر مستقر در خارج این شبکه نیز شناسایی شدند.

این شاخه از لحاظ گستردگی، پرشمارتر از شاخه داخلی بوده و اکثریت قابل توجهی از اعضای آن را عناصر فراری فتنه 88 و همکاران سابقه روزنامه های موسوم به "زنجیره ای" تشکیل می دهند. همچنین هسته مرکزی شبکه که در لندن استقرار دارد از همکاری مستقیم سه کارگروه مستقر در بروکسل، پاریس و استانبول برخوردار است.

3- چرخه جمع آوری و ارسال اخبار و اطلاعات و دریافت خطوط کاری در این شبکه، در خلاصه ترین بیان ممکن با ابلاغ لیست نیازمندی های خبری و اطلاعاتی و نیز تحلیل های مهم و مبنایی، غالبا توسط شاخه خارج نشین انجام می شد. سپس عملیات جمع آوری اخبار و اطلاعات و بازنشر و توزیع خطوط کاری و تحلیل ها بین تعداد قابل توجهی از رسانه های همسو، توسط عوامل داخلی شبکه و عمدتا با سوء استفاده از مجاری و امکانات رسانه ای صورت می گرفت.

4- هسته مرکزی مستقر در لندن اخیرا علاوه بر فعالیت های به ظاهر رسانه ای و خبری، ماموریت تولید سوژه برای جریان سازی را نیز به عوامل داخل ابلاغ کرده است. این ماموریت در قالب اقدامات گوناگونی ابلاغ می شد. به عنوان مثال هسته لندن اسامی برخی از عناصر رسانه ای و هنری مورد نظر را به شاخه داخل ابلاغ می کرد و از آنها می خواست به چهره سازی، ترویج و تبلیغ آنها بپردازد. عناصر داخل موظف بودند با برگزاری گردهمایی هایی تحت عنوان تجلیل، بزرگداشت، میهمانی و تحویل هدایایی همچون سکه های طلا و وجوه نقد دریافتی از خارج به جریان سازی خبری و یارگیری بپردازند. عکس این روند نیز در چارچوب تهاجم برخی شخصیت ها یا پدیده ابلاغ و اجرا می شد.

5- وجود تشابه در ساختار و اهداف کلی و جزئی این شبکه با دو شبکه موسوم به "مستندسازان" و "دوبلورها" که ظرف یک سال گذشته مورد شناسایی و برخورد قانونی قرار گرفتند، بیانگر وجود اطاق فکر متمرکز و متصل به سرویس های اطلاعاتی بیگانه و استقرار قرارگاه عملیاتی برای طراحی، هماهنگی و اجرای "جنگ نرم دائمی" علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد.

6- اطلاعات مستند موجود حاکی است که این شبکه با برخی از بزرگترین و معروف ترین سرویس های اینترنتی جهان در تعامل ویژه و "همکاری هدایت شده از طریق عناصر فرا رسانه ای" بوده و حتی نمونه هایی از این همدستی و همداستانی را همزمان با اقدامات این وزارتخانه علیه شبکه مورد بحث و به منظور نجات آن به اجرا گذاشته که به نتیجه نرسیده اند.

از آنجا که این پرونده همچنان در دست پیگیری می باشد، انشاءالله در اولین فرصت مقتضی و با هماهنگی مرجع محترم قضایی، اطلاعات دیگری به استحضار ملت سرافراز ایران اسلامی خواهد رسید.

روابط عمومی وزارت اطلاعات

بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران اصلاح طلب به اتهام همکاری با ضد انقلاب

 
تعدادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران روزنامه های آرمان، اعتماد، بهار، شرق و هفته نامه آسمان و هم چنین خبرگزاری ایلنا به حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، این افراد ساعاتی قبل با حکم قضایی در محل کار شان بازداشت شدند.

الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و برخی از اعضای تحریریه های روزنامه های بهار، آرمان، شرق و هفته نامه آسمان خبر فوق را تایید کردند.

پیگیری های اولیه درباره علت بازداشت این افراد حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب دارد.

دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه ای در این زمینه صادر خواهد کرد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

بیانیه‌ وزارت اطلاعات پیرامون جزئیات دستگیری روزنامه نگاران؛

کشف شبکه مرتبط با BBC/ این افراد ماه‌ها تحت نظر بودند

اطلاعات مهمی از این پرونده منتشر خواهد شد

بدلیل حساسیت ویژه پرونده و ملاحظات متعدد اطلاعاتی، امنیتی و قضایی، اطلاعات گردآمده از ارتباط افراد بازداشت شده با شبکه عملیات روانی دولتی انگلیس،‌کاملاً مستند و مستحکم بوده و حتی فارغ ازاقاریر متهمان،‌گویای نوع و ماهیت سازماندهی رسانه‌ای بیگانگان می‌باشد

 

روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: در آستانه دهه مبارک فجر و با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب عظیم اسلامی، به استحضار ملت شریف و سرافراز ایران می‌رساند که این وزارت‌خانه در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های قانون خویش در مبارزه با هرگونه نفوذ و دخالت بیگانگان و بدخواهان ملّت آزاده ایران اسلامی، موفق به کشف یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌یی متصل به اردوگاه رسانه‌یی استکبار گردید.

 

این شبکه که توسط سازمان عملیات روانی دولت انگلیس (موسوم به بی‌بی‌سی) با بهره‌برداری از تجارب مقطع فتنه 88 احداث و با همکاری چند دولت غربی اداره می‌شد، بدلیل چند لایه بودن، گستردگی، بهره‌برداری از ابزار و روشهای خاص ارتباطی در ارسال اخبرا و دریافت خطوط کاری از عوامل بیگانه، ماهها تحت نظر و تعقیب سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار داشت تا سرانجام با تکمیل چرخه شناسایی عوامل داخلی، عوامل مستقر در خارج از کشور، گردآوری اطلاعات و فراهم نمودن مستندات قضایی لازم، مورد اقدام قانونی قرار گرفت. در این راستا مواردی را متذکر می‌گردد:

 

1-بدلیل حساسیت ویژه پرونده و ملاحظات متعدد اطلاعاتی، امنیتی و قضایی، اطلاعات گردآمده از ارتباط افراد بازداشت شده با شبکه عملیات روانی دولتی انگلیس،‌کاملاً مستند و مستحکم بوده و حتی فارغ ازاقاریر متهمان،‌گویای نوع و ماهیت سازماندهی رسانه‌ای بیگانگان می‌باشد.

 

2-بدلیل تعدد عناصر مرتبط با این شبکه (در داخل و خارج از کشور) و با توجه به تفاوت‌های موجود در نوع و سطح تماس عناصر مورد نظر با شبکه موصوف و اطلاعات ارائه شده و احتمالاً عدم آگاهی تعدادی از مرتبطین نسبت به منشأ خارجی شبکه، لذا ضمن استمرار تحقیقات در روزهای آینده، ممکن است تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه احضار یا بازداشت و عده‌ای از بازداشت‌شدگان قبلی، مرخص شوند. بنابراین اطمینان میدهد که این روند تا تحقیق از آخرین فرد وابسته به این شبکه استمرار خواهد یافت و جنجالهای رسانه‌یی ماشین جنگ روانی استکبار سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری وابسته به آن اردوگاه، و بیانیه‌های انبوه سازمان‌ای متعدد جعلی و خلق‌اساعه، کمترین تأثیری بر اراده سربازان گمنام امام زمان (عج) و روند اقدامات جاری نخواهد گذاشت.

 

در پایان، ضمن تشکر صمیمانه از همکاری بی شائبه رسانه‌های مختلف در مراحل تحقیقات و جمع‌آوری‌های اطلاعاتی و با سپاس فراوان از مساعدت و همدلی‌های مرجع محترم قضایی، تأکید می‌گردد که در اولین زمان مقتضی، اطلاعات مهمی پیرامون ابعاد مختلف این پرونده منتشر خواهد گردید.

توضیح وزیر اطلاعات و وزیر ارشاد درباره دستگیری روزنامه‌نگاران

 

ایسنا نوشت:حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی در حاشیه مراسم تجدید میثاق رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام راحل در پاسخ به سوالی درباره جزئیات دستگیری تعدادی از روزنامه‌نگاران، گفت: این جزئیات به زودی اعلام می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین زمینه گفت: «بازداشت‌ اخیر روزنامه‌نگاران مصادف با تعطیلات شد و ما پیگیری نداشتیم، ولی جرم‌شان مطبوعاتی نبوده و ارتباطاتی با خارج از کشور وجود داشته که این موضوع در حال بررسی است.»

 

وی ادامه داد: «البته برخی از این بازداشت‌ها در حد احضار بوده، اما در مورد آزادی آن‌ها چیزی نمی‌دانم.»

 

وی با بیان این‌که «بعضی از افراد بازداشت شده ندانسته و ناخواسته در مسیری نادرست قرار گرفتند» تصریح کرد: «افراد دیگری طرح‌ریزی کردند و این روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که اطلاعات درستی نداشتند، در این مسیر فعالیت کرده‌اند به تصور این‌که وظیفه اطلاع‌رسانی و خبری خود را انجام می‌دهند.»

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «بعضی از افراد دیگر با جمع‌آوری و بهره‌گیری از اطلاعات این افراد آن را به رسانه‌های خارج از کشور منتقل کرده و گاهی اوقات هم خط ‌دهی از بیرون صورت می‌گرفته است.»

 

وی اظهار کرد: «به عنوان مثال تشدید اختلافات مسوولین، بعضی سیاه‌نمایی‌ها در کشور از این نمونه‌هاست و با این‌که ما در حال حاضر در معرض تحریم دشمن هستیم، برخی ‌می‌خواهند نقش ستون پنجم دشمن را ایفا کنند و یاس و ناامیدی را ترویج کنند؛ این مسائلی است که باید بیشتر بررسی شود و دریابیم که بعضی از این افراد در این مسائل چقدر نقش داشته‌اند.»

 

وی با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید همواره جنبه‌های حمایتی را از اهل قلم و نویسندگان و مطبوعات داشته باشد، خاطرنشان کرد: «همین‌طور که ما با مدیران مسوول نشریات جلسات منظمی داریم و مطالبی را منتقل می‌کنیم، باید برخی از مدیران نیز بعضی از آموزش‌ها را به افراد دهند و به خبرنگاران جوانی که وارد این عرصه شده‌اند تذکرات و هشدارها را بدهند.»

 

وی افزود: «قطعا قاطبه مطبوعات و خبرنگاران افراد با انگیزه‌ای بوده قصد خدمت دارند، اما باید آموزش هم ببینند که گاهی اوقات در زمین دشمن بازی نکرده و کاری نکنند که دیگران از قلم آن‌ها بهره گیرند.»

 

حسینی چند روز پیش با تایید خبر بازداشت چند روزنامه‌نگار، اظهار کرد: «در حال بررسی این موضوع هستیم و پس از به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد. به‌نظر می‌رسد این افراد به‌دلیل اتهامات امنیتی بازداشت شده‌اند که ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و پس از به‌دست آوردن اطلاعات جدید، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.»

مطهری:بازداشت روزنامه‌نگاران را پیگیری می‌کنم

 

روزنامه بهار نوشت: غروب هشت بهمن تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شدند.

برخی نیروها به طور همزمان در دفتر روزنامه‌های بهار، اعتماد، شرق، آرمان و هفته‌نامه آسمان حاضر شدند. براساس حکم قضایی جواد دلیری (سردبیر روزنامه اعتماد)، نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)، پژمان موسوی (دبیر رسانه روزنامه بهار)، امیلی امرایی (خبرنگار فرهنگ و هنر روزنامه بهار)، پوریا عالمی (طنز نویس روزنامه شرق)، مطهره شفیعی (دبیر گروه سیاسی روزنامه آرمان)، نرگس جودکی (دبیر اجتماعی روزنامه آرمان)، اکبر منتجبی (دبیراجرایی و سیاسی هفته‌نامه آسمان)، حسین یاغچی (دبیر ادبیات هفته‌نامه آسمان)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد) و کیوان مهرگان (دبیر سیاسی روزنامه توقیف شده روزگار) از مقابل زندان اوین بازداشت شد . بازداشت این 11 تن در حالی بود که یک روز قبل سلیمان محمدی (دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار) و میلاد فدایی اصل (سرپرست سیاسی خبرگزاری ایلنا) با حکم قضایی بعد از اتمام کارشان و در راه بازگشت به منزل در خیابان بازداشت شدند.

دادستانی بعد از بازداشت این روزنامه‌نگاران اعلام کرد که به‌زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد. این دستگیری‌ها بعد از انتشار در خبرگزاری فارس و سایت مشرق در رسانه‌های جهان از جمله گاردین، الجزیره، خبرگزاری آلمانی (dpa) و رادیو سراسری (ABC) استرالیا بازتاب داشت.

علی مطهری نماینده تهران در واکنش به بازداشتی‌ها وعده داد که در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات (جلسه هیات نظارت بر مطبوعات دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود) موضوع را پیگیری کند. وی گفت: «روز دوشنبه گذشته طبق روال همیشه جلسه هیات نظارت بر مطبوعات برگزار و نماینده وزارت اطلاعات نیز در این جلسه حاضر شد. جلسه‌ای که در آن نماینده وزارت اطلاعات علت بازداشت روزنامه‌نگاران را ارتباط با رسانه‌های خارجی به‌خصوص (بی‌بی‌سی فارسی) عنوان کرده بود.» عضو کمیسیون فرهنگی افزود: «ما پیگیر دلایل بازداشت این روزنامه‌نگاران و وضعیت آنان خواهیم بود.»

الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد درباره دستگیری روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به روزنامه «بهار» می‌گوید: «متاسفانه روند در پیش گرفته شده روند تندی است. برای ما قابل قبول نیست که روزنامه‌نگارانمان به اتهام همکاری با غرب در زندان به سر ببرند.» وی درباره پیگیری‌های انجام شده نیز می‌گوید: «خبری که تا الان داریم روزنامه‌نگاران به اوین منتقل شده‌اند. همچنین قاضی منصوری مسئولیت پرونده روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب را برعهده دارد.» حضرتی در پاسخ به این‌که آیا تاکنون با وکیلی برای روزنامه‌نگاران بازداشت شده صحبت شده یا خیر؟ می‌گوید: «تاکنون چند وکیل اعلام آمادگی کرده‌اند که وکالت بچه‌ها را بر عهده بگیرند. ما نیز در روزهای آینده چند جلسه با مسئولان خواهیم داشت و امیدواریم هرچه زودتر روزنامه‌نگاران بازداشت شده آزاد شوند. چون ما بر این اعتقاد هستیم که ادامه روند موجود به نفع هیچکس نیست.»

بی اطلاعی از علت دقیق بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در حالی است که یک روز بعد از بازداشت، خبرگزاری «مهر» به نقل از محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داد که اتهام روزنامه‌نگاران بازداشتی، مطبوعاتی نبوده است. حسینی گفت: «در حال بررسی موضوع هستیم و بعد از جمع‌آوری اطلاعات زوایای این موضوع مشخص خواهد شد.»وی همچنین تاکید کرده: «هنوز بررسی دقیقی در مورد دلایل این مسئله انجام نشده و به محض تکمیل اطلاعات در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

ابراز تاسف علی مطهری و وعده پیگیری حسینی برای بررسی دقیق موضوع در حالی است که محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شده روزنامه‌نگاران بازداشت شده اصلاح‌طلب اصلا خبرنگار نبوده‌اند. وی که با خبرگزاری «فارس» در این خصوص گفت‌وگو کرده گفته است: «این چند نفری که در ایران بازداشت شده‌اند اصلا خبرنگار نبودند بلکه وطن فروشانی بودند که در قالب خبرنگار اطلاعات را به رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین مخابره می‌کردند.» ادعای آصفری در حالی است که برخی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده چهره‌های نام آشنای مطبوعات هستند. همچنین مطرح کردن این ادعا در حالی است که تاکنون مقامات مسئول درباره علت بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب اطلاع‌رسانی نکرده و تاکید کرده‌اند در حال بررسی موضوع هستند.

انتشار اخبار بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم به این اقدام واکنش نشان داده است. محکومیت این اقدام هم در حالی بود که علاالدین بروجردی در واکنش به این اظهارات سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه به مقامات فرانسوی توصیه کرد که به جای دخالت در امور ایران به وضعیت زندانیان خود رسیدگی کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «فارس» با بیان این‌که فرانسه حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد، به سخنگوی وزارت خارجه فرانسه توصیه کرد به جای دخالت در امور ایران درباره وضعیت زندانیان سیاسی در پاریس پاسخگو باشد. وی با بی‌اهمیت جلوه دادن دستگیری 14 نفر از روزنامه‌نگاران بازداشت شده و در واکنش به اظهارات مقامات فرانسه گفته است: «در صورت اثبات جرم افراد بازداشت شده، قانون درباره آن‌ها اجرا خواهد شد. بازداشت چند نفر در ایران که توسط دستگاه قضایی صورت گرفته هیچ ارتباطی به دولت فرانسه ندارد. در بحران‌های سیاسی اجتماعی فرانسه بسیاری از معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه بازداشت شده‌اند و اکنون شرایط نامناسبی دارند؛ لذا بهتر است دولت فرانسه درباره وضعیت زندانیان سیاسی خود، پاسخگو باشد.»

اما مهدی داوتگری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با چند تن از خبرنگاران پارلمانی وعده داده که روزنامه‌نگاران بازداشتی بین یک هفته تا یک ماه آینده آزاد خواهند شد.


بازداشت روزنامه‌نگاران و قول بررسی موضوع در حالی است که مطهره شفیعی (دبیر سیاسی روزنامه آرمان) یک روز بعد از دستگیری با کفالت از اوین آزاد شد. همچنین منابع خبری از احتمال آزادی دیگر روزنامه‌نگاران بازداشتی با قرار وثیقه خبر داده‌اند.

آزادی یکی از روزنامه نگاران بازداشت شده

 

مطهره شفیعی یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب، آزاد شد.

 

 وی که دبیر سرویس سیاسی روزنامه آرمان است، شب گذشته به همراه تعدادی دیگر از فعالین رسانه ای بازداشت شده بود.

 

روز دوشنبه کیوان مهرگان از خبرنگاران سایت شفقنا و حسین یاغچی از خبرنگاران هفته‌نامه آسمان هم به زندان منتقل شده و به شمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده در سه روز اخیر افزوده شدند.

توضیح ارشاد درمورد بازداشت روزنامه‌نگاران

 

وزیر ارشاد در خصوص بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب گفت که اطمینان دارد اتهام آنها مطبوعاتی نبوده است.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه 9 بهمن در حاشیه تجدید بیعت با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مرقد ایشان در پاسخ به سئوالی در مورد روزنامه‌نگاران بازداشت شده شب گذشته گفت: این موضوع را باید از نیروهای امنیتی بپرسید؛ چرا که قطعا اتهام آنها مطبوعاتی نبوده است.

حسینی افزود: در حال بررسی موضوع هستیم و بعد از جمع‌آوری اطلاعات زوایای این موضوع مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: هنوز بررسی دقیقی در مورد دلایل این مسئله انجام نشده و به محض تکمیل اطلاعات در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شب گذشته، تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران روزنامه‌های آرمان، اعتماد، بهار، شرق و هفته نامه آسمان و هم چنین خبرگزاری ایلنا به حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند که الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و برخی از اعضای تحریریه‌های روزنامه‌های بهار، آرمان، شرق و هفته نامه آسمان خبر فوق را تایید کردند.

پیگیری‌های اولیه خبرنگار مهر درباره علت بازداشت این افراد حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب دارد.

گفته می‌شود دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد.

 

اسامی روزنامه نگاران بازداشت شده

 
عصر روز گذشته تعدادی از روزنامه نگاران اصلاح طلب بازداشت شدند. گفته می شود تعداد بازداشت شدگان یازده نفر بودند.

تعدادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران روزنامه های آرمان، اعتماد، بهار، شرق و هفته نامه آسمان و هم چنین خبرگزاری ایلنا به حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند.

خبرگزاری ها درباره علت بازداشت این افراد نوشتند: گمانه زنی اولیه حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب دارد.

دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه ای در این زمینه صادر خواهد کرد. اطلاعات تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

خبرگزاری فارس نیز تعداد بازداشت شدگان 11 نفر اعلام کرد. براساس گزارش این خبرگزاری بازداشت شدگان عبارتند از: جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، میلاد فدایی، سلیمان محمدی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، مطهره شفیعی، نرگس جودکی،  اکبر منتجبی و امیلی امرایی.
 

بازداشت دو فعال رسانه ای دیگر

 
دو تن دیگر از فعالان رسانه‌ای جریان فتنه و ضدانقلاب با حکم مراجع قضایی بازداشت شدند.

به گزارش فارس، در ادامه بازداشت عناصر برخی رسانه‌های نزدیک به جریان فتنه و ضدانقلاب، امروز دو تن دیگر از آنها با نام‌های کیوان مهرگان و حسین یاغچی با حکم قضایی بازداشت شدند.

 عصر دیروز (یکشنبه) نیز تعدادی از این فعالان رسانه‌ای، با حکم قضایی بازداشت شده بودند که شامل جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، میلاد فدایی، ساسان محمدی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، مطهره شفیعی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی و امیلی امرایی می‌شود.

این خبرنگاران در روزنامه‌های شرق، آرمان، بهار، اعتماد، خبرگزاری ایلنا و نیز هفته نامه آسمان مشغول هستند که علت بازداشت آنها نیز همکاری با رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب اعلام شده‌است.

آزادی یکی از روزنامه نگاران بازداشت شده

 

مطهره شفیعی یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب، آزاد شد.

 

 وی که دبیر سرویس سیاسی روزنامه آرمان است، شب گذشته به همراه تعدادی دیگر از فعالین رسانه ای بازداشت شده بود.

 

روز دوشنبه کیوان مهرگان از خبرنگاران سایت شفقنا و حسین یاغچی از خبرنگاران هفته‌نامه آسمان هم به زندان منتقل شده و به شمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده در سه روز اخیر افزوده شدند.

یک روزنامه نگار دیگر بازداشت شد

 

یک منبع آگاه از بازداشت علی دهقان، دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار خبر داد و نوشت: دهقان سابقه همکاری با روزنامه های اصلاح‌طلب نظیر شرق، بهار، اعتماد و وقایع اتفاقیه و همچنین خبرگزاری ایلنا را در کارنامه خود دارد. وی در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی فعالیت داشته است.


به گزارش صراط ؛ علی دهقان پیش از این سابقه بازداشت نداشته و امروز ( چهارشنبه ) با حکم قضایی بازداشت شد.
 
پیش از این نیز جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی (از روزنامه اعتماد) میلاد فدایی اصل (دبیر سیاسی ایلنا)، سلیمان محمودی، پژمان موسوی، امیلی امرایی (از روزنامه بهار)، مطهره شفیعی و نرگس جودکی (از روزنامه آرمان)، پوریا عالمی (از روزنامه شرق)، اکبر منتجبی (سردبیر هفته نامه آسمان) و صبا آذرپیک و حسین یاغچی بازداشت شده بودند.

اعتراض مطهری به بازداشت روزنامه‌نگاران

 
ایجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نیست و فکر می‌کنم تنها یک احضار کافی بود تا افراد مذکور بروند و خودشان را معرفی کنند و نیازی به این شکل بازداشت نبود.

علی مطهری گفت: «به عنوان نماینده مردم فضای ایجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طریق مجلس دنبال می‌کنم.»

وی در گفت و گویی با روزنامه شرق به نحوه بازداشت روزنامه نگاران اصلاح طلب اعتراض کرد.

‌قرار شده که مجلس وضعیت دستگیری گروهی از روزنامه‌نگاران را پیگیری کند، در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

مساله دستگیری جمعی از خبرنگاران را هم از طریق مجلس و هم از طریق هیات نظارت بر مطبوعات پیگیری خواهیم کرد. زمان و نحوه بازداشت این افراد قابل تامل است. اول اینکه ما در آستانه دهه فجر هستیم و دوم اینکه به انتخابات‏ ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم. به این ترتیب ایجاد فضای ناامنی در مطبوعات به صلاح کشور نیست و فکر می‌کنم تنها یک احضار کافی بود تا افراد مذکور بروند و خودشان را معرفی کنند و نیازی به این شکل بازداشت نبود.

‌البته یکی، دو روز پیش از دستگیری روزنامه‏ نگاران، شاهد فیلتر شدن برخی از سایت‌های خبری بودیم از جمله سایت تابناک و تاریخ ایرانی، این وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مورد سایت تابناک و تاریخ ایرانی باید بگویم که هیچ نهادی بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات حق فیلترینگ ندارد. مساله فیلتر کردن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی یعنی سایت‌های خبری از جمله تابناک و توقیف و لغو امتیاز مطبوعات بر عهده هیات نظارت بر مطبوعات است و هیچ نهادی نمی‌تواند به شکل مستقیم عمل کند. از هشت ماه پیش سایت‌های خبری هم تحت شمول قانون مطبوعات قرار گرفته‏اند. نهادهای مربوطه حداکثر می‌توانند نظرشان را به هیات نظارت ابلاغ کنند و هیات نیز روی آن کار کارشناسی انجام داده و در نهایت حکم از سوی هیات نظارت بر مطبوعات صادر می‌شود.

‌تحلیل‌تان از وقایع اخیر چیست؟

به عنوان نماینده مردم فضای ایجاد شده برای مطبوعات اصولگرا و اصلاح‌طلب را به صلاح کشور ندانسته و آن را از طریق مجلس دنبال می‌کنم.

‌اشاره فرمودید به تلاش برای ایجاد فضای خاص در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، اما مستحضرید که دستگیر‌شدگان همگی از رسانه‌های اصلاح‌طلب‌اند؟

بله اکثرا اصلاح‌طلب‏اند ولی برای نمونه سایت تابناک اصولگراست. مهم‌تر از همه اینکه اصولا چنین دستگیری‌هایی ضرورتی ندارد. چراکه مردم ما به حدی از رشد اجتماعی و سیاسی رسیده‌اند که به این آسانی تحت‌تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار نمی‌گیرند و من شخصا به رشد سیاسی افکار عمومی در ایران باور دارم و نباید این همه نگرانی داشته باشیم.

‌اگرچه هنوز وضعیت اتهام خبرنگاران دستگیر‌شده مشخص نیست اما در برخی رسانه‌های خاص، اتهام ارتباط با رسانه‌های بیگانه مورد تاکید قرار گرفته است.

بله، گفته‌اند این خبرنگاران اطلاعاتی به شبکه بی‌بی‌سی می‏رساندند. سوال من این است که این روزنامه ‏نگاران واقعا چه خبری را می‌توانند به بی‌بی‏ سی برسانند که بی‌بی‌سی به آن دسترسی نداشته باشد. خوشبختانه در سایت‌های وابسته به نهادهای انقلابی کشور همه اخبار وجود دارد.

‌هنوز خبر رسمی و دقیق از دلایل دستگیری و اتهام منتشر نشده است.

نهادهای مسوول باید در دستگیری‌ها مردم را در جریان قرار دهند و دلایل مستند به قانون برای اصل بازداشت و نحوه بازداشت به مردم ارایه کنند. نحوه بازداشت به شکل ورود ماموران با حکم بازداشت روزنامه‌نگاران ضرورتی نداشته و آرامش روانی و شغلی را از خبرنگاران سلب می‌کند.

‌برخی نمایندگان پس از حمایت وزارت خارجه فرانسه از روزنامه‏ نگاران بازداشت شده معتقدند که اینها با فرانسه در ارتباط بوده‌اند. این شکل از بیان اتهام‏ها در شرایطی که هنوز جرمی به اثبات نرسیده و تفهیم اتهامی صورت نگرفته، چه تبعاتی برای افکار عمومی به دنبال دارد؟

اینگونه اظهارنظرها جرم است. اتهامی که هنوز درباره کسی ثابت نشده، نباید به عنوان جرم معرفی شود. این‌طور سخن گفتن مصداق جرم است و آن نماینده نیز نباید اینچنین سخن می‏ گفت. ما از مسوولان اطلاعاتی و امنیتی خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به این ماجرا و تعیین تکلیف روزنامه‌نگاران بازداشت شده هستیم و به‌زودی از طریق مجلس نیز ماجرا را دنبال می‌کنیم. البته اگر دلایل قانع‌کننده‏ای برای همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی وجود دارد، باید به اطلاع مردم برسد ولی مثلا یک تماس تلفنی نمی‌تواند دلیل بر وابستگی باشد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا