مهر نوشت: دور جدید تحریم‌های دولت آمریکا که درآمدهای نفتی ایران را نشانه گرفته، از روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه به اجرا گذاشته شد.


به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت دارایی آمریکا، با صدور بیانیه‌ای  اعلام کرد از این پس انتقال پول نفت صادراتی ایران از کشور خریدار ممنوع است.

بر اساس این تحریم‌ها، کشورهای خریدار نفت ایران باید در داخل همان کشور یک حساب بانکی باز کرده و پول نفت وارداتی از ایران را به این حساب باید واریز کنند؛ خارج کردن این پول از آن کشور به هر ارزی که باشد ممنوع است.

ایران تنها با پولی که در حساب بانکی کشور خریدار نفت ایران است می‌تواند اقلام مشخصی را از همان کشور بخرد و وارد ایران کند.

بانک‌هایی که در انتقال پول نفت صادراتی ایران به خارج از کشور مبادرت کنند، در فهرست سیاه آمریکا قرار خواهند گرفت و از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم خواهند شد.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های آمریکایی نقل کرده که این دور تحریم‌ها تاثیر گسترده‌ای بر درآمدهای نفتی ایران خواهد گذاشت.

در همین زمینه حمید صافدل معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که برای مقابله با دور جدید تحریم‌ها «کمیته تهاتری» راه‌اندازی شد.

ایران از چندی پیش به خاطر ممنوعیت استفاده از دلار و یورو برای پرداخت‌های پول نفت در کشورهای خارجی، اقدام به تهاتر (مبادله کالا به کالا) با کشورهای خارجی، به ویژه واردکنندگان نفت ایران کرده است.

 حمید صافدل گفت که هم‌اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار پول ایران در خارج بلوکه شده است و امکان انتقال آن به داخل کشور نیست.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا