آمد و شد وزیران دولت این روزها به صحن علنی شدت گرفته و بازار حضور وزرا به خصوص وزرای اقتصادی در مجلس داغ داغ است. از چند روز پیش بود که جلسات مشترک دولت و مجلس برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور آغاز شد و به موازات آن بهارستان نشین ها بارها اقتصادی های دولت را برای پاسخ به سوالاتشان...

 

شفاف: آمد و شد وزیران دولت این روزها به صحن علنی شدت گرفته و بازار حضور وزرا به خصوص وزرای اقتصادی در مجلس داغ داغ است.

از چند روز پیش بود که جلسات مشترک دولت و مجلس برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور آغاز شد و به موازات آن بهارستان نشین ها بارها اقتصادی های دولت را برای پاسخ به سوالاتشان در کمیسیونهای اقتصادی دعوت کردند.

حالا اما در آخرین دعوتی که مجلس از وزرا اقتصاد، صنعت، نفت، نیرو و جهادکشاورزی کرده بود تا با حضور در جلسه این کمیسیون به سئوالات نمایندگان در خصوص علت عدم شرکت در جلسات شورای گفتگو پاسخ دهند ،به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تنها وزیر صنعت حضور یافته بود و سایر وزرا به دلیل مشغله کاری پاسخ به این دعوت را مهم تلقی نکرده بودند تا با تذکر جدی از سوی مجلس مواجه شوند.

عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با نشست این کمیسیون با تعدادی از وزرا دولت دهم در این جلسه گفت: به دلیل بی توجهی چند باره تعدادی از وزرا نسبت به دعوت‌های کمیسیون اقتصادی، در پایان این جلسه قرار شد که هیأت رئیسه مجلس گزارشی را در این رابطه تهیه و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند.

وی بی توجهی تعدادی از وزرا نسبت به حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس را تخطی از قانون عنوان کرد و ادامه داد: این که وزرا به دلیل مشغله کاری نتوانسته اند به  دعوت نمایندگان مجلس پاسخ دهند، قابل پذیرش نیست. با توجه به اینکه این دعوت از قبل به اطلاع مسئولان مذکوررسیده بود، قطعا انتظار می‌رفت که وزرا حضور در جمع نمایندگان را جز همان مشغله های کاری که عنوان می کنند، بدانند و نسبت به آن بی توجهی نکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با نوع برخورد هیئت رئیسه مجلس با این وزرا گفت: تصمیم گیری در این رابطه برعهده هیئت رئیسه است اما دادن کارت زرد به وزرا یا طرح استیضاح از جمله احتمالات این برخورد است.

تا به این ترتیب احتمال کارت زرد گرفتن اقتصادی های دولت بیش از پیش مطرح شود.

البته این اولین باری نیست که اقتصادی ها از مجلس تذکر دریافت می کنند.

26 مهر ماه سال گذشته بود که مجید نامجو، وزیر نیرو  که یک بار اسفندماه سال 89 نیز  پایش به استیضاح باز شده بود و با رایی ناپلئونی ( 102 رای مخالف، در مقابل 101 رای موافق) توانسته بود دوباره از این مجلس رای اعتماد بگیرد، برای ادای توضیح درباره آنچه نماینده بجنورد آن را سیاست‌های نادرست وزارت نیرو و بروز نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی مختلف در مناطق مختلف کشور خواند، به مجلس رفت اما توضیحات وی مورد قبول موسی الرضا ثروتی  قرار نگرفت.
 
میر کاظمی وزیر نفت وقت دولت دهم نیز در زمستان سال 88 به دلیل رواج واردات غیر قانونی بنزین وعدم جلوگیری از آن کارت زرد گرفته بود.

صادق محصولی وزیر سابق رفاه هم از اقتصادی هایی بود که مجلس در سال 89 در خصوص نحوه اجرای سیاست های کلی اصل 44 اخطار و تذکر داد.

27 تیر ماه 89 نیز غضنفری که در ان روزها تنها وزیر بازرگانی بود به دلیل واردات بی رویه از مجلس اخطار گرفت.

اولین کارت زرد سال 91 را اما وزیر اقتصاد که پیش از آن به وسیله مجلس به دلیل وقوع اختلاس 3 هزار میلیاردی استیضاح شده بود و رای اعتماد مشروط گرفته بود، دریافت کرد.

29 فروردین 91 بود نمایندگان مجلس پاسخ‌های وزیر اقتصاد به پرسش نماینده تنکابن ، درباره مأموریت اداره نظارت بر امور بانک‌های تجاری بود را قانع‌کننده ندانستند و اولین کارت زرد و اخطار را ‌به حسینی دادند.

بعد از آن حسینی در 17 دی ماه دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

ماجرا اما از این قرار بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در خصوص علت عادم اخذ معوقات بانکی به خصوص از افرادی که تسهیلات سنگین دریافت کرده اند قانع نشدند و بنابراین مجلس نهم دومین کارت زرد را به وزیر اقتصاد داد.
گفتنی است ، طبق آیین نامه خانه ملت در صورتی که مجلس در جریان پرسش و پاسخ از وزیران سه مرتبه از اظهارات وزیر مربوطه قانع نشود شرایط استیضاح وی در مجلس فراهم می شود.

منبع: شفاف

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا