مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی‌ - فرهنگی‌ گفت: دو پرونده‌ی «سینما رکس» در آبادان و «محل ترور نافرجام مقام معظم رهبری» (مسجد ابوذر) در تهران در همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی و مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی ارائه نشدند.

 
 

آتوسا مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: پرونده‌ی سینما «رکس» به کمیته‌ی تخصصی شورای ثبت آثار تاریخی آورده شد، ولی به‌دلیل اشکال‌هایی که در آن وجود داشت،‌ در همایش مطرح نشد تا اصلاحات مورد نیاز روی آن انجام شود. پرونده‌ی «مسجد ابوذر تهران» نیز به‌دلیل کامل نشدن تا پایان زمان همایش، در این دوره مطرح نشد.

او با اشاره به ارائه شدن 350 پرونده شامل آثار تاریخی غیرمنقول و مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی در هشتمین همایش سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی، اظهار کرد: از این تعداد، 200 اثر تاریخی بررسی شدند که 170 اثر با تأیید اعضای شورای ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. همچنین 150 پرونده شامل مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی بررسی شدند که 117 پرونده مورد تأیید اعضای شورای ثبت بودند.

وی با تأکید بر این‌که تعدادی از پرونده‌ها به‌صورت مشروط در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، گفت: این گروه از پرونده‌ها مشکلات فنی نداشتند، به همین دلیل توانستیم آن‌ها را ثبت کنیم؛ اما کارشناسان این پرونده‌ها موظف شدند آن‌ها را در مدت زمانی کوتاه تکمیل کنند.

مومنی همچنین درباره‌ی ثبت تعدادی از آثار تاریخی یا مکان - رویدادها در گستره‌ی استانی یا دسته‌بندی‌هایی مانند دفاع مقدس یا مکان - رویدادهای بعد از انقلاب اسلامی، بیان کرد: در همایش قبلی ثبت آثار معنوی کشور که آیین‌های عاشورایی بررسی شدند، یک فایل‌بندی‌ جدید روی فهرست آثار معنوی کشور ایجاد شد تا آیین‌های عاشورایی را بتوانیم به آن لینک کنیم. اکنون نیز در فهرست میراث تاریخی این کار را انجام دادیم تا هریک از آثار تاریخی را با توجه به محوریت آن اثر، به‌صورت سامان‌دهی‌شده بتوانیم در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم. به همین دلیل، لوح‌های جداگانه‌ای را مانند ثبت مکان - رویدادها، گستره‌ی آثار با توجه به نوع ارزش و جایگاه آن اثر یا مکان - رویداد روی فهرست آثار تاریخی ایجاد کردیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی همچنین درباره‌ی ثبت تعدادی از مکان - رویدادها در فهرست آثار ملی در سال‌های گذشته به‌عنوان یک اثر تاریخی و لزوم ثبت دوباره‌ی آن‌ها به‌عنوان مکان - رویداد، اظهار کرد: در این همایش، حدود شش اثر با این اتفاق مواجه شدند که «میدان آزادی» و «مسجد کرمان» از جمله‌ی این آثار بودند. این مکان‌ها هرچند قبلا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، ولی با توجه به نوع اتفاق‌ها و اهمیت این آثار در دوران انقلاب اسلامی، باید به‌عنوان یک مکان - رویداد ثبت می‌شدند.

وی همچنین درباره‌ی چگونگی حفاظت از مکان - رویدادهای به ثبت رسیده، گفت: برخی قوانین برای حفاظت از این نوع مکان - رویدادها تهیه شده است و در حال تدوین قوانین حفاظتی برای آن‌ها هستیم. نوع حفاظت از این مکان - رویدادها کالبدی نیستند. این مکان - رویدادها یادآور و زنده‌کننده‌ی خاطره‌ی رویدادهای ملی کشورند و باید همیشه در ذهن‌ها باقی بمانند.

او افزود: بعد از تدوین کامل قوانین حفاظت از مکان - رویدادهای تاریخی، متن این قوانین به هیأت دولت فرستاده می‌شود تا پس از تصویب، قوانین ابلاغ شوند. این کار انجام می‌شود تا به‌صورت قانونی‌تر و مطمئن‌تر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا