کارشناس مسئول آموزش و اطلاع رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت نسبت موج سوم ایدز در مردان کشور هشدار داد.
 دکتر حمیرا فلاحی با اشاره به ثبت 25 هزار و 41 بیمار HIV/ایدز تا اول مهر ماه امسال گفت: 22 هزار و 647 نفر (90.6 درصد) را مردان تشکیل می‌دهند و 9.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
 
 
وی با اشاره به سه موج انتقال HIV در سطح کشور شامل انتقال از طریق خون و فراورده‌های خونی، تزریق با سرنگ و سوزن مشترک و ارتباط جنسی محافظت نشده، ادامه داد: ارتباط جنسی محافظت نشده خطری است که هر دو جنس مرد و زن را تهدید می‌کند.
 
 
به گفته وی درصد قابل توجهی از مردان از طریق اعتیاد تزریقی به HIV مبتلا شده‌اند. اما در انتقال جنسی محافظت نشده آمار زنان بیشتر از مردان است؛ چرا که ممکن است همسران معتاد این افراد از طریق تماس جنسی بیماری را به آنها منتقل کرده باشند.
 
 
فلاحی ادامه داد: آن طور که آمارها نشان می‌دهد سنین 25 تا 34 سال بیشترین گروه مبتلایان به HIV را تشکیل می‌دهند. موج سوم انتقال بیماری HIV مردان جوان را در معرض خطر قرار می‌دهد. مطالعات نشان داده تحصیلات مبتلایان به HIV در موج سوم ایدز بیشتر از مردانی است که از طریق اعتیاد به این بیماری مبتلا شده‌اند.
 
 
وی در ادامه با بیان اینکه ایدز، جنسیت، ملیت، مذهب و سن نمی‌شناسد به کلینیک‌های مشاوره بیماری‌های رفتاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هر دو جنس مرد و زن می‌توانند با مراجعه به این کلینیک‌ها، خدمات و آزمایش‌های رایگان و همچنین در صورت لزوم خدمات درمانی، مراقبتی و حمایتی را دریافت کنند.
 
 
فلاحی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی در مورد بیماری ایدز به ویژه در صدا و سیما ادامه داد: در مورد اطلاع رسانی ایدز به ویژه در صدا و سیما مقداری مبحث تابو در این بیماری مطرح است؛ موضوعی که شاید در دیگر بیماری‌ها چندان مطرح نباشد. در این زمینه هم بحث هزینه تبلیغات و هم چارچوب‌های سازمان صدا و سیما مطرح است.
 
 
رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت: 10 تا 11 سالگی؛ سن شروع دخانیات در نوجوانان
 
 
در ادامه دکتر گلایل اردلان، رییس اداره سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت نیز از والدین خواست که بیضه‌های کودکان‌شان را کنترل کنند و گفت: دوران بلوغ و نوجوانی یک بحران هویت در جوانان و نوجوانان است. لازم است در زمینه هویت جوانان و نوجوانان ایرانی هم باید کار شود.
 
 
وی گفت: در بحث «خود مراقبتی» به مباحثی نظیر انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انطباق، شکوفایی فرد، خلاقیت و ... توجه کرده‌ایم و پکیج‌های این خدمات منطبق با گروه‌های سنی مختلف در حال تدوین است.
 
 
اردلان به مبحث «خودمراقبتی کودکان و نوجوانان بیرون از مدرسه» اشاره کرد و گفت: این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به اجرای آزمایشی گذاشته شده است.
 
 
وی همچنین با اشاره به آخرین آمار دخانیات در نوجوانان و جوانان گفت: آخرین آمار شیوع 11 تا 12 درصدی مصرف دخانیات در این گروه سنی را نشان می‌دهد. سن شروع دخانیات نیز از سنین 10 تا 11 سالگی است. تغییر الگوهای مصرف مواد دخانی، تمایل به مواد دیگر مانند قلیان بویژه در گروه دختران را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا