ایسنا: زندگی هر روز برایشان سخت‌تر می‌شود. مردانی که روزی دانه‌ها را در دل زمین می‌کاشتند، و با مشقت درو می‌کردند و به اندک درآمدش قانع بودند، امروز برای گذران زندگی باید منتظر یارانه و مستمری کمیته امداد باشند!

سفره کشاورزان هر روز خالی‌تر می‌شود و مسوولان تنها در اندیشه جاری ساختن رودخانه در آرامش هستند! شاید نمی‌دانند وعده‌هایشان زمین‌های کشاورزی را آبیاری نمی‌کند تا گندم‌ها دوباره سبز شود و کشاورزان گرسنه نمانند...
 
به گفته علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی حق‌آبه اصفهان از زاینده رود باید بر اساس واقعیت‌ها تقسیم شود زیرا این استان رتبه اول صنعت کشور، رتبه دوم پرداخت مالیات به دولت و بیش از 5 میلیون نفر جمعیت دارد.
 
وی ادامه داد: پیش از این مقرر شده بود نمایندگان مجلس موضوع آب را حساس نکنند، از اظهار نظرهای منطقه‌ای و شهرستانی خودداری و با موضوع منطقی برخورد کنند.
 
آب زاینده رود بر اساس واقعیت‌ها تقسیم شود
 
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان اصفهان را باید با واقعیت‌ها دید، ‌ادامه داد: اصفهان یک استان فعال و پویا در تمام زمینه‌ها است، در تولید محصولات کشاورزی و دامی جز پنج استان برتر، به لحاظ صنعتی در رتبه نخست کشور قرار دارد و دومین پرداخت کننده مالیات است.
 
ایرانپور با اشاره به اینکه افرادی که در خصوص آب و حق‌آبه اصفهان صحبت می‌کنند نباید اصفهان را با استان‌هایی که هم از نظر جمعیت و هم از نظر حرکت در جایگاه پایین‌تری قرار گرفته‌اند مقایسه کنند،‌ ادامه داد: نمایندگان مجلس باید از اظهار نظرهای منطقه‌ای و شهرستانی در خصوص آب زاینده رود خودداری کنند.
 
وی با بیان اینکه با موضوع حق‌آبه باید منطقی برخورد شود، تصریح کرد: صحبت از تغییر قانون انتقال آب منطقی نیست بلکه آنچه که منطق حکم می‌کند پرداخت به موقع سهم آب استان اصفهان از زاینده رود است و مردم استان اصفهان با تقدیم 23 هزار شهید از دولت و مجلس انتظار دارند سهم اصفهان از آب  به تناسب نیاز استان در نظر گرفته شود.
 
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در خصوص فاز دوم انتقال آب زاینده رود به استان یزد گفت: مباحثی در این خصوص مطرح شده که هنوز قطعی نیست اما باید در نظر داشت استان اصفهان در تامین آب شرب هم با مشکل مواجه است.
 
حق‌آبه کشاورزان اصفهانی قدمت 400 ساله دارد

 
ایرانپور با توجه به شرایط کنونی که استان اصفهان در تامین آب مورد نیاز خود با مشکل مواجه است انتقال آب به استان‌های دیگر چندان منطقی نیست، تاکید کرد: کشاورزان اصفهان میراث دار طومار شیخ بهایی هستند که حق‌آبه آن‌ها را از 400 سال پیش مشخص کرده است.
 
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از تونل سوم می‌تواند مشکلات آبی استان را تا حدودی بهبود ببخشد اما با توجه به افزایش جمعیت استان مشکل آب اصفهان به همین سادگی برطرف نمی‌شود، اضافه کرد: اگرچه با بهره برداری از این تونل مشکلات آب استان تا حدودی کاهش می‌یابد و اجرای ان می‌تواند به اجرایی کردن پروژه‌های دیگر تامین آب کمک کند.
 
این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان استان از هر طرحی که باعث افزایش ورودی آب به استان می‌شود حمایت می‌کنند، تصریح کرد: برای حل مشکل آب فقط نباید بگوییم انشاالله بارندگی خوب بشود،‌ اگرچه دعا کردن خوب است اما اگر خشکسالی ادامه پیدا کند باید راه‌کارها و طرح‌ها لازم پیش‌بینی‌ها شده باشد تا تبعات خشکسالی کمتر شود.
 
ایرانپور ادامه داد: موضوعی که امروز مطرح است خسارت‌هایی است که خشکسالی‌های اخیر به کشاورزان وارد کرده و کشاورزان را نیازمند کمک مالی کرده است در این راستا دولت و مجلس باید با برداشتن گام‌های موثری مانند پرداخت خسارت خشکسالی کمک کنند تا کشاورزی استان جان تازه‌ای بگیرد.
 
وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های قابل توجه در مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی پرداخت بیمه بیکاری به کشاورزان است که باید با جدیت توسط نمایندگان دنبال شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا