با شکسته شدن عمدی خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد عصر جمعه گذشته، شهروندان این شهر کویری با کمبود آب شرب مواجه شدند، این در حالیست که کمتر از یکسال قبل با بالا گرفتن اعتراض ها به انتقال حق آبه کشاورزان شرق اصفهان به استان های همجوار از جمله یزد و کرمان، فیلمی از رسانه ملی پخش شد که در آن مسئولان، نمایندگان مردم یزد در مجلس و دست اندر کاران، هرگونه انتقال آب از استان اصفهان به این استان را منکر می شدند.

اصفهان پرس : اما پس از ترکیدن لوله و جلوگیری از انتقال آب به استان یزد ، حالا واقعیت آشکار شده و به رغم اینکه توقع می رود مسئولان استان یزد در این زمینه صبور باشند تا این خط انتقال ترمیم گردد، ولی آنها با فرافکنی اقدام به اتهام زنی به مسئولان و مدیریت این استان نمودده اند .

خبرگزاری فارس در صفحه استانی استان یزد روز یکشنبه در گفتگو های هدفمندی که با برخی از مسئولان داشته بدون توجه به اینکه اکنون حدود 7 سال است کشاورزان شرق اصفهان با خشکسالی شدیدی مواجه هستند و  شاهد فروخته شدن حق آبه خودشان به دیگر استان ها هستند، میتینگی را برای تخریب مردم و مسئولان اصفهان به راه انداخت که در زیر به بخشی از این اظهارات اشاره می کنیم.

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس:

-         ضعف مدیریت در اصفهان فاجعه آب در یزد را رقم زده است

-         بروز این مشکلات ناتوانی در مدیریت و برخورد با مسائلی از این دست را می‌رساند که نتیجه آن تخریب بیت‌المال و خسارت به منافع ملی کشور است.

-         در پس این حرکت هماهنگ جریانی به عنوان عامل محرک ایستاده است

-         به نظر من اراده محکمی برای حل این موضوع در اصفهان وجود ندارد و مسئولان این استان اهمال کاری می‌کنند

-         در زمان وقوع این رویداد در صحنه عمل و در زمان تخریب تاسیسات ورود نیروهای انتظامی در آنجا صورت نگرفته و بعد از اینکه تاسیسات تخریب می‌شود پس از چند ساعت نیروهای انتظامی مستقر شدند که این نشان‌دهنده نوعی اهمال کاری است.

-         نزدیک به 50 سال است که در استان یزد سنگ آهن بزرگ‌ترین مجتمع فولاد ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کنیم و اگر قرار به گروکشی باشد ما نیز می‌توانیم از ورود سنگ آهن یزد به اصفهان جلوگیری کنیم 

عزیزالله سیفی، فرماندار یزد

-         با برقراری امنیت مسیر خسارت دیده خط انتقال آب از طرف مسئولان اصفهان، عملیات بازسازی تأسیسات هر چه سریع‌تر آغاز شود.

حجت‌الاسلام سید جلال یحیی‌زاده، نماینده مردم تفت و میبد

-         دروغ‌پردازی مسئولان اصفهان توجیه‌پذیر نیست

-         پیشینه فرهنگی مردم اصفهان نشان می‌دهد که این مردم مورد اغفال واقع شده‌اند اما همین دروغ‌پردازی‌ها باعث شده که برخی در دام قرار بگیرند و اقدام ناشایستی داشته باشند.

-         در حالی که تخصیص آب زاینده‌رود برای استان یزد ماهانه 8.2 میلیون متر مکعب است، امسال برای هر ماه 5.5 میلیون متر مکعب تعیین شده و کمتر از این میزان نیز به یزد منتقل شده است.

محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس

-         یزد مردمان نجیب و شریفی دارد که با اراده استوار خود کویر سخت را رام کردند و در عرصه‌های حیات سیاسی و اجتماعی کشور نقش‌آفرین بودند اما به دلیل اقدامی ساختارشکنانه و غیرقانونی بی‌آب شده‌اند.

محمدرضا فلاح‌‍‌زاده، استاندار یزد

-         اصفهان باید امنیت را برقرار و حق‌آبه مردم پایین دست این شهر را مدیریت کند.

-         مردم عزیز اصفهان باید بدانند که آب انتقالی بخش کوچکی از سیلاب‌های کوهرنگ3 است که وارد سد می‌شود و باید حق‌آبه خود را از دیگران دریافت کنند.

-         آبی که از اصفهان به سمت یزد هدایت می‌شود، آب سیلاب‌هاست و سوای حق‌آبه مردم اصفهان است و یزد تعرضی به حق‌آبه مردم اصفهان ندارد که این امر باید توسط نخبگان و بزرگان اصفهان برای مردم آن فرهنگ‌سازی شود و مردم کاملا در جریان امور قرار گیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا