بودجه كشور و درآمد حاصل از آزادسازی قیمت ها از محل هدفمندی یارانه ها می توانست انتظارات این بخشها رابرآورده كند،اما اینگونه پیش نرفت و مشكلات در این حوزه ها حل نشد./باید وابستگی نفت به بودجه در طول این سالها كاهش می یافت،حال آنكه این وابستگی ها بیشتر هم شد

یك عضو كمیسیون انرژی گفت: وابستگی دولت به درآمد نفت در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد افزایش یافت.

سید مهدی موسی نژاد عضو كمیسیون انرژی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره عملكرد اقتصادی دولت در حوزه نفت و نیرو با  بیان اینكه دولت در حوزه زیربنایی این بخش عملكرد مطلوبی نداشته است،اظهارداشت: دربخش تولید و اسخراج نفت،تولید برق و دیگر حامل های انرژی شاهد عملكرد مطلوبی در حد انتظار برنامه چهارم و پنجم نبودیم و این موضوع به دلیل كمبود نقدینگی و ناكافی بودن منابع مورد نیاز این بخش بوده است.

وی افزود:این درحالی است كه بودجه كشور و درآمد حاصل از آزادسازی قیمت ها از محل هدفمندی یارانه ها می توانست انتظارات این بخشها رابرآورده كند،اما اینگونه پیش نرفت و مشكلات در این حوزه ها حل نشد.

وی افزود:در آمد هایی نفت در طول این سالها به پیشرفت بخش نفت و نیرو نیانجامید و آنچه اجرا شد به هیچ عنوان جوابگوی توسعه كشور نیست.

موسی نژاد با اشاره به اینكه،امیدواریم در سال 92 این مشكلات كاهش یابد،عنوان كرد:تردیدی نیست كه هرچه برای توسعه كشور هزینه كنیم منجر به تولید ثروت خواهد شد.

وی با بیان اینكه در سال 91 اتفاق مهمی در حوزه انرژی صورت نگرفت،گفت: با اینكه شاهد بودیم در مجموعه برق و گاز و نفت افراد زیادی مشغول كار بودند،اما به موقع حقوق و مزایای خود را دریافت نكردند و  این مسئله به خاطر سیاست نادرست و برنامه ریزی نامناسب اتفاق افتاده كه امیدواریم در سال جاری این مشكلات حل و ساماندهی شود.

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص عملكرد دولت آقای احمدی نژاد در اوپك نیز گفت: یكی از موفقیت های كه می توانستیم در اوپك بدست آوریم این بود كه برای ریاست اوپك رایزنی كافی انجام می دادیم،اما این اتفاق نیفتاد،درحالی كه می توانستیم با رایزنی جایگاه ایران را در اوپك مثبت تر كنیم.

وی با اشاره به عملكرد وزرای نفت در8 سال دولت آقای احمدی نژاد،یادآور شد: متاسفانه هدف گزاری در حوزه نفت به خوبی صورت نگرفته و ما شاهد برنامه ریزی دقیق نبودیم.

وی افزود: باید وابستگی نفت به بودجه در طول این سالها كاهش می یافت،حال آنكه این وابستگی ها بیشتر هم شد.

موسی نژاد با اشاره به اینكه در دولت نهم این وابستگی كمتر بوده ولی در دولت دهم میزان  وابستگی به درآمد نفت افزایش یافته است،گفت:به عنوان مثال هركدام از فازهای پارس جنوبی باید 35 ماهه تكمیل می شود،اما هنوز هیچ كدام به طول كامل راه اندازی  نشده است.

او در عین حال گفت:اگرچه  بخشی از این مشكلات به دلیل تحریم هاست، ولی بخشی دیگر به دلیل سیاست غلط و برنامه ریزی نادرست دولت بوده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا