هفت روش از مرسوم ترين راه کارها را براي جلوگيري از هک شدن گوشي هاي هوشمند و پيشگيري از حوادث ناگوار ؛ با هدف قطع شدن دست متخلفان و گرفتن فرصت ارتکاب جرم از آنها عنوان کرده است.

امروزه با استفاده روزافزون از گوشي هاي هوشمند و فراگير شدن اين نوع گوشي ها اغلب شرکت هاي سرمايه گذار نيز بر روي آن ها تمرکز کرده اند تا بتوانند با ارئه خدماتي هر چه بهتر , کاربران را جذب خود نمايند اما اين تمام ماجرا نيست بلکه هميشه گروهي از افراد نيز هستند که با توجه به هدفهاي که دارند سعي مي کنند رخنه اي در اين بازار پر رونق ايجاد کنند و لذا گفتني است که گوشي هاي هوشمند نيز از اين قاعده مستثني نيستند چراکه به گفته برخي از کارشناسان آن ها ابر گجت هاي امروزي هستند و اين امر نيز به وضوح ديد مي شود!

 

حال اين ابر گجت ها مورد هدف هکران قدرتمند قرار گرفته است و ما روزانه شاهد خبر هاي زيادي مبني بر آن که يک هکر به تلفن هوشمند يک فرد نفوذ کرده است هستيم ! اما آيا راهکاري براي مقابله با اين نوع هکر ها وجود دارد.

 

در اينجا مانيز سعي کرديم با گردآوري و ارائه هفت روش از مرسوم ترين ها , شما را در حفظ امنيت گوشي هوشمند خود ياري کرده تا با بهره گيري از آنها بتوانيد از وقوع حوادث ناگوار جلوگيري کنيد.

 

باز نکردن لينک هاي موجود در ايميل هاي ناشناس

 

بهتر است پيام هاي ناشناس و يا ايميل هاي نامطلوبي را که در آن ها , لينکي درج شده است را مورد استفاده قرار ندهيد , زيرا در اکثر مواقع مخربان با ارسال يک اکسپلوت و کد مخرب مي توانند اسمارت فون و يا تبلت شما را تحت کنترل در بياورند و اين بدان دليل است که شما ايميل حاوي لينک را مورد استفاده قرار داده ايد !

 

عدم استفاده از بازي ها و اپليکيشن هاي موجود در منابع غيرمعتبر

 

اگر به بازي و يا اپليکيشن احتياج داريد سعي کنيد آن ها را از منابع معتبر دريافت کنيد چراکه برخي از همين اپ ها و بازي ها مي توانند آغشته به کد هاي مخربي باشند که باعث بروز مشکلاتي حاد مي شوند ! براي مثال بازي انگري بردز که يک بازي پرطرفدار مي باشد در چند ماه گذشته با ادغامي پيچيده به يک کد مخرب مجهز شد که اگر اين بازي بر روي گجت شما اجرا مي شد حتما مشکلاتي را براي شما همراه داشت !

 

حفاظت از اطلاعات موقعيتي و شخصي

 

اگر علاقه مند به عکاسي با تلفن هوشمند خود هستيد و نمي خواهيد که اطلاعات موقعيتي و برخي ديگر اطلاعات شخصي شما توسط عکس گرفته شده منتشر شود کافيست گزينه هاي مربوط به GPS Camera را غير فعال کنيد !

 

دليل اين امر اين است که وقتي شما در حال عکاسي با موبايل خود هستيد, دوربين اطلاعات موقعيتي شما را توسط جي پي اس دريافت کرده و ضميمه تصوير مي کند و همچنين برخي اطلاعاتي همچون نام تلفن و نوع دوربيني که با آن تصوير ثبت شده است نيز همراه تصوير گرفته شده ذخيره مي شوند ! اين اطلاعات به راحتي قابل مشاهده است و زماني که شما تصاوير خود را در شبکه هاي اجتماعي منتشر مي کنيد افراد مختلف مي توانند اين اطلاعات را مشاهده کرده و از آنها سو استفاده کنند.

 

اما اگر شما تصاويري را از قبل گرفته ايد و آن ها را در هيچ شبکه اي به اشتراک نگذاشتيد , قبل از اين کار کافيست با نرم افزار Microsoft Photo Tools تمامي مشخصات شخصي خود را از روي تصوير گرفته شده حذف نماييد و سپس اقدام به اشتراک گذاري کنيد !البته شما ميتوانيد بدون استفاده از نرم افزار هم اين اطلاعات رو از بين ببريد. براي اين کار شما بايد روي تصوير موردنظر راست کليک کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد و در زبانه Details مي توانيد اين اطلاعات را مشاهده کرده و با استفاد از گزينه Remove   Properties and personal Informationاطلاعات خود را حذف کنيد.

 

واي فاي و بلوتوث خود را خاموش نگه داريد

 

بلوتوث و واي فاي خود را در مراکز شلوغ خاموش نگه داريد چراکه امروزه بدون آنکه شما متوجه امري شويد مي توانند به تلفن شما نفوذ پيدا کرده و اطلاعات شما را به سرقت ببرند !البته اگر شما به هردليلي نمي خواهيد بلوتوث يا واي فاي خود را خاموش کنيد بهتر است از گزينه "عدم نمايش به ديگران" و يا "حالت امن" يا گزينه هاي مشابه که در بخش امنيتي تنظيمات دستگاه شما موجود است استفاده کنيد.

 

از نرم افزارهاي امنيتي استفاده کنيد

 

با افزايش روز افزون استفاده از تلفن هاي هوشمند همواره تعداد ويروس هايي که براي اين نوع دستگاه ها و سيستم عامل هاي موجود رو به افزايش است براي حفظ امنيت گجت خود شما نياز به يک مسئول امنيتي که همان آنتي ويروس ها هستند داريد. همچنين شما بايد توجه داشته باشد که فقط نصب يک آنتي ويروس خوب جلوي ويروس ها را نميتواند بگيرد و شما بايد همواره آنتي ويروس خود را بروز نگه داريد.

 

دستگاه خود را بروز نگه داريد

 

هر روزه تعداد زيادي از حفره هاي امنيتي سيستم عامل هاي گوشي هاي هوشمند و اپليکشين ها شناسايي مي شوند و نفوذگران در صدد استفاده از اين نوع حفره ها هستند بهتر است براي حفظ امنيت دستگاه خود هميشه از آخرين نسخه سيسيتم عامل و اپليکيشن ها استفاده کنيد و آنها را به روز نگه داريد.

 

بروزرساني را از منابع معتبر و سايت اصلي گجت  دريافت کنيد

 

با توجه به بروزرساني هايي که براي سيستم عامل هاي آندرويد , ويندوز فون و iOS منتشر مي شود نمونه هاي مشابهي نيز در حيطه آن ها وارد شده است که برخي از آن ها لباس ميش بر تن دارند و در واقعيت گرگي بيش نيستند پس توصيه مي شود از بسته هاي بروزرساني معتبر و شرکتي براي گجت هاي خود استفاده کنيد !

 

امور بانکي را با تلفن هوشمند توسط مرورگرها انجام ندهيد

 

يکي از مهمترين امري که بايد رعايت و اصول آن را در بر بگيريد آن است که هيچ گاه حساب هاي بانکي خود را توسط نرم افزار هاي ناشناس بررسي و يا اقدام به انجام کاري نکنيد بلکه از نرم افزار هاي بانکي مخصوص شعب خود بهره گيري نماييد ! همچنين گفتني است انجام امور بانکي با تلفن هوشمند توسط مرورگر ها يک اشتباه بسيار بزرگ است چراکه اطلاعات حاکي در حافظه ذخيره شده و يا براي شرکت سازنده مرورگر ارسال مي شود !


پليس فتا ناجا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا