يکي از مهمترين ويژگي‌هاي اينترنت گمنامي است، بسياري از سودجويان از جمله شکارچيان آنلاين از همين ويژگي براي رسيدن به اهداف شوم خود استفاده كرده و با طرح دوستي کاذب و سوء استفاده از طعمه هاي خود ؛ به شکار کودکان و نوجواناني مي پردازند که به لحاظ عاطفي مشکلات عمده‌اي را در خانواده خود دارند.

 

شکارچيان آنلاين به راحتي با مشاهده پروفايل کودکان و نوجوانان در شبکه‌هاي اجتماعي و چت روم ها و بررسي اطلاعات آنها نظير مشخصات مدرسه، باشگاه ورزشي و حتي يک عکس ساده که يک شخص با ماشين شخصي و يا خانوادگي خود در جلوي منزلش گرفته و براي دوستان به اشتراک گذاشته اهداف خود را مشخص مي نمايند.

 

معمولا شکارچيان آنلاين از روش هاي متفاوتي جهت جلب اعتماد و مخفي نگه داشتن ارتباط فرزندان از والدين خود استفاده مي کنند که مهمترين آنها عبارتند از: ارسال شارژ رايگان براي تلفن‌هاي همراه که اين عمل به منظور مخفي نگه داشتن هزينه تلفن از والدين صورت مي‌گيرد. از جمله موارد ديگري که جهت جذب استفاده مي شود، ارسال عکس‌هاي مبتذل براي نوجوانان است که متأسفانه بسياري از قربانيان به اين روش مورد حمله قرار گرفته اند.

 

نشانه هاي مهم در معرض خطر قرار گرفتن کودکان:

 

گرچه زير نظر داشتن کودکان به طور کامل امري دشوار به نظر مي‌رسد اما والدين با رعايت چند نکته که در زير اشاره خواهد شد مي‌توانند رفتار فرزندان خود را به منظور محافظت آنها در برابر شکارچيان اينترنتي کنترل کنند.

 

نشانه هاي خطر:

 

1) فرزندان زمان زيادي را به صورت آنلاين سپري مي‌کنند.

 

2) يافتن تصاوير و فيلم‌هاي غيرمجاز بر روي سيستم کامپيوتر فرزندان.

 

3) دريافت تماس‌هاي تلفني، اي‌ميل و هديه از طرف کساني که شما آنها را نمي شناسيد.

 

4) خارج شدن فعاليت فرزندان از حالت طبيعي.

 

5) سوييچ کردن صفحه در حال مشاهده کودکان زماني که شما بر روي سيستم حضور پيدا مي‌کنيد.

 

6) استفاده از حساب هاي کاربري متعدد (ايميل هاي جانبي) توسط فرزندان شما.

 

رايج ترين ابزارهايي که توسط شکارچيان آنلاين جهت اغفال کودکان بر روي اينترنت استفاده مي‌شوند شامل اتاق هاي گفتگو، پيام‌هاي فوري و ايميل مي‌باشند. در واقع 89 درصد سوءاستفاده جنسي آنلاين از طريق اتاق هاي چت و يا پيام از طريق مسنجر صورت يافته است.

 

بخشي از آمارهاي تکان دهنده از سازمان هاي معتبر:

 

1) يک نفر از پنج نوجوان ايالت متحده تجربه درخواست جنسي ناخواسته از طريق وب را داشته است. (مرکز تحقيقات جنايت عليه کودکان)

 

2) فقط يک سوم خانواده ها از ابزار فيلترينگ براي فرزندان خود استفاده مي نمايند.(مرکز کودکان گمشده)

 

3) 75 درصد کودکان تمايل در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصي در مورد خود و خانواده در ازاي دريافت خدمات آنلاين را دارند. (emarketer)

 

4) تنها حدود 25 درصد از فرزندان که از نظر جنسي به صورت آنلاين تهديد مي‌شوند موضوع را با والدين خود در ميان مي‌گذارند. (مرکز تحقيقات جنايت عليه کودکان)

 

5) 77 درصد از اهداف شکارچيان آنلاين از سنين 14 سال به بالا و 22 درصد کاربران سنين 10 تا 13 سال بوده اند. (مرکز تحقيقات جنايت عليه کودکان)

 

منابع :

 

ترجمه شده از:www.familysafecomputers.com

 

مرکز ملي کودکان گمشده و استثمار شده آمريکا NCMEC

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا