کلاهبرداري با استفاده از "دسترسي به شماره کارت و کپي کردن از روي کارت‌هاي بانکي افراد" يکي از کلاهبرداري هاي اينترنتي به شمار مي رود که تيزبيني افراد مي تواند باعث از بين رفتن نقشه هاي افراد سود جو در ارتکاب جرمشان شود بنابراين هشدارهاي پليس فتا را در اطلاع رساني "جرايم فضاي سايبري " جدي بگيريد و ضمن به کارگيري اين توصيه ها ؛خود پليس خود باشيد .

 

در کنار گسترش روز افزون کاربران اينترنت و همچنين تسهيل شدن امور عادي بشر بواسطه استفاده از اينترنت، همواره مجرمين با سو استفاده از اعتماد عمومي مردم و با تطبيق خود با ويژگي‌هاي محيط و ابزار روز، در جهت اقدامات و اهداف مجرمانه حرکت مي‌کنند.

 


در کنار سو استفاده‌‌‌ها و جرايم سايبري در حوزه اجتماعي و سياسي، جرايم سايبري در حوزه اقتصادي پيشرفت‌هاي قابلا توجهي به خود ديده است با رونق و گسترش بانک‌داري الکترونيک و پرداخت الکترونيک، کلاهبرداري به شکل‌هاي مختلف در اين حوزه نيز از مواردي است که همگام با اين صنعت در حال گسترش است.

 

کلاهبرداري با استفاده از دسترسي به شماره کارت و کپي کردن از روي کارت‌هاي بانکي افراد نيز به يک مساله تبديل شده که در چند سال اخير بوجود آمده است .

 

قربانيان در "کپي کردن غيرقانوني داده‌هاي کارت بانکي "، توسط مجرمان ،متوجه نمي‌شوند که چه اتفاقي رخ داده است و بعد از گذشت ماه‌ها و زماني که با عمليات غير طبيعي روي حساب بانکي‌شان که توسط خود آنها صورت نگرفته از اين امر مطلع ميگردند.

 

اگر روزي خودپردازي که به آن رجوع کرده ايد کارت شما را بلعيد (بدون دليل و نه بعد از وارد کردن کد اشتباه) در محل باقي مانده و در عين حال بلافاصله با مسولين بانک تماس بگيريد.

 

هميشه پيش از استفاده از خودپرداز به همه چيز دقت کنيد تا احياناً اگر ابزار "کپي کردن غيرقانوني داده‌هاي کارت بانکي"نظير دوربين يا صفحه کليد دروغين يا هر چيز مظنوني ميبينيد از آن خود پرداز استفاده نکنيد.

 

بخاطر داشته باشيد که يافتن دوربين‌هاي جا سازي شده براي "کپي کردن غيرقانوني داده‌هاي کارت بانکي"  آسان نيست چون فقط يک سوراخ بسيار ريز براي فيلمبرداري در بالاي صفحه کليد خودپرداز يا در قسمتي که بتوان صفحه کليد را فيلمبرداري کرد ديده ميشود که هميشه و يا همه نمي‌توانندآن را تشخيص دهند.

 

اگر کارت شما به راحتي داخل دهانه ورودي کارت خودپرداز نمي‌شود اصرار نداشته باشيد که به هر ترتيب اين کار را انجام دهيد و بهتر است به مسئولين بانک اين امر را اطلاع داده و به خود پرداز ديگري رجوع کنيد.

 

 احتمال دارد که دهانه خودپرداز با يک تقلبي شبيه اصلي براي ثبت اطلاعات کارت جايگزين شده باشد که گاهي به دليل کمبود وقت کپي کردن غيرقانوني داده‌هاي کارت بانکي"يا جلب توجه عده اي و يا تازه کار بودن نتوانسه انرا درست جايگزين کند.

 

هر گاه به چيزي مظنون شديد و غير طبيعي بود علاوه بر مسئولين بانک و پليس فتا افرادي را که در پشت سر شما به انتظار نوبت خود ايستاده‌اند را نيز از احتمال "کپي کردن غيرقانوني داده‌هاي کارت بانکي"مطلع سازيد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا