یزد فردا:مطالعات منابع آب شهرستان طبس از سال 1389 توسط دکتر محمد آریامنش و تیم کارشناسی همراه در طبس، دستگردان و دیهوک بر اساس روشهای ژئوفیزیکی و سنجش از دور آغاز شد.  نتایج اولیه نشان از منابع آب کارست در منطقه طبس ( ارتفاعات شتری) را دارد. این طرح پژوهشی توسط خانم مهندس نجمه یزدانی دانشجوی کارشناسی ارشد زمین ساخت وبا راهنمایی دکتر آریامنش به عنوان استاد راهنما انجام شد. نتایج بدست آمده از وجود ذخائر ارزشمند کارست در شرق طبس خبر می دهد. باستناد پژوهش مذکور ارتفاعات شتری دارای پتانسیل ارزشمند آب زیر زمینی قابل بهره برداری در این منطقه می باشد.  وی اضافه نمود مطالعات تکمیلی نیز با استفاده از روش‏های ژئوفیزیک هوایی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

همچنین طرح پژوهشی مطالعه منابع آب زیر زمینی دشت دستگردان با استفاده از روش های ژئوفیزیکی توسط  آقای مهندس حمید رضا رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هیدروژئولوژی و با راهنمایی دکتر محمد آریامنش از مهرماه 1391 آغاز شده است. دکتر آریامنش راهنمای این تحقیق عنوان نمود این اولین بار است که داده های مغناطیس هوایی برای مطالعه موقعیت پی سنگ بخش دستگردان استفاده شده و نتایج ارزشمندی را تاکنون در بر داشته است. نتایج بدست آمده در بهره برداری و توسعه منابع آب زیر زمینی منطقه می تواند مفید باشد.

آریامنش اضافه کرد منابع آب منطقه دیهوک نیز با استفاده از روش های سنجش از دور از آبان ماه سال 1391 آغاز و ادامه دارد. آریامنش به عنوان استاد راهنمای این تحقیقات جامع که توسط یک تیم ده نفره متشکل از کارشناسان مختلف انجام می شود اظهار امیدوراری نمود که انشاء الله از نتایج این تحقیقات در توسعه منطقه بهره برداری شود.

وی از همکاری سازمان آب منطقه ای استان یزد در انجام این پژوهش‏ها قدردانی نمود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا