فرارو- در شرایطی که منسجم ترین ائتلاف در بین اصولگرایان ائتلاف  پیشرفت با سه کاندیدای معتبر (ولایتی، قالیباف و حداد عادل) به حساب می آید و همه چیز در ائتلاف پیشرفت روشن و سر راست است اما در طیف های دیگر اصولگرایان سردرگمی شدیدی درباره حضور کاندیداها دیده می شود. در همین راستا هر روز به تعداد کاندیداهای اصولگرا افزوده می شود و زمزمه های حضور تعدادی دیگر به گوش می رسد.

 

به گزارش فرارو، با وجود اینکه تعداد کاندیدا های اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری از رقم 15 نفر گذشته است، امروز کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس و دبیر فراکسیون رهروان ولایت(حامیان علی لاریجانی) با بیان اینکه در آخرین نظرسنجی صدا و سیما رغبت عمومی به لاریجانی افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: «این نظرسنجی نشان داد که بیش از صد در صد نسبت به نظرسنجی‌های قبلی، جایگاه لاریجانی در میان افکار عمومی رشد داشته است. این درحالی است که تاکنون لاریجانی حضور خود را در انتخابات نفی کرده است

 

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین گفت: «اگر لاریجانی نامزد انتخابات شود فراکسیون رهروان از ایشان حمایت می‌کند در غیر این صورت فراکسیون افراد دیگر را بررسی خواهد کرد. »

 

این سخنان جلالی در حالی مطرح می شود که در یک ماه گذشته تلاش های فراوانی از سوی اعضای فراکسیون رهروان ولایت برای کاندیداتوری علی لاریجانی صورت گرفته است، تلاش هایی که تاکنون نتیجه نداده است.

 

جلالی در ادامه با اشاره به این که لاریجانی هیچ رغبتی برای حضور در انتخابات ندارد، گفت: «از سویی مراجعات به ایشان برای تشویق وی برای حضور در انتخابات زیاد است. ازسویی دیگر در میان اصولگرایان تشتت وجود دارد و هنوز یک شخص محوری نامزد اصولگرایان نشده است.» ناظران این سخنان جلالی را در راستای تلاشی دیگر برای متقاعد کردن علی لاریجانی به حضور در انتخابات تحلیل می کنند.

 

در  جبهه ای دیگر از رقابت های انتخاباتی که گروه پایداری در راس آن قرار دارد همچنان تکاپو برای متقاعد کردن سعید جلیلی ادامه دارد. در همین حال گفته می شود سعید جلیلی از پذیرش پیشنهاد حضور در انتخابات خودداری کرده است و از طرف دیگر برخی نزدیکان جلیلی اعلام کرده اند که دبیر شورای عالی امنیت ملیدر صورت نامزدی مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد و تحت لوای هیچ گروهی قرار نخواهد گرفت.

 

قرار است امروز جبهه پایداری کاندیدای نهایی خود را معرفی کند. غیر از سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی و پرویز فتاح گزینه های دیگر این جبهه برای کاندیداتوری محسوب می شوند. اما شواهد و قراین نشان می دهد که احتمال قریب به یقین عصر امروز جبهه پایداری کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی خواهد کرد.

 

سایت رجانیوز مهمترین رسانه جبهه پایداری در تحلیلی، ضمن تائید استنکاف جلیلی و فتاح از کاندیداتوری در این باره نوشت: «استدلال حداقل دو گزینه از سه گزینه مد نظر برای استنكاف از پذیرش كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، عدم رسیدن به تكلیف شرعی برای اعلام كاندیداتوری است، موضوعی كه ممكن است تا آخرین روز ثبت نام انتخابات نیز ادامه داشته باشد واین به معنی معطل ماندن یک ظرفیت بزرگ سیاسی و اجتماعی برای تصمیم هر یک از این گزینه ها و به تکلیف رسیدن هر یک از آن ها است، و این چیزی است كه ممكن است تا آخرین روز ثبت نام هم محقق نشده و اصولا آن دو گزینه هرگز به تكلیف نرسند. »

 

به این ترتیب سایت رجا نیوز با این مطلب به استقبال معرفی کامران باقری لنکرانی به عنوان کاندیدای مورد نظر جبهه پایداری رفت. این در شرایطی است که این سایت و رسانه های جبهه پایداری در یک ماه اخیر تمام تلاش های بسیار زیادی را برای حضور سعید جلیلی در انتخابات صورت دادند.

 

جزییات جلسه جلیلی با اعضای ستاد مردمی خود

 

در حالی که اخبار هر روز ضد و نقیضی درباره کاندیداتوری دبیر شورای عالی امنیت ملی منتشر می‌شود، اما هنوز برآیند دقیقی درباره حضور قطعی سعید جلیلی در انتخابات وجود ندارد.

 

با این حال امروز خبرگزاری مهر از برگزاری جلسه جمعی از حامیان و اعضای ستاد مردمی سعید جلیلی با وی خبر داد.

 

بر اساس این گزارش جلیلی در این دیدار تاکید کرد: «در صورت حضورش در انتخابات کاندیدای هیچ حزب، گروه و جبهه ای نخواهد بود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت می کند

 

وی در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش رو در توصیه ای به مسوولان ستاد و حامیان خود اظهار کرد: «به هیچ وجه در رقابت انتخاباتی رقبای خود را تخریب نکرده و در هر شرایطی رعایت اخلاق را مدنظر داشته باشید.» جلیلی همچنین در جمع حامیان خود اعلام کرد که حضورش بستگی به شرایط و اقتضائات جامعه دارد.

 

همچنین یک منبع اگاه نزدیک به جلیلی با اشاره جدی شدن حضور وی در انتخابات گفت: «وی در حال تدوین برنامه هایش برای انتخابات و دولت یازدهم است

 

کاندیداتوری علیرضا زاکانی

 

در همین حال روز گذشته نیز علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در حسینیه دوکوهه، اعلام کاندیداتوری کرد. کاندیداتوری زاکانی در حالی صورت می گیرد که او چند روز پیش با سعید جلیلی ملاقاتی انتخاباتی داشت.

 

پس از این دیدار زمزمه های حضور جلیلی در انتخابات قوت گرفت. زاکانی بعد از آن دیدار اعلام کرد که دغدغه های جلیلی و او مشترک بوده است.

 

در مراسم اعلام کاندیداتوری زاکانی حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

جبهه «حماسه‌سازان انقلاب اسلامی» از کاندیداتوری زاکانی در انتخابات یازدهم اعلام حمایت کرده است. زاکانی یکی از اعضای رهپویان انقلاب اسلامی است که به لحاظ گفتمانی نزدیک به جمعیت ایثارگران است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا