رئیس جمهور نسبت به رد صلاحیت هیاتهای اجرایی چاره جویی کند مجلس به مر قانون عمل کند و به هیچ فشاری تن ندهد

یزدفردا:نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز مجلس با استناد به اصولی از قانون اساسی نسبت به  تضییقات برای برخی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری و رد صلاحیت تعدادی از اصلاح طلبان نامزد در انتخابات شوراهای  اسلامی تذکر و اخطار داد. متن این تذکر و اخطار بدین شرح است:

بسم ا.. الرحمن الرحیم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران ارجمند و ملت شریف ایران

بر مبنای اصولی از قانون اساسی تذکر خویش را ارائه می نمایم .

ماده 7 اصل سوم قانون اساسی بر تامین آزادیهای سیاسی و اجتماعی مردم تاکید دارد،همچنین در ماده 9 همان اصل به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه توصیه شده است و در ماده 14 نیز تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای آنها مورد تاکید قرار گرفته . اصل 20 قانون اساسی به تساوی آحاد مردم در برخورداری از حمایتهای قانونی توصیه می کند. اصل 37 نیز مقرر می دارد اصل بر برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.اصل 100 قانون اساسی که فلسفه شوراها را مشخص کرده و طبق مواد 73 و 74 قانون انتخابات شوراها، نظارت بر امر این انتخابات را به مجلس شورای اسلامی محول می کند.

 با استناد به این اصول تذکر و اخطار خود را بیان می کنم.

تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که سال جدید با تدبیر رهبری معظم به این نام موصوف شده است مستلزم فعل و انفعالات جدی و اثربخش در عرصه های اقتصادی و سیاسی کشور است.

یک طرف این مسئله مردم هستند که همیشه با ظرفیت بالا و درک حساسیت ها ،علیرغم تنگناها و نارضایتی ها ،نقش خود را در عرصه های مختلف و بزنگاههایی که نظام با چالش های گوناگون روبرو بوده ، به منصه ظهور رسانده و ان شاا.. در انتخابات آینده نیز همینگونه عمل خواهند کرد.

طرف دیگر قضیه نهادها و دستگاههای ذیربط هستند که باید زمینه ساز این حضور حماسی باشند.یکی از مولفه های مشارکت گسترده مردم در انتخابات اتی ریاست جمهوری و شوراها، حضور کاندیداها با سلایق مختلف است که به این موضوع رهبری فرزانه و دوراندیش توجه داشته و چندین مرتبه در سخنرانی هایشان در مناسبتهای مختلف نسبت به این امر تاکید کرده اند. اما متاسفانه برخی افراد و اشخاص و دستگاههای مسئول در نهاد ها و وزاتخانه های مربوطه که وظیفه حساس و تعیین کننده ای نسبت به تحقق این رهنمود دارند عملا برخلاف وظایف قانونی خود و این توصیه راهگشا عمل نموده اند.درشت سخن گفته اند، تهدید کرده اند، برای برخی کاندیداها خط و نشان کشیده اند، که باید در پیشگاه خداوند و مردم جوابگو باشند.

ماکه تریبون نداریم، حزب نداریم ، رسانه نداریم و به زعم برخی آقایان پایگاه اجتماعی هم نداریم پس این نحوه برخوردهای شتاب زده برای چیست؟اجازه بدهید مردم خود تصمیم بگیرند.

بگذریم.

اما انچه مربوط به مجلس شورای اسلامی است  این که متاسفانه شنیده ها حاکی است هیات های اجرایی انتخابات شوراها اخیرا در برخی استانها از جمله تهران دست به رد صلاحیت تعدادی از کاندیداها -عمدتا اصلاح طلب- زده اند و عجیب انکه از برخی از انها می خواهند از کاندیداتوری انصراف دهند.

 این امر از دولتی تعجب آور است که به ظاهر خود را طرفدار آزادیهای مشروع سیاسی مردم می داند و به طرق مختلف خواستار اثبات این امر است، اما عملکرد برخی هیاتهای اجرایی و فرمانداریها به گونه دیگری است که ان شاا.. رئیس جمهور محترم نسبت به این امر چاره اندیشی کند .

از ریاست محترم مجلس و جنابعالی استدعا دارم به هیاتهای نظارت بر انتخابات شوراها توصیه فرمائید که در بررسی اعتراضات رد صلاحیت شدگان، صرفا قانون را مدنظر قرار دهند و تحت فشار، به هیچ امر غیرقانونی تمکین نکنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا