مدیر کل امور مالیاتی استان یزد  با گرامی داشت هفته مالیات گفت: مالیات های وصولی که به خزانه دولت واریز می شود  به خود استان بر می گردد و در توسعه، پیشرفت، عمران و آبادانی هزینه می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد " سید رضا  نوربخش " روز یکشنبه به مناسبت هفته مالیات (16 تا 23 تیرماه ) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان افزود: اینکه گفته می شود مالیات های پرداخت شده در جای دیگری هزینه و خرج می شود تصور درستی نیست.

وی نقش درآمدهای مالیاتی را در توسعه و رونق اقتصادی مهم ارزیابی نمود وگفت: مالیات های وصول شده در  امور جاری، عمران و آبادانی استان مورد استفاده قرار می گیرد.

نوربخش گفت: همچنین بخش عمده عوارضی که از فعالیت های اقتصادی دریافت می شود  به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می شود تا در عمران و آبادانی مناطق مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

وی " مالیات " را یکی از درآمدهای غیرنفتی کشور خواند و گفت: اتکا به درآمدهای غیرنفتی راه حل برون رفت از بسیاری از مشکلات است؛ چرا که درآمدهای مالیاتی پایدار و قابل برنامه ریزی است و در توسعه اقتصادی نقش اساسی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نوسانات شدید قیمت نفت و تغییرات در بازار خرید و فروش آن اجتناب پذیر است، افزود: برای بهبود ساختار اقتصادی کشور باید بودجه بر اساس درآمدهای غیرنفتی از جمله مالیات تنظیم شود.

وی تصریح کرد: کاهش و یا افزایش قیمت نفت برای کشورهای صادر کننده و وارد کننده این محصول مزایا و معایب مختلفی دارد؛ در حالی که مالیات می تواند بهترین منبع تامین درآمد دولت به ویژه در شرایط نوسانات بازار نفت باشد.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد همچنین گفت: اصلاح قانون مالیات های مستقیم و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، روش موثر برای بهبود ساختار اقتصادی کشور و تامین هزینه های جاری دولت است.

وی اتکا به درآمدهای غیرنفتی مانند مالیات را در بسترسازی فعالیت های اقتصادی مهم ارزیابی نمود و مالیات را  رویکرد اصلی بودجه سال جاری برشمرد و گفت: پیش بینی درآمدهای غیر نفتی به درآمدهای نفتی در سال جاری51 به 49 درصد است.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد گفت: طبق ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی درپایان برنامه باید به 10 درصد برسد و این نشان دهنده اهمیت مالیات است.

وی از وصول 94 درصدی مالیات پیش بینی شده در سال گذشته خبر داد و نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سالجاری را شش درصد بیان کرد و گفـت: طبق برنامه پنجم توسعه این میزان باید به هشت درصد در پایان سال 94 برسد.

وی میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی در سال گذشته را  یک هزار و 210 میلیارد ریال بیان کرد و گفت:  5/8 درصد مالیات وصولی استان در همین مدت مربوط به مشاغل و  همچنین مالیات حقوق بگیران بخش دولتی و خصوصی نیز در مجموع 17 درصد بود.

وی از اجرای طرح ارائه اظهارنامه مالیاتی در استان خبر داد و این امر را  لازمه بهره مندی از مزایا، تسهیلات و معافیت های مالیاتی برشمرد و گفت: میزان معافیت های مالیاتی در سالجاری نسبت به سال قبل افزایش یافت.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد سقف استفاده از معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی در سال گذشته 66 میلیون ریال  بود و در سالجاری این رقم به 100 میلیون ریال افزایش یافت، افزود: معافیت مالیاتی برای کلیه فعالیت های اقتصادی یکسان محاسبه می شود و کسانی  که اظهار نامه ندهند نمی توانند از این معافیت استفاده کنند.

وی 31 تیرماه را پایان مهلت ارائه اجرای طرح اظهارنامه الکترونیکی بیان کرد و گفت: بستر لازم برای ارائه اظهار نامه الکترونیکی فراهم است تا همه مودیان بتوانند اظهارنامه خود را به موقع تسلیم کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد افزود: نسخه اينترنتي اظهارنامه هاي جديد مالياتي در پايگاه اينترنتي سازمان امور مالياتي به نشاني WWW.TAX.GOV.IR در دسترس فعالان اقتصادي و صاحبان مشاغل قرار دارد و این اداره کل آماده دريافت اظهارنامه هاي تکميل شده ماليات هاي مستقيم عملکرد سال گذشته مودیان است.

نوربخش افزود: موديان علاوه بر پايگاه اينترنتي سازمان امور مالياتي مي توانند به صورت حضوري اظهارنامه هاي مالياتي را از اداره مالياتي استان و شهرستان ها دريافت و پس از تکميل و مهر امضا، آن را به صورت دستي يا با پست به همان ادارات تحويل دهند.

وی با بیان اینکه ارائه اظهارنامه به صورت الکترونيکي موجب صرفه جويي در وقت و هزينه موديان و سازمان امور مالياتي می شود، افزود: مودياني که اظهارنامه هاي خود را به صورت الکترونيکي به ادارات امور مالياتي ارسال کنند از تسهيلات مالياتي بهره مند می شوند و این گونه افراد می توانند 40 درصد ماليات را نقد و بقيه به صورت اقساط  تا دیماه سال جاری پرداخت کنند.

نوربخش داشتن شماره اقتصادی و یا شماره رهگیری پیش ثبت نام شماره اقتصادی را لازمه ارائه اظهارنامه الکترونیکی بیان کرد و گفت: همچنین مودیانی که بخواهند اظهارنامه خود را به صورت دستی ارائه  نمایند باید مالیات خود را به صورت نقد پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تمدید مهلت نصب سامانه فروشگاهی تا پایان شهریورماه خبر داد و افزود: طبق ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 71 قانون نظام صنفی برخی اتحادیه ها و اصناف باید دارای سامانه مکانیزه فروشگاهی باشند.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد اضافه کرد: کسانی که ملزم به نصب این سامانه  هستند و نسبت به آن اقدام نکنند نمی توانند از تسهیلات و معافیت های در نظر گرفته شده بهره مند شوند.

وی همچنین از اتمام مهلت تسلیم اظهار نامه مالیات بر ارزش مربوط به سه ماهه اول سالجاری خبر داد و گفت: بر اساس آمار موجود تاکنون حدود چهار هزار اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده  دریافت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حماسه سیاسی در روز 24 خردادماه با حضور گسترده مردم در پای صندوق های اخذ رای محقق شد گفت: الان نوبت خلق حماسه اقتصادی است و یکی از راههای تحقق آن مشارکت مردم در پرداخت مالیات می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا