جوابیه اداره روابط عمومی ریاست جمهوری به کمیسیون اصل نوددر پی رقم خوردن حماسه سیاسی در ایران و پیروزی حسن روحانی در انتخابات، اوضاع کشور به گونه متفاوتی با دوره های قبلی تغییر پیدا کرده است وبه نظر می رسد نتیجه انتخابات باعث بالا رفتن بیش از پیش اعتماد مردم به نظام شده باشد.


به گزارش تابناک، از سوی دیگر بعد از نتخابات واکنشهای مثبتی از سوی بازار نیز به وضوح دیده شد و یک امیدواری نسبی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور ایجاد گردید از طرف دیگر شرایط به گونه ای پیش رفت که کشورهای مختلفی از جمله امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا اعلام آمادگی برای تعامل با ایران کردند.

این شرایط نشان میدهد که تقریبا همه چیز برای به وجود آمدن یک دولت منسجم و بدور از حواشی فراهم است و بسیاری از تهیدهایی که تاکنون دامنگیر مردم ایران بود امروز تبدیل به یک فرصت ایده ال شده اند.برخی می خواهند کشور در شرایط سخت باشد

دکتر موید حسینی صدر، عضو کمیسیون صنایع ومعادن کشور ضمن تایید مطالب فوق به خبرنگار سرویس مجلس تابناک گفت: شرایط کشور رو به بهبودی است و آقای روحانی توانسته است موفقیت بزرگی را کسب کند اما در این بین  چند نکته را باید گفت تا از این نکته ها استفاده کند و اگر از اینها غفلت کند دولت آسیب می بیند.

نکته اول اینکه الان در کشور همگرایی خوبی ایجاد شده است. هم مشارکت مردم در انتخابات بالا بود و هم رای بالایی به نظام و آقای روحانی داده شد. فضای عمومی کشور فضای اعتماد شده است. اعتماد عمومی سرمایه ای است که در اختیار آقای روحانی است. موضوع دوم اینکه شخصیت ها و مقامات اعلام حمایت کرده اند که ظرفیت مناسبی است برای آینده کشور. موضوع دیگر مواضعی است که سایر کشورها نسبت به انتخاب آقای روحانی اتخاذ کره اند و خوشبین هستند و ارزیابی مثبتی نسبت به این اتفاق دارند. موضوع چهارم داشتن نیروهای توانمند است.

آقای روحانی چه از نظر تجربیات شخصی و چه به دلیل ارتباطی که با بدنه کارشناسی کشور دارد افراد توانمندی را در کنار خود دارد. نقدینگی در کشور بالاست و با مدیریت صحیح می تواند به عنوان یک ثروت به حساب بیاید. منابعی در خارج از کشور داریم که بلوکه شده است. منابعی در صندوق ذخیره است. صادرات غیر نفتی افزایش یافته است. اینها پتانسیل های خوبی است که در اختیار آقای روحانی است. اگر آقای روحانی از شرایط خوب استفاده کند در کوتاه مدت تحولات بزرگی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد. توانایی فنی و صنعتی کشور بالا رفته است. زمینه یک ارتقا و جهش اقتصادی و صنعتی و همه جانبه فراهم شده است. اما در این میان آفت هایی نیز وجود دارد. اولا در بحث اختلاف افکنی بین ایران و سایر کشورها قبل از این می گفتند که غرب به دنبال ایران هراسی است و می خواهد کشورهای همسایه و سایر کشورها را از ایران دور کند و بین آنها و ایران اختلاف ایجاد کند. می خواهم به آقای روحانی بگویم که الان ایران هراسی وارونه شده است و این کشورهای همسایه ما هستند که می خواهند بین ایران و غرب فاصله ایجاد کنند.

ما سالها در این باره اشتباه می کردیم و گمان می بردیم که اگر رابطه مان را با همسایه ها خوب کنیم، می توانیم در مقابله با غرب مقتدرانه ظاهر شویم. در این مدت هزینه ها را ما پرداخته ایم و در عوض کشورهای عربی امتیازها را گرفته اند. الان باید برعکس کار کنیم. ما کشوری هستیم که با وجود شرایط تحریم پانزدهمین اقتصاد دنیا را داریم، اولین ذخایر گاز و دومین ذخایر نفت دنیا را داریم، گلوگاه اقتصادی و امنیتی منطقه در اختیار ماست. ایران کشوری توانمند است و نباید معادلاتش را بر اساس نظر کشورهای وابسته و بدون ریشه تنظیم کند. ایران باید در حد و قواره کشورهای مقتدر دنیا ظاهر شود و آن زمان است که کشورهای همسایه از موضع نیاز و خواهش به ما مراجعه خواهند کرد.

نماینده مردم خوی گفت: من نمی گویم که رابطه مان با کشورهای همسایه خوب نشود اما می خواهم بگویم تا زمانی که رابطه ما با غرب درست نشود کشورهای همسایه نیز رابطه مناسبی با ما نخواهند داشت و به عنوان مزدور و نوچه غرب عمل خواهند کرد و از آنها امتیاز خواهند گرفت. حتی همین افغانستان که هنوز نتوانسته است قامت راست کند، برای ما معضل شده است تا چه رسد به کشورهای عربی که همیشه این نقش را بازی کرده اند. آقای روحانی باید به این مهم توجه کند. اگر شأن ایران را حفظ کند می تواند امتیاز بگیرد. شأن ایران در گفتگو و رابطه مستقیم با کشورهای بزرگ دنیاست. نباید به کشورهای کوچک و دیکتاتورماب امتیاز بدهیم و خواهش کنیم که در کنار ما باشند و بگوییم که تنها نیستیم. باید با دنیای غرب و کشورهای بزرگ مشکلاتمان را رفع کنیم.

روابط بین المللی ما با غرب یک مخالف قوی دارد و آن هم کشورهای عربی هستند که تفکرات خود را برای کسب امتیاز و منافع بیشتر به ما و غب القا می کنند. در داخل کشور نیز افراد و گروه هایی هستند که مخالف موفقیت اقتصادی دولت خواهند بود. اینها احساس می کنند که اگر این دولت از نظر اقتصادی موفق شود قدرتش افزایش پیدا می کند و می تواند در دوره های بعد هم انتخاب شود. بنابر این برای اینکه این دولت را به زمین بزنند می خواهند که کشور در شرایط سخت باشد. اینها به دنبال منافع خودشان هستند و عاشق نظام و تابع ولایت نیستند. رهبر انقلاب همواره از دولت ها حمایت کرده اند چرا که اگر دولتی موفق باشد، می تواند به مردم خدمت کند.

ممکن است افرادی قیافه مذهبی افراطی هم داشته باشند ولی دانسته یا ندانسته نمی خواهند این دولت موفق شود و برای این ممکن است در برابر ایجاد روابط با غرب جو سازی کنند و ممکن است در کوره تحریم بدمند، ممکن است از تحریم تابو درست کنند. آقای روحانی باید واقع بینانه با این افراد برخورد  و مواجهه کند.

آخرین نکته که باید به آن تاکید کرد درس گرفتن از تجربیات مثبت و منفی دوران احمدی نژاد است. دولت احمدی نژاد دولتی پر جنب و جوش بود و نکات مثبت و منفی بسیاری داشت. نکته مثبتش این بود که به جوانان میدان داد و با مردم ارتباطات بسیاری داشت. اما تجربیات منفی بسیاری نیز داشت؛ رو در رو شدن با مجلس، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی و یک بعدی نگاه کردن به قضایا، اظهارات نسنجیده در عرصه بین الملل، کوتاه آمدن در برابر برخی کشورهای عربی، توجه بیش از حد به کشورهای آمریکای جنوبی و قدیس ساختن از آنها و ...
 
توزیع قدرت و ارتباط خوب با مردم و تلاش برای توسعه متوازن در دستور کار دولت احمدی نژاد قرار داشت اما اینکه تا چه اندازه به این اهداف دست پیدا کرد جای بحث دارد. آقای روحانی اگر بتواند شرایطی را که مهیا شده است درست مدیریت کند به رئیس جمهوری محبوب تبدیل خواهد شد. باید از تمامی ظرفیت های کشور استفاده کند. باید از افرادی که برای ریاست جمهوری برنامه داشتند و برنامه هایشان استفاده کند. افراد توانمندی در کشور وجود دارند و باید از تمامی سلیقه ها استفاده شود تا وحدت ملی شکل بگیرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا