«خرید مسکن رویا و اجاره آن معضل!»عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که در آن می خوانید:

شاید تصور اینکه زمانی مردم این جامعه تهیه مسکن را همچون خرید لوازم خانه تلقی می کردند، کمی سخت باشد. اما زمان زیادی از آن دوران نگذشته است که در بین مردم اجاره نشینی به خوش نشینی مرسوم بود، نه یک معضل خانمان برانداز!.
 
مقایسه چند دهه پیش با وضعیت امروز شاید درست و منطقی نباشد. اما برای مشخص شدن میزان قدرت وتوان مردم برای تهیه مسکن چاره ای نیست، جز مقایسه وضعیت فعلی با چند سال اخیر. البته درچند سال اخیر تمام آنچه شما می توانید تصور کنید قیمتی چند برابر پیدا کرده، اما افزایش چند برابری قیمت مسکن معضلات فراوانی را برای جامعه به همراه داشته است. افزایش بی رویه قیمت مسکن و کاهش توان مردم را با مقایسه ارزش کنونی وام مسکن، با چند سال پیش می توان مشاهده کرد.
 
چند سال پیش متقاضیان بسیار زیادی بودند که با استفاده از وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن حتی اگر هیچ نقدینگی دیگری برای افزودن بر توان خرید خود نداشتند، می توانستند صاحب خانه شوند و از این طریق از خانه به دوشی و معضل مستاجری رهایی یابند.
 
رفته رفته با افزایش قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، قدرت خرید وام مسکن نیز تحلیل رفت و علی رغم افزایش 2 میلیون تومانی وام مسکن، متقاضیان مجبور شدند برای ترمیم افزایش قیمت مسکن یا وام هایی با عناوین دیگر از بانک ها دریافت کنند و یا برای تامین نقدینگی بیشتر به هر دری بزنند. خیلی نیاز به محاسبه ندارد، درحال حاضر با وامی که برای مسکن اختصاص داده شده می توان بین 2 تا 9 مترخانه درتهران خرید!.
 
از طرفی هم با کم شدن توان مردم برای خرید خانه، بازار اجاره بهای مسکن داغ تر از قبل شده است و در این میان سودجویان نیز در حال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. هر سال اجاره بهای خانه در شهرهای بزرگ 15 تا 20 درصد افزایش می یافت اما نیمه دوم سال گذشته که بازار مسکن با شوک قیمتی همراه بود، علاوه بر افزایش قیمت فروش مسکن، نرخ اجاره بها هم افزایش یافت، به گونه ای که در برخی موارد این افزایش قیمت به بیش از 30درصد رسیده است.
 
نکته دیگری که در سال های اخیر تهیه مسکن را با مشکل مواجه ساخته، تغییر ترکیب هزینه های سبد خانوارها بوده است. با توجه به آمار بودجه خانوار، سهم هزینه های خوراکی و همچنین بهداشت و درمان در سبدهزینه های خانوار افزایش و سهم هزینه مسکن کاهش یافته است.  از دیرباز تهیه مسکن منوط به داشتن پس انداز و سرمایه مازاد بر درآمد بوده است. اما درحال حاضر خانوارها با کمبود سرمایه برای تامین نیازهای روزانه رو به رو می باشد، چه برسد به پس انداز و کنارگذاشتن پول برای خرید مسکن!
 
آنچه مسلم است سیاست های مالی و برنامه های اجرایی درمورد تامین مسکن، پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده و حتی سو ء مدیریت ها در بخش مسکن موجب به وجود آمدن قیمت های نجومی و افسارگسیختگی دراین بازار گردیده است. مسولان توجه داشته باشند که تامین مسکن برای خانواده ها امری ضروریست و نمی توان آن را با گرانی کره،گوشت، برنج و روغن ... مقایسه کرد و به مردم گفت که نخورید و یا مدتی نخرید!
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا