یزدفردا :کنفرانس تروما جهت ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مصدومین حادثه دیده 24 مرداد ماه سال جاری با موضوعات متنوع در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار می شود.
تروما در لغت به معنی ضربه یا آسیب است و در طب نیز آسیب فیزیکی وارد شده به بدن ناشی از یک عامل خارجی معنی می شود. بیمار ترومایی (آسیب دیده) مثل انواع و اقسام بیماری های جراحی وداخلی نحوه برخورد و مراقبت خاص خود را می طلبد. مراقبت از بیمار سانحه دیده از نحوه اولویت بندی در صحنه حادثه توسط پرسنل EMS (سیستم اورژانس پیش بیمارستانی) و انتقال بی خطر بیمار به بیمارستان، تا اولویت بندی و برخورد سیستماتیک با بیمار در بیمارستان نیاز به داشتن مهارت و دانش کافی وبه روز در این زمینه است.
از جمله موضوعاتی که در این کنفرانس به آن پرداخته  شده است را می توان به نحوه تریاژ (اولویت بندی) بیمار در صحنه حادثه، رویکرد سیستماتیک به بیمار با ترومای متعدد، رویکرد به بیمار دچار ترومای قفسه سینه، رویکرد به بیمار دچار ترومای شکم و لگن ، رویکرد به بیمار دچار ترومای ترومای سر، گردن و ستون مهره ها ، بحث و تبادل نظر در مورد راه های پیشگیری از تروما، کارگاه آموزشی سونوگرافی FAST در بیمار تروماییدسته بندی کرد.
مخاطبین این کنفرانس متخصصین طب اورژانس، جراحی، اورتوپدی، پزشکان عمومی، کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی و کارشناسان شاغل در اورژانس هستند. امید است در آینده با همکاری ارگان های درگیر در امور سوانح و تروما از جمله دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری، اداره کار، بهزیستی و غیره، گام های مثبتی در جهت پیشگیری از بروز حوادث که به یقین مهمتر از درمان آن است، برداشته شود.
دکتر مجید حاجی مقصودی: دبیر علمی کنفرانس، متخصص طب اورژانس، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا