معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: مبارزه با بیماری های مشترک میان دام و انسان، کنترل این بیماری ها و جلوگیری از شیوع آنها یکی از وظایف خطیر ادارات دامپزشکی می باشد که نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سلامت عمومی جامعه و نیز جلوگیری از نابودی سرمایه های دامی کشور دارد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی در ادامه افزود: پیشگیری از بروز بیماری های مشترک قابل انتقال از دام به انسان مانند: سل، تب مالت، سیاه زخم، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، کیست هیداتید و انواع انگل های داخلی و خارجی از جمله مهمترین موارد مبارزه با بیماری های مشترک می باشد.

وي گفت: دامپزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک، اقدام به اجرای طرح های تست و کشتار، واکسیناسیون دام ها، سم پاشی اماکن دامی، در اختیار گذاشتن آموزش های لازم برای دامداران و سایر آحاد جامعه در قالب بروشور، پوستر و کلاس های آموزش تخصصی می نماید. همچنین این ارگان در همکاری با سایر دستگاه های ذی ربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، صدا و سیما و آموزش و پرورش با بهره گیری از پتانسیل های آموزشی و عملیاتی متقابل، در ارتقاء سطح فرهنگ بهداشتی جامعه به منظور دستیابی به جامعه ای پاک از بیماری های مشترک می کوشد.

 وی در ادامه افزود: در همین راستا طی 4 ماه اول سال92 علاوه بر نظارت بهداشتي بر مراکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی، تعداد 1266 نوبت از مراكز پرورش دام بازديد بعمل آمد.

وي گفت: در همين مدت 509981 نوبت سر واکسیناسیون بر عليه بيماري هاي مشترك و واگيردار دامي صورت گرفته و  59000 راس دام و 606000 متر مربع اماکن دامی سمپاشی شده است.

در ادامه نامبرده اظهار داشت: طي 143 نوبت عمليات تشخيصي تعداد 11844 راس دام تحت تست های تشخیصی سل، بروسلوز و مشمشه قرار گرفتند.

دکتر متوسل الحسینی اظهار امیدواری نمود: با تلاش پرسنل خدوم دامپزشکی استان و هوشیاری مردم در قبال هشدارهای دامپزشکی، به بالاترین سطح ایمنی در مقابل بیماری های مشترک انسان و دام دست یابیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا