یزدفردا:همایش تجلیل ازفعالان حوزه  ITبا شرکت بیش از  200نفرازمدیران وکارشناسان این صنعت، روزچهارشنبه ،6 شهریورماه سالجاری  ، درسالن آمفی تئاتر اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی یزدبرگزارشد.
هادی طامهری دبیر همایش ضمن ابراز رضایت از همایش بر ضرورت ارج نهادن به مدیران سیستم های رایانه ای در کشور تاکید کرد.
عباس روشن , دبیر اجرایی  همایش،این گرد همایی را بسیار دوستانه و صمیمی عنوان کرد و گفت: هدف از این گردهمایی، تجلیل از فعالان بخش آی تی بوده و اینکه این همایش گامی محکم برای باب کردن این روز طی سال های آتی در کشور باشد. روشن امیدوار بود با برگزاری هر ساله این همایش بتوانند مسیر آی تی کشور را در مسیری صحیح و بهینه قرار دهند.
روشن دورنمای، برگزاری این گردهمایی را بسیار امیدوارانه عنوان کرد و گفت: برنامه های ما برای همایش های آینده ارائه مقالات و برگزاری کنفرانس های تخصصی و ارائه ایده ها و روش های جدید در دنیای فناوری اطلاعات است.
حمیدرضاقمی، دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور درباره برگزاری این همایش عنوان کرد: این همایش در کل دنیا مرسوم است. جامعه آی تی برای اینکه رسالت خود را به جامعه معرفی کند این همایش را به طور سالانه برگزار می کند و با عنوان روز تجلیل از مدیران سیستم مرسوم است. وی در ادامه گفت: مدیران سیستم آن دسته از مدیرانی هستند که در سطح دوم مدیران آی تی مشغول به کار هستند، ایشان بیشتر کارهای شبکه ای مانند مدیریت سیستم های شبکه و نگهداری آن ها را انجام می دهند و معمولا نقشی اساسی و فنی داشته ولی دیده نمی شوند این مدیران کاری بسیار حساس و طاقت فرسا بر عهده دارند، این فعالی ها بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که باید از این مدیران تجلیل و قدردانی شود.
دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور، هدف دیگر برگزاری این همایش را عدم توجه به معقوله آی تی در کشور دانست و گفت: این همایش به ما کمک می کند تا این جامعه معرفی شده و فرهیختگی این افراد بر دیگران مشخص شود.
تجملیان، یکی از فعالان این عرصه، موضوع سرویس های متن باز را عنوان کرد و گفت: تمام فعلان و مصرف کنندگان از آی تی از سیستم های ویندوز استفاده می کنند. سرویس های متن باز به ما کمک می کند تا با فراغ بال بیشتری بتوانیم از انحصار ویندوز در آمده و در حوزه سیستم های متن باز فعالیت کنیم.
جامعه اُپن سورس یا متن باز، نرم افزارهایی را تولید می کند که در عین حالی که تمام قابلیت های ویندوز را در اختیار دارد یک نرم افزار متن باز بوده و هر کاربر می تواند به سادگی  این سیستم را با علائق خود منطبق کند.
تجملیان، 5 گام اساسی تا رسیدن به این آینده را اینگونه عنوان کرد؛ گام اول: تعریف تمام سیستم ها با سیستم اپن سورس، گام دوم: تمامی نرم افزارها قابلیت تحت وب داشته و وابستگی به پلت فرم نداشته باشند، گام سوم: اصرار بر طراحی سیستم با عدم وابستگی به پلت فرم مانند عدم وابستگی به اینترنت اکسپلورر، گام چهارم: آموزش و فرهنگ سازی و گام پنجم یا هدف نهایی: دور انداختن ویندوز یعنی دور شدن از وابستگی به نرم افزارهای از پیش تعیین شده و رویکرد به نرم افزارهای قابل تغییر.
قمی، موضوع اپن سورس شدن نرم افزارها را برای کشور حیاتی دانست و گفت: سوق دادن کشور به سوی نرم افزارهای اپن سورس برای ما که با تحریم ها روبرو هستیم بسیار مهم و ضروریست.
 وی اضافه کرد: دولت نیز با تصویب طرحی که به اجرای این موضوع اشاره کرده به این جامعه کمک می کند تا با رفتن به سوی نرم افزارهای اپن سورس بتوانند سد این تحریم ها را شکسته و وابستگی به دنیای خارج را تا حد زیادی از بین ببرند.
قمی آینده آی تی کشور را متوسط عنوان کرد و گفت: صنعت آی تی یک صنعت انسان محور است و ما نیروی انسانی با هوش و با استعداد فراوانی در کشور داریم که اگر بتوانیم از این افراد درست و به جا استفاده کنیم مطمئن باشید که ارزش این صنعت کمتر از ارزش اقتصاد نفت کشور نخواهد بود.
دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا سهم آی سی تی از سرانه تولید رقمی قابل ملاحظه است. ضریب هوشی ایرانی ها نیز کمتر از سایر کشور ها نیست، اگر مدیریت صحیح اتفاق بیفتد و به این باور برسیم در سطح مدیران ملی که این یک صنعت با ارزش افزوده بوده و با قابلیت هایی که می شود از آنها استفاده کرد، امیدواریم در دولت جدید و با وعده هایی که داده شده است بتوانیم به این هدف دست یابیم.
وی صنعت آی تی را در کشور صنعتی دولتی خواند و گفت: در حال حاضر و در کشور ما بزرگترین مشتری خدمات آی تی، دولت است. اما اگر صنعتی بخواهد رشد کند باید بر پایه بخش خصوصی فعالیت کند.
قمی این روند را یک ضعف برای آی تی خواند و گفت: بخش خصوصی می تواند پایه ای محکم برای رشد یک صنعت باشد.
وی اضافه کرد: یک صنعت هنگامی رشد می کند که بر پایه بخش خصوصی استوار گردد و مورد حمایت قرار گیرد، استراتژی دولت باید اینگونه باشد که ما شرکت هایی را داشته باشیم که بتوانند حتی محصولات آی تی و نرم افزاری کشور را به نقاط دنیا صادر کند وقتی این تفکر بوجود بیاید حمایت ها شکل می گیرد اما متأسفانه این امر تا کنون صورت نگرفته است.
قمی صنعت آی تی را بسیار کم هزینه و با قدرت اشتغال زایی بالا دانست و گفت باید به این صنعت توجه کافی شود تا این صنعت به رشد برسد.
دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور، استفاده آی تی در بین مردم را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: به نظر من مردم در استفاده از آی تی از دولت پیشی گرفته اند اما ما نتوانسته ایم خوراک خوبی را برای آنها مهیا کنیم. اکنون یکی از آیتم های سطح سواد بین المللی داشتن دانش استفاده از آی تی است. در حال حاضر این دانش در کشور در حال رشد است اما ما هنوز در ارائه خدمات بر خط و آنلاین به مردم مشکل داریم. اگر اقدامات لازم در کشور اجرا شود و مردم بتوانند به این سیستم اعتماد کنند پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهیم داشت.
در ادامه ی همایش از فعالان آی تی در بخش دولتی، خصوصی و دنشگاهی تجلیل به عمل آمد و تندیس هایی به آن ها اهدا شد.
در انتها نیز مسئولان برگزاری اولین همایش تجلیل از مدیران سیستم، با برش کیک این شروع را به کام میهمانان شیرین کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا