در اصل شاید بتوان فراتر از این گفت که نه تنها تعاونی شدن مزیتی ندارد بلکه چنان دست و پاگیر است...........

در اصل شاید بتوان فراتر از این گفت که نه تنها تعاونی شدن مزیتی ندارد بلکه چنان دست و پاگیر است که پس از مدتی تعاونگر ترجیح میدهد که تعاون بودنش را به کنار بگذارد و آزاد و بدون قید وبند به فعالیت خویش ادامه دهد. شاید با این حرف مخالفت شود اما تنها باید تعاون گر باشید تا به عمق درد تعاونی بودن پی ببرید!
فراتر از جایگاه شرکتهای تعاونی در اصول قانون اساسی، در صنعت پیشرفته کنونی بحث تعاونی ها جایگاه منحصر فردی دارند موضوعی که گرچه با ترجمان خاص در هر کشوری تفسیر شده‌د اما جایگاه شرکتهای تعاونی و یا مشارکتی درجهان امروز امری انکار ناپذیر است اما در‌واقع با تمام تلاش‌های صورت گرفته، تعاونی ها در ایران موفق نبوده اند اما دلیل اصلی عدم موفقیت تعاونی ها چیست؟

جایگاه تعاون در ایران
جایگاه تعاون در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول چهل و سوم  و چهل و چهارم به صراحت بیان شده حتی این امر آنچنان مورد توجه دولتمردان بوده به گونه که برای تمرکز بر بخش تعاون وزارت خانه‌ای مستقل با مجموعه وزاتخانه ای کامل در نظر گرفته شده است، گرچه سالها اخیر  در بخش کار و امور اجتماعی ادغام شده اما همچنان یک مجموعه طویل و عریض عهده دار بحث مهم تعاون است.
با اینهمه تعاون یکی از مظلومترین بخشهای کشور محسوب می‌شود موضوعی که در پس تمام شعارهای مطرح هرگز بدان جامه عمل پوشیده نشده است و جالب آنکه به نظر می‌رسد اراده ای در جهت تقویت و رشد بخش تعاون نیز وجود ندارد

چندگانگی در تعاونی بودن
بخش تعاون در تمام زمینه‌های صنعتی، بازرگانی، کشاورزی و دیگر امور جاری قابل اجرا و بسط می‌باشد و این امر باعث شده که هر یک از فعالان در حوزه تعاون، حداقل دو وزارتخانه و نهاد درگیر باشند، به طور مثال شرکتهای تعاونی صنعتی به اجبار ساختار اداری و قوانین و مقررات جاری،با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در ارتباط هستند در صورتی که بخشی از این امر به طور نانوشته به سمت وزارتخانه متبوع تعاون بر میگردد، چنین چند گانگی در تمام امور  بخش تعاون قابل بحث می‌باشد، این موضوع باعث می‌شود که حداقل شرکتهای تعاونی به شدت با موضوع چندگانگی در بروکراسی اداری، قوانین و مقررات و همچنین عدم پوشش حمایتی جامع و کامل مواجه شوند.

تعاونی بودن یا نبودن
اگر به عنوان یک سرمایه گذار یا کارآفرین به حوزه تعاون نگاه شود در اکثر موارد فراتر از شعارها و قول و قرارها، حرکت مجموعه به سمت تعاونی شدن نه تنها مقرون به صرفه نیست و  مزیت ویژه هم به همراه ندارد بلکه به دلیل چندگانگی قوانین و مقررات و همچنین وزارتخانه های تابعه، تعاونی شدن معقولانه به نظر نمی رسد.
برچسب عنوان تعاونی چنان دست و پاگیر است که  کارآفرینان ترجیح میدهند که با فراغ خاطر و به دور از قوانین و مقررات محدود کننده تعاونی، بدون عنوان تعاون و تنها در قالب شرکت یا موسسه فعالیت کنند در حالی که در صورت تعاونی شدن در تمام امور جاری از اخذ مجوز گرفته تا تغییرات داخلی شرکت، اخذ تسهیلات و تمام امور اداری، باید در سیکل طولانی و گاه متضاد حرکت کنند.


مشکلات ادامه دارد
این تنها بخشی از قصه پرغصه شرکتهای تعاونی ایران است، این در حالیست که با وجود شعارها و وعده‌های هوش ربا،انتظار می رود مجموعه دولتمردان ، مدیران ارشد و میانی کشور کمر همت به حمایت تعاونی ها بسته اند اما متأسفانه تا کنون و در دولتهای گذشته چنین امری محقق نشده و تعاونی ها به دلایل مختلف در نگاه مدیران ارشد و میانی کشور به‌خصوص بنگاههای مالی هیچ گاه به طور جدی مورد توجه نبوده و نیستند.

سخن آخر
حال این سؤال پیش می آید، اگر به عنوان یک کارآفرین یا سرمایه گذار بخواهیم وارد گردونه صنعت، تجارت، بازرگانی یا کشاورزی بشویم در بحث تعاون چه برتریها و مزایایی وجود دارد که به سمت آن سوق یابیم؟
در اصل شاید بتوان نه تنها تعاونی شدن مزیتی برای کارآفرین و سرمایه گذار ندارد بلکه چنان دست و پاگیر است که پس از مدتی تعاونگر ترجیح میدهد که تعاون بودنش را به کنار بگذارد و آزاد و بدون قید وبند به فعالیت خویش ادامه دهد. شاید با این حرف مخالفت شود اما تنها باید تعاون گر باشید تا به عمق درد تعاونی بودن پی ببرید!

ادامه دارد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا