علي سراستاد

میراثی که از پیشینیان به ما رسیده است مسلما باارزش و ارزنده  است وباید محترم شمرد و پربهایش داشت زیرا حاصل اندیشه وتجربه نسلهای گذشته است.

اگربا دقت به اطراف توجه نمود می توان به روشنی آثارمیراث برجای مانده گذشتگان را بر زندگی خودمان در همه جوانب مشاهده نمود

ازاین دست می توان صنعت بومی استان نساجی  را نام برد درهرزمان این صنعت با تکنولوژی  روز همراه شده وبه آن بها داده شده است بطور فزاینده ای باعث رشد وپیشرفت وشکوفائی و باعث رشد و جذب نیرو و سرمایه ونیزبهبود اقتصادی استان گردیده است و بدرستی که هرگاه که ازاین مهم غفلت شده است نتیجه ای جز سکون ورکودو پراکندگی به دنبال نداشته است. صنعت نساجی استان که بعلت عدم توجه لازم ازرشد وترقی مطلوب ودرخورشا ن برخوردار نگردیده است بلکه ظرفیت موجود آنهم بعلت عدم روزآمدی کا سته شده است در صورتی که در گذشته نه چندان دور یزد با وجود کارخانجات معظم نساجی یکی از قطبهای بلامنازع این صنعت در کشور ومنطقه بوده است و مسلما باهمت وپشتکارواراده یزدی دوباره می توان به آن جایگاهی که درخور شان و مرتبه یزد ویزدی است رسید .

با نگاهی گذار به جغرافیای منطقه وتغییراتی که از زمان فروپاشی شوروی سابق تا کنون رخ داده است ودیگر مسائل پیش آمده در جغرافیای قدرت منطقه باعث شده است کشورما در موقیعت خاص و بی نظیری قرارگبرد که متاسفانه بهره لازم از این موقیعت تاریخی پیش آمده بسود صنعت واقتصاد وصادرات برده نشده است. ولی دیگرکشورهای همسایه با هوشمندی بهره هااز آن برده و می برند .

ازگذشته گفتن و حسرت از دست داده را خوردن سودی ندارد بهتر آن است که به فکر آینده بود.

امکانات بالقوه کشوربرای رشد وترقی بی نظیر است مانند در اختیار داشتن منابع سرشارانرژی(نفت وگاز) ارزان وصنایع پتروشیمی بوجود آمده در سالهای اخیر، کانیهای فلزی وغیر فلزی که به وفوردردسترس می باشد وامکانات مناسب ولازم برای صنعت می تواند نیاز صنعت به مواد اولیه ارزان را بر طرف سازد، زیرساختهای مناسب وآماده(شهرکهای صنعتی ایجادشده با امکانات لازم)  نیروی انسانی تحصیلکرده وکار آزموده،وجود سرمایه لازم که درحال حاضر بصورت نقدینگیهای سرگردان  که خود برای جامعه مشکل شده اند وباید برای جذب آنها  به عجله اقدام نمود و آنها ر ا به مسیر دلخواه ولازم هدایت نمود.همه  اینها دست بهم داده ومارا در موقعیت بالقوه ممتازو برتری قرار داده است پس شایسته است که ازآن کمال بهره برده شود وقله های پیشرفت وترقی را یکی پس از دیگری در نوردیدوهراسناک بود ازبه هدردادن فرصتها که شاید به اینگونه دیگر بدست نیاید.

همانطورکه دراول اشاره شد صنعت نساجی اولین ومهمترین صنعت یزدبوده است وسابقه ای به قدمت یزد دارد. منسوجات این دیار درعالم به نیکوئی شناخته شده و مشهوراست با توجه به این پیشینه خوب وقابل اتکا پس فرض است که به این صنعت پیش از پیش بها داده وبرای رونق دوباره آن کوشا باشیم.

 باید توجه داشت که مراتب بالا دستی صنعت نساجی بیشترین ارزش افزوده را دارد که کمتر بدان پرداخته شده است مثل تولید پوشاک با سلیقه روزوپسند دنیا بخصوص پوشاک بانوان واسپرت وعدم تولید پارچه های مناسب وموردنیازوتقاضای بازار،برای روشن شدن میزان بالای ارزش افزوده بخشهای بالادستی صنعت نساجی یک مثال ساده می آورد اگر یک پیراهن مردانه از جنس پلی استرویسکوز با نخ مرغوب ومناسب و مارک وبرند متوسط موجود در بازار حدود هفتاد هزار تومان قیمت داسته باشد و با دورریز پارچه هنگام دوخت کلا وزنی معادل250 گرم پارچه برده باشد. بهای مواداولیه مصرفی دست بالا که گرفته شود چیزی حدود2500تومان می باشدکه بیشترین سهم ارزش افزوده از تبدیل پارچه به لباس دوخته شده حاصل  می گردد ارزش افزوده مرتبه بعدی مربوط به تکمیل پارچه خام به پارچه تکمیل شده می باشد وارزش افزوده بعدی مربوط تبدیل نخ به پارچه وهمین طورتا سرمنشا  که ارزش افزوده کمترمی گردد.بنا برااین در نساجی استان جای خالی بافت پارچه های مورد تقاضای بازاروتکمیل مناسب وسپس تولید لباس وفق تقاضای بازارداخلی وصادراتی محسوس می باشد. حال چرابه این مهم پرداخته نشده چنین اتفاقی نیافته است دلایل متعددی دارد که پرداختن به همه آنها در حوصله این مقال نیست ولی مهمترین آنها نداشتن اشراف وشناخت ونیاز بازارمصرف به طور کلی وبه بطورخاص نداشتن هدف وبرنامه ریزی وحمایتهای هدفمند برای رسیدن به جایگاهی که از پیش برای مدت زمان معین وسهمی که دربازارهای هدف برای خود تعیین می نمائیم ومیخواهیم به آن برسیم همانطورکه پیشتردر برنامه تولید عرض شد

عدم اعتقاد به همگرائی وهمکاری دسته جمعی است که باعث شده است تا این اتفاق سعدونیکو روی ندهدو حاصل مورد انتظاروشایسته برشاخسارتولید نساجی استان به بار ننشیند وقت آن رسیده که تجربه های پراکنده و تک به تک را با یکدیگر شریک شویم وبا با همدلی وهمگرائی بیشر پای در راه عظمت وبزرگی گذاریم وآینده ای روشن برای خود وجامعه وفرزندانمان رقم بزنیم به امید تلاش دراین راه ازسوی کارآفرینان عرصه تولید وپیشکستوتان و معتمدین این بخش.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا