پیانیست و آهنگساز روسی که به مناسبت بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در ایران حضور یافته است از استقبال مردم کشورمان از آثارش ابراز خرسندی کرد.

، الکسی سرگونین پیانیست و آهنگساز روسی که طی روزهای گذشته با اجرای رسیتال پیانوی خود در تالار ایوان شمس پذیرای علاقه‌مندان به موسیقی بین الملل در ایران بود  گفت: دانشگاه‌های موسیقی در کشور روسیه طی سالهای اخیر علاوه بر فعالیت‌های آموزشی که در عرصه تدریس موسیقی کلاسیک دارند، عمده توجه خود را واکاوی، ثبت و بازسازی تم‌های اصلی و بر جای مانده از دوران تاریخی گذشته موسیقی این کشور کرده‌اند و اتفاقا برای راه انداختن این جریان تلاش زیادی هم انجام می‌دهند.

وی افزود: آکادمی‌های تخصصی موسیقی در روسیه برای نوازندگان خود برنامه هایی را مدنظر قرار داده‌اند که بر اساس آن به نوازندگان توصیه می شود در این سالها به آثار بزرگان گونه رومانتسیم موسیقی روسیه از جمله راخمانینوف و چایکوفسکی توجه بیشتری داشته باشند بنابراین در کشور من برای نوازندگان هم برنامه های خاصی در نظر گرفته شده که در هر دوره به تفکیک سیاستگذاری هنری، تفاوت می کند.

سرگونین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌هایش در موسیقی روسیه تصریح کرد: من اصولا پیرو سبک خاصی از موسیقی کشورم نیستم اما در این سالها تلاش کردم با ارائه‌های جدید از موسیقی کلاسیک جهانی این فضای موسیقایی را با گونه موسیقی مدرن به ویژه موسیقی جاز ترکیب کنم که این تجربیات لااقل برای خودم تجربه های خوبی بود که آن را فراموش نمی کنم.

وی درباره تجربه حضور خود در ایران گفت: آشنایی با آهنگسازان بزرگی چون علیرضا مشایخی و حمیدرضا اردلان و فلیکس بلومنفیلد دریچه جدید از کار در موسیقی را برای من باز کرد و این خیلی تجربه عالی بود که توانستم از طریق آشنایی با این هنرمندان صدای جدیدی را برای مردم ارائه دهم که این مساله برای خودم هم جذاب بود. زبان جدیدی که آن را آموختم و بعد از آموختن تلاش کردم آن را به مخاطبان بیاموزم.

این نوازنده روس خاطرنشان کرد: من از موسیقی ایرانی اطلاعات چندانی ندارم و این موسیقی آنچنان که باید در کشورما معرفی نشده است اما درباره تماشاگران ایرانی می توانم بگویم که واکنش آنها در برنامه هایی که داشتم باعث شد که تجربه بسیار هیجان انگیز و قابل توجهی را در ارتباط با مخاطبان غیر روسی تجربه کنم که نشان دهنده فرهیختگی آنها بود.

سرگونین در پایان عنوان کرد: من متخصص موسیقی ایرانی نیستم اما باز هم تکرار می کنم که سونات علیرضا مشایخی روی من تاثیر زیادی داشت. تکنیک های ویژه ای که او در این سونات به کار گرفته عناصری هستند که تا به امروز در موسیقی با آن مواجه نشده بودم. البته قطعه ای از حمیدرضا اردلان هم که در این کنسرت اجرا کردم نیز قطعه ای بود که تصویری از کودکی را به یاد من آورد. شاید نتوانسته باشم موتیف مردمی این آثار را درک کنم اما باید بگویم ظرافت خاصی د ر این نت ها وجود داشت که در اوج سختی اش بیانگر آینده بود. به طور حتم در آینده ای نزدیک  قطعه ای از این دو آهنگساز ایرانی را در کنسرتی که برگزار می‌کنم اجرا خواهم کرد. برنامه‌ریزی‌ کرده‌ام در ماه مارس کنسرتی در روسیه داشته باشم که قطعه ای از اردلان را اجرا می‌کنم.

الکسی سرگونین نوازنده پیانو و آهنگساز روسی در سال 2008 از دانشگاه شوپن در رشته نوازندگی پیانو فارغ التحصیل شد. او هم اکنون دانشجوی کنسرواتوار مسکو در دانشکده های پیانو است. «آوانویسی پیانو» یکی از مهارت های در عرصه نوازندگی است. این آهنگساز آثاری چون «خروش قرن» اثر جان آدامز و «آیین بهار» اثر اگور استراوینسکی را در کارنامه کاری خود دارد.

وی طی روزهای چهارم و پنجم جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار ایوان شمس قطعات سونات های فانتزی اثر فلیکس بلومنفیلد، سمفونی شماره 28 لاماژور اثر بتهون، سونات شماره یک علیرضا مشایخی، بیت اثر حمیدرضا اردلان و سونات‌های سل ماژور اثر شوبرت را برای علاقه مندان اجرا کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا