امروز جمهوری اسلامی به عنوان حکومت مستقر ؛در مقابل مردم مسئول و باید پاسخگو باشد

نماینده مردم اردکان در گردهمائی ائمه جمعه استانی زد در این شهرستان گفت: با همت مردم بزرگ، فداکار، مومن و دوستدار اهل بیت و با رهبری یکی از فرزندان بزرگ حوزه علمیه، انقلاب اسلامی آغاز و در قالب جمهوری اسلامی مستقر شد، حکومتی که می خواهد دنیای مردم را براساس معیار های دینی و با پیوند زدن به آخرت او، اصلاح کند و استکبار ستیزی و دفاع از محرومین و مظلومین و مستضعفین نیز جزو آرمان های او است. این پدیده برای دشمنان انقلاب اسلامی قابل هضم نیست و می بینیم که با تحمیل جنگ و تحریم های ظالمانه و ترور و توطئه و تخریب و استفاده از اهرم رسانه ای قوی چه اقدامات سوئی تا به حال انجام داده و خواهند داد.اما مقاومت و هوشیاری مردم، آنها را از دستیابی به اهدافشان باز داشته است.

دکتر"محمدرضا تابش"ادامه داد: از طرفی جمهوری اسلامی امروز به عنوان حکومت مستقر، در مقابل مردم مسئول است و باید نسبت به برآورد خواسته های آنها و پیشرفت کشور تلاش نماید. در این میانه مردم از روحانیت که نقش کلیدی در هدایت و پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند و با اعتماد به آنها وارد این عرصه شده اند انتظارات و توقعاتی دارند که باید برآورده گردد.

 

وظیفه ائمه جمعه و روحانیتی که در طول تاریخ پاسدار ارزش های اسلامی بوده اند امروز سنگین تر است

وی تصریح کرد: امروز وظیفه روحانیتی که در طول تاریخ پاسدار اصول و ارزش های اسلامی بوده اند و وظیفه ائمه محترم جمعه که هدایتگران جامعه هستند، از گذشته سنگین تر است. ائمه جمعه ای که نقش مهمی در حفظ انسجام و پیشرفت جامعه خصوصا در عرصه های معنوی، مذهبی و فکری مردم دارند.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به روحانیت یکی از مولفه های مهم پیروزی انقلاب اسلامی بود که باید این اعتماد روز افزون شود ،افزود: سعه صدر روحانیون ، فراتر از گرایش ها و سلیقه ها ؛ مردم مداری، تقوا، علم، برای مردم حرمت قائل شدن و به انتخاب آنان احترام گذاشتن، پیوند با طبقات مختلف جامعه، خصوصا نسل جوان و پاسخگویی به مسائل ذهنی، نظری و علمی آنها این پیوند را مستحکم تر واعتماد را افزون تر می سازد.

نماینده مردم اردکان ادامه داد: از آن طرف مسئولان باید قدردان زحمات خالصانه ائمه محترم جمعه و روحانیون ارجمند باشند و نظرات و توصیه های آنها را که برگرفته از تعهد دینی و در راستای گره گشایی از مشکلات جامعه و مردم است، جامه عمل بپوشانند.

تابش با خیر مقدم به ائمه جمعه محترم استان و تشکر از برگزار کنندگان این گردهمائی ؛یاد نمایندگان امام و ولی فقیه در استان شهید مجاهد آیت الله صدوقی؛معلم اخلاق مرحوم آیت الله خاتمی و انسان خدوم مرحوم حجت الاسلام صدوقی و ادیب فرزانه مرحوم آیت الله بهجتی امام جمعه اردکان را گرامی داشت.

 

تحریم ها و سوء تدبیرها باعث شده نقدینگی به 600 هزار میلیارد تومان برسد و مردم تورم 40 درصدی را تجربه کنند که قابل تحمل نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشریح وضعیت اقتصادی کشور و بودجه پیشنهادی سال 1393 گفت:بواسطه تحریم های ظالمانه، هم در عرصه فروش تجهیزات و تکنولوژیکی و هم خرید نفت و فرآورده های نفتی و هم محدودیت های اعمال شده در جابجایی پول نقد به مشکلاتی برخورده ایم، امروز جایگاه ما دومین تولید کننده و صادر کننده نفت اوپک به درجه ششم تنزل پیدا کرده ایم. تولید نفت ما از حدود 4میلیون بشکه در روز به 7/2 میلیون بشکه تقلیل یافته که 7/1 میلیون بشکه آن مصرف داخلی است و حدود 1 میلیون بشکه آن را صادر می کنیم. در نتیجه درآمد های نفتی حدودا به نصف کاهش یافته است. اثر تحریم ها همراه با سوء تدبیرها باعث گردیده تا نرخ رشد نقدینگی حدود  6 درصد در سال 84 به منفی 8/5 درصد در سال 91 تنزل پیدا کند و نقدینگی 80 هزار میلیارد تومانی سال 86به 600 هزار میلیارد تومان برسد و در سال های 91 و 92 تورم سی و چهل درصدی را تجربه کنیم که فشار بسیار زیادی را به مردم خصوصا طبقات ضعیف وارد می کند.

تابش عنوان نمود: بودجه عمومی سال گذشته ابتدا 260 هزار میلیارد تومان و بعد از اصلاحیه به 210 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت و دولت برای سال 1393 رقم 195 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده است که در کل نسبت به سال 92، از کاهش 3/7 درصدی برخوردار است. بودجه عمرانی برای سال 1392 رقم 57 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که حدود 15 هزار میلیارد تومان بیشتر تخصیص نیافت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بودجه عمرانی سال 93، مبلغ 37 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و با توجه به کاهش اعمال شده، اولویت اختصاص بودجه به طرح هایی داده شده که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند تا زودتر به اتمام برسند. البته احتمال آنکه این 37 میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص یابد ضعیف است و پیش بینی ها حاکی از تخصیص 20 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی تا پایان سال 93است.

اتکاء به نفت در بودجه 93تا 4 در صد نسبت به بودجه 92 کاهش یافته است

با سابقه ترین نماینده استان در مجلس تصریح کرد: در سال 92، 58 درصد هزینه ای جاری از درآمدهای مالیاتی و عوارض تامین می شد و 42 درصد بودجه به نفت اتکا داشته که در سال 93 پیش بینی تامین هزینه های جاری از مالیات ها و عوارض 64 درصد است. بنابراین اتکا به نفت در مقایسه با سال گذشته به رقم 36درصد رسید و 4 درصد کاهش می یابد که اقدام بسیار ارزنده ای است.

وی گفت: افزایش بودجه جاری بیشتر مرتبط با مباحث حقوق و مزایا و یارانه ها و بحث های رفاهی مردم است. در بودجه جاری سهم آموزش و پرورش از 16 درصد به 18 درصد، امنیت داخلی از 8/3 درصد به 4 درصد، رفاه و تامین اجتماعی از 28 درصد به 30 درصد رسیده تا انشاالله بتواند جوابگوی نیازهای مردم و کشور باشد.

تلاش دولت در سال آینده رساندن رشد اقتصادی 5 - به 3+ درصد و تورم 40 درصدی به 25 دردصد است

نماینده مردم اردکان تاکید کرد: تلاش دولت این است که رشد اقتصادی منفی 5 درصد امسال را سال آینده به مثبت 3 درصد و تورم 40 درصد را تا پایان سال 93 به 25 درصد برساند.

در سال 92 از بودجه 240میلیارد تومان مصوب استان تاکنون حدود 120 میلیارد تومان آن دست استان را گرفته است

نماینده مردم اردکان در خصوص وضعیت بودجه ای استان نیز گفت: بودجه استان نیز به تبع بودجه کشور با کاهش مواجه شده و متناسب با مالیاتی که حدودا 840 میلیارد تومان از استان به خزانه واریز می گردد نیست. بودجه آبرسانی خط دوم انتقال آب به یزد و شهر های مسیر از 94 میلیارد تومان سال 92 به 50 میلیارد تومان کاهش یافته که انتظار ترمیم آن وجود دارد. بودجه آبرسانی به 9 شهر استان همانند سال 92، 2/6 میلیارد تومان است. سال 92 جمعا بودجه جاری و عمرانی استان 240 میلیارد تومان روی کاغذ بود اما چه اتفاقی افتاد؟ از بودجه 120 میلیارد تومانی عمرانی تنها 20 درصد آن یعنی حدود 24 میلیارد تومان در 9 ماهه اختصاص یافته است و در بودجه جاری نیز حدود 80 درصد آنچه پیش بینی شده بود یعنی عملا چیزی حدود 120 میلیارد تومان از 240 میلیارد تومان دست استان را تاکنون گرفته است و با این روند تا پایان سال کمتر از 150 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده محقق خواهد شد.

در صورت تصویب پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق خواهیم داد بودجه 198 میلیارد تومانی سال آینده استان به طور کامل محقق خواهد شد

محمدرضا تابش گفت: درآمدهای مالیاتی استان در سال گذشته 526 میلیارد تومان بوده و امسال بنا به گفته مسئولان دولتی و سازمان مالیاتی بنا به گزارش خود استان و برمبنای تحقق 105 درصدی مالیات ها در9 ماهه عدد را به رشد 48 درصدیعنی، به 834 میلیارد تومان رسانده اند. البته تامین این عدد فشاری را متوجه مردم می کند که بهتر بود این فشار تحمیل نمی شد امادر کمیسیون تلفیق پیگیری خواهیم کرد ؛همانگونه که در دولت جناب آقای خاتمی عمل می شد در مقاطع سه ماهه استان هایی که درآمد مالیاتی بالایی داشتند سهم بودجه خود را بر می داشتند و مابقی به خزانه واریز می شد. الان هم حداقل این امر انجام پذیرد. اگر اینگونه شود ما انشاالله روی کاغذ و هم در عمل بودجه 198 میلیارد تومانی را محقق خواهیم داشت.

در صورت اجراء مصوبه سال گذشته کمیسیون تلفیق که به تصویب مجلس رسید از محل حق انتفاع معادن 280 میلیارد تومان نصیب همه شهرستان های استان می شد

وی ادامه داد: یک کار ارزنده دیگر هم سال گذشته در کمیسون تلفیق به اتفاق تنی چند از دوستان پیشنهاد دادیم و تحت عنوان ماده 55 قانون بودجه در صحن علنی به تصویب رسید.در خصوص  پرداخت حق انتفاع معادنی نظیر چادرملو و گل گهر سیرجان به دولت و بخشی از آن هم برای عمران و آبادانی استان که بایستی این شرکت ها 1400 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز می کردند که 20 درصد آن حدود 280 میلیارد تومان سهم استان می شد که خود عدد قابل توجه و بیشتر از بودجه استانی سالیانه بود و این عدد نیز بین همه شهرستان های استان توزیع می شد.متاسفانه علیرغم پیگیری های فرآوان هنوز بیشتر از 80 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز نگردیده و از خزانه هم سهم استان پرداخت نشده است.

علیرغم آنکه سال گذشته بودجه خط دوم انتقال آب استان از 14میلیارد تومان به 94 میلیارد تومان افزایش یافت ؛متاسفانه بدلیل بلاتکلیفی و سوء تدبیرها یک ریال آن هزینه نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص وضعیت تامین آب استان یزد گفت: بودجه آبرسانی خط دوم انتقال آب سال گذشته 14 میلیارد تومان در لایحه بود. در تلفیق 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم استان را کلا به آن اضافه کردیم و رقم 94 میلیارد تومان در قانون بودجه منظور گردید که به دلایل مختلف از جمله بلاتکلیفی چگونگی اجرا و مسیر آن ريالی به استان پرداخت نشد. در لایحه بودجه سال جاری نیز 50 میلیارد تومان برای آن اعتبار گذاشته اند که انشاالله با تخصیص این مبلغ و رفع تنگنا های اجرایی تغییر عنوان و مسیر اجرای پروژه کار استارت بخورد و زودتر به نتیجه برسد.

بهره کشی بیش از توان محیط زیست تخریب آنرا در پی دارد

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار گفت: امروز با بحران های عدیده ای در عرصه محیط زیست روبرو هستیم. آلودگی صوتی، آلودگی امواج، پسماند، جمعیت و خطرناک ترین تهدید کره زمین بارگزاری بیش از ظرفیت زیست محیطی است. بهره کشی بیش از توان محیط زیست تخریب آن را در پی دارد. در قرآن کریم آمده است «ما هر چیز را به اندازه خلق کردیم»استفاده خارج از حدود طبیعت آن را نابود می کند و حقوق نسل های بعدی را نیز ضایع می کند. میانگین سهم هر نفر در دنیا از زمین 7/1 هکتار است. در ایران 2/2هکتار است. تولید اکولوژیکی کشور جوابگوی 25 میلیون نفر است.مگر آنکه اقدامات علمی خاصی انجام دهیم.در دنیا نیز زمین جوابگوی نیازهای اساسی 4 میلیارد از جمعیت 7میلیاردی موجود است.

راهکارهایی که برای افزایش جمعیت باید مد نظر قرار گیرد سخت تر از کاهش جمعیت است

برای کوتاه مدت مشوق های مالی و دراز مدت اصلاح سبک زندگی باید مد نظر قرار گیرد

محمدرضا تابش با اشاره به آیه « خلق لكم من انفسكم ازوجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم موده و رحمه » «برای شما از جنس خودتان جفتی آفریدیم که در برابر او آرامش یافته هم انس بگیرید و میان شما رئفت و مهربانی برقرار فرمود» گفت:هدف از ازدواج تولید نسل نیست بلکه آرامش سکون و رحمت است. کم و زیاد بچه بسته به شرایط زمانی و مکانی و عوامل اقتصادی و اجتماعی فرهنگی و بعضا سیاسی است. نباید فضای احساسی بر مباحث علمی غلبه کند. راهکار هایی که برای افزایش جمعیت باید درنظر بگیریم سخت تر از کاهش جمعیت است. برای حل مشکل جمعیت و فرزند آوری باید سیاستگذاری هایی در سطح کلان صورت گیرد و هم در سطح خانواده ها. همه عوامل و نهاد ها در کنار هم فرهنگ سازی کنند. مشوق های مالی دراز مدت و هدفمند از جمله بیمه، حساب پس انداز، معافیت مالیاتی، پرداخت نقدی

دغدغه های تامین مسکن مناسب، تحصیل فرزندان باید حل و به یک معنی اصلاح سبک زندگی صورت گیرد. چون خانواده بستر تعاملات اجتماعی است باید برای کوتاه مدت بیشتر مشوق های مالی و در دراز مدت اصلاح سبک زندگی برنامه ریزی کرد. در هر صورت به افزایش کیفی جمعیت باید نظر داشت و هزینه ها و بستر آن را فراهم کرد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا