پول اینترتنی «بیت کوین» با گذشت پنج سال از تولدش، حالا بیشتر جای خود را در تراکنشهای اینترنتی باز کرده است


 «بیت کوین» را از قرار معلوم یک برنامه نویس گمنام، پنج سال پیش بعنوان راه حلی جایگزین و در واکنش به بحران مالی ابداع کرد، گزارش داد: اما از آن زمان به بعد این پول مجازی بعنوان یک پول قابل داد و ستد اینترنتی مطرح شد و رشد کرد. «بیت کوین» به جای این که مانند دیگر پول های دنیا وابسته به اعتبار بانک مرکزی یک کشور باشد، به الگوریتم های رمزنگاری رایانه ای وابسته است و در واقع به هیچ نهاد مرکزی مالی وابسته نیست.

شعار سامانه «بیت کوین»، بانکداری بدون بانک است. یعنی برای واریز اینترنتی یک مبلغ، دیگر به واسطه های بانکی نیازی نیست. این پول مجازی، روز به روز بیشتر دارد بعنوان جایگزین جدی یورو یا دلار مطرح می شود.

«بیت کوین» نوعی پول دیجیتال همانند امضای دیجیتال است که به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه شبکه ای، هر معامله ای را از طریق یک واسطه انتقال پول انجام دهند. این پول مجازی که در اینترنت می توان از طریق شبکه های مختلف آنرا پرداخت کرد، حالا دیگر، روز به روز، بیشتر در زندگی واقعی ما ورود پیدا کرده است و هم اکنون خیلی از فروشگاهها، پرداخت از طریق پول دیجیتالی «بیت کوین» را می پذیرند. با اینحال هنوز آن عمومیت استفاده از سایر روشهای معمول پرداخت را پیدا نکرده است.

آندراس کلاریسه، خبرنگار آ.اِر.دِ در ادامه این گزارش گفت: برخی از واحدهای تجاری در برلین، مدتی است به مزایای استفاده از پول دیجیتال «بیت کوین» بویژه در خرید و فروشهای داخلی پی برده اند.

دیوید آلبرشت، یک فروشنده محصولات صوتی اظهار داشت: وقتی از روشها و تراکنشهای معمول بانکی برای خرید یا فروش یک محصول صوتی استفاده می کنید، هزینه ها و کارمزدهای خودشان را دارند؛ در صورتی که با «بیت کوین» شما دیگر به وابسته های بانکی بی نیاز می شوید.

کلاریسه با بیان آنکه «بیت کوین» از زمان تولدش، تاریخچه موفقی داشته است، افزود: این پول مجازی در سال 2009 میلادی با بهره گیری از یک برنامه ریزی رمزنگاری شده وارد دنیای معاملات اینترنتی شد. درحالی که در آغاز سال 2013 ارزش هر «بیت کوین»، معادل ده یورو بود اما در ژانویه سال 2014، ارزش آن به پانصد و هشتاد و پنج یورو افزایش یافته است.

در تراکنشهای اینترنتی، هر سکه بطور الکترونیکی و به شکل زنجیره ای دیجیتالی وجود دارد. البته این خصوصیت با احتمال تقلبهای اینترنتی نیز همراه است.

از طریق یک برنامه نرم افزار در دسترس اینترنتی می توانید «بیت کوین» را به دلار تبدیل کنید. در حال حاضر در سوئد و کانادا از طریق دستگاههای خودپرداز «بیت کوین» می توان از حساب بیت کوینی خودتان، پول برداشت کنید.

گمنامی و فقدان نظارتهای بانکی، بسیاری از تبهکاران مالی را به «بیت کوین» علاقمند کرده است. بعنوان مثال در یک پرتال اینترنتی با نام «سیلک رود» که توسط پلیس اف بی آی آمریکا فیتلر شد، امکان خرید مواد مخدر و دریافت خدمات جنایی و پرداخت وجه آن از طریق پول مجازی «بیت کوین» وجود داشت.

اما با این همه باز هم رشد استفاده از «بیت کوین» در تراکنشهای مالی روز به روز بیشتر می شود. اکنون سئوالی که مطرح است آن است که آیا استفاده از این پول مجازی بطور نامحدود ادامه خواهد یافت؟

تورستن پولایت، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که پولهای کاغذی، امروز برای ما ایجاد کرده اند، معتقدیم «بیت کوین» می تواند به یک موقعیت و جایگاه برتری ارتقاء یابد.

به هر تقدیر مادامی که کشورها نتوانند پولهای ملی خود را در وضعیت با ثبات و پایداری نگاه دارند، پولهای اینترنتی نظیر «بیت کوین» بعنوان تنها جایگزین در مراودات مالی مطرح خواهند بود. مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا