محمد جوادقاسمیان

همیشه هر سال در زمان ارجاع لایحه بودجه به سازمان مدیریت قدیم و خصوصا به مجلس، بحثهای داغی راجع به عوض شدن فرایند بودجه ریزی دولتی در ایران مطرح می شود و.لی بعد از تصویب قانون بودجه تا سال بعدی این مساله فراموش می شود

 ما هم که معمولا حافظه تاریخی ضعیفی داریم، فکر می کنیم که حضرات حرفهای نو و خلاقا نه ای می زنند.

 در شرف تبلیغات مجلس هستیم و این صحبتهای به ظاهر جدید و به باطن چند دهه ای شیرین به نظر می رسد.

 رشد اقتصادی به پشتوانه موفقیت سیاستهای اقتصادی درست است و پیش نیاز این موفقیت، اعتماد مردم به سیاستهای طرح ریزی شده است که پشتوانه این اعتماد خود اعتماد به سیاستگذار است.

 مکافاتی که ما داریم این است که سیاستگذاران اقتصادی ما اغلب سیاستمداران هستند. بر عکس اقتصاد, مبنای سیاست حقیقت ممکن است نباشد. و سیاست طلب می کند که بیشتر بر مبنای ساخته های ذهنی و منفعت طلبانه طیف سیاستمدار باشد. این مطلب بویژه در کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه بیشتر می باشد. شاید شعار عامیانه "سیاست پدر و مادر ندارد" که در طول صدها سال سینه به سینه به ما رسیده باشد؛ دلیلی محکم بر این ادعا باشد. هرچند که در احایث داریم "النجاه فی الصدق" و در لاتین داریم "

Honesty is the best policy

 "صداقت بهترین سیاست است"

اما اینها بخصوص در کشورهایی مانند ما فقط در حد یک شعار باقیمانده است.

حرف از بودجه ریزی عملیاتی بود در حالیکه جهان امروز در حال گذر به ماورای بودجه بندی است. چگونه می شود در جهان پرتغییری مثل جهان امروز برای یکسال دیگر بودجه ریزی و پیش بینی کرد. 

به هر حال، بهتر است حضرات حداقل اول به مفاهیم بودجه ریزی آشنا شوند بعد درباره آن بحث کارشناسی کنند. آنها فقط از آش, به همان لعاب رو بسنده می کنند و نخود و لوبیای  و مخلفات آن را که در واقع عمق دانش است را هیچگاه بلد نیستند و آگاهی ندارند.

این گونه افراد فقط شو منهای خوبی هستند و ممکن است حتی از متخصص امر هم بهتر بتوانند خود رانشان دهند.

حضرات باید بدانند که به جای رفتن به سراغ بودجه ریزی عملیاتی باید حداقل پایه های بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را پی ریزی نمایند.

بودجه یک نقشه راه است ولی نباید چشم را بر جاده بست و بایستی تغییرات لحظه به لحظه مسیر را دید و بر طبق آن به پیش رفت.

 بودجه ریزی در ایران عملی ساده و تکراری به نظر می رسد اما بودجه ریزی واقعی کاری است فنی و علمی و دارای سختیها و پیچیدگیهای خاص خود.

 

حدود 50 سال است که کشورهای توسعه یافته ای مثل آمریکا از بودجه بندی عملیاتی گذر کرده اند و وارد مباحثی همچون بودجه ریزی بر مبنای عملکرد شده اند. یعنی بحث از بودجه ریزی عملیاتی کهبعضی از دوستان روی آن مانور می دهند  برگشت به 50 سال قبل نیست؟

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا