ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر "معاون دفتر مطالعات جامع سازمان امورعشایر کشورگفت:یک میلیون و200هزارنفر جمعیت عشایر کوچنده درکشور داریم که دربیش از 59 درصد از فضای جغرافیای کشور دارای قلمرو هستند.

 مهدی میزبان درحاشیه بازدید از طرحهای مطالعاتی گل خانه ای و مجتمع دامداری فراغه و هارونی ابرکوه درگفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارداشت: حوزه فعالیت عشایر 27 استان کشور است که بیشترین حوزه جغرافیائی محل استقرارکشور شمال غرب تا زاگرس است .

وی بابیان اینکه حدود یک و هفت دهم درصد جمعیت کشور عشایر هستند تاکیدکرد: بیش از 25 درصد تولیدات دامی و پروتئینی مورد نیاز کشور را تامین می کنند که این جمعیت جزء مولد ترین اقشار جامعه هستند که بخش زیادی از تولیدات عشایر در حوزه محصولات پاک و اورگانیک قرار گرفته است .

میزبان خاطر نشان کرد: هم اکنون 104 ایل عشایر ، 580 طایفه عشایر با 2هزار و 120خانوار در کشور پهناور ایران اسلامی درامر تولید محصولات پروتئینی ، لبنی و صنایع دستی فعالیت دارند.

معاون دفتر مطالعات جامع سازمان امورعشایر کشور گفت: بیش از 60مورد طرح مطالعاتی اشتغال زائی در حوزه های مختلف گردشگری ، دامداری عشایر کشور در دست مطالعه می باشد.

این مسئول اضافه کرد: عشایر در استان یزد استقبال برای ایجاد اشتغال دارند و مناطقی که پیشنهاد برای اشتغال داشته باشد مطالعه می شود و اقدام خواهد شد.وی افزود: برای ایجاد اشتغال عشایر دستگاههای اجرائی می توانند نیم تا 3 درصد بودجه خود را در زمینه طرحهای پژوهشی هزینه کنند.

وی گفت: طرحهای مطالعاتی در مناطق عشایر کشور با هدف ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان عشایر دربخش مجتمع های دامداری و گل خانه ای است .

میزبان افزود: به عنوان نمونه ، عشایر گرمسار علاوه بر فعالیت های پرورش دام درمناطق عشایری هم اکنون 150هکتار کشت گل خانه ای درحال تولید دارند.دراین بازدید بخشدار مرکزی ابرکوه ، مسئول دفتر عشایری جهاد کشاورزی استان یزد، مسئول امور دام جهاد کشاورزی ابرکوه و تنی چند از عشایر و دامداران ابرکوه حضور داشتند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا