طبق اعلام مسئولان راه و شهرسازی استان یزد راه ارتباطی ندوشن - ورزنه به علت عدم تایید در کمیسیون ماده 32 برنامه پنجم توسعه باید در انتظار اعتبارات متفرقه بماند.

این راه که از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان راه ملی مطرح شده و مورد موافقت قرار گرفته است، یزد را به استان اصفهان متصل و فاصله این دو استان را به طور چشمگیری کاهش می دهد و در صورتیکه حدود 50 کیلومتر از این مسیر از  ندوشن یزد تا ورزنه اصفهان تکمیل شود  فاصله دو استان یاد شده حدود 70 تا 80  کیلومتر کاهش می یابد و کوتاهتر می شود.

عملیات زیر سازی و آسفالت این جاده در محدوده استان اصفهان سالها پیش پایان یافته و به بهره برداری رسیده است و در حوزه استحفاظی استان یزد فقط عملیات زیرسازی و ابنیه فنی 25کیلومتر  از مجموع حدود 50 کیلومتر آن  حدود سه سال قبل انجام و به دلیل نبود اعتبار نیمه تمام رها شد.

رفت و آمد تریلی ها و خودروهای سنگین حامل مواد معدنی در بخش نیمه تمام  این جاده، جدای از اینکه اعتراضات مردمی را بدنبال داشته، موجب تخریب زیرسازی و ابنیه فنی آن شده و حالت اولیه خود را از دست داده است.

این جاده نیازمند توجه ویژه مسئولان راه و شهرسازی استان یزد است؛ چراکه نقش بسزایی در رونق و توسعه اقتصادی منطقه و دو استان یزد و اصفهان دارد و اتصال دو مجتمع بزرگ فوالاد آلیازی یزد و ذوب آهن اصفهان اهمیت آن را بیشتر می کند.

گسترش ارتباطات تجاری، اقتصادی و فرهنگی و روقق اقتصادی دو استان ، تمایل سرمایه گذاران به انجام سرمایه گذاری، دسترسی آسان معادن به جاده، رونق گردشگری در کویر و جذب آنها به آثار و ابنیه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی مانند قلعه خرگوشی و تالاب بین المللی گاو خونی، کاهش بار ترافیکی مسیر فعلی یزد - اصفهان، کوتاهتر شدن فاصله این دو استان، قرار گرفتن شهرهای ورزنه و ندوشن در مسیر  جاده اصلی و رونق اقتصادی آنها، حذف گردنه ملااحمد، احیای جاده تاریخی ابریشم و غیره  بیانگر اهمیت آن است.

اعضای شورای شهر ورزنه اخیرا در راستای پیگیری و تکمیل این جاده، نشستی را با معاون عمرانی استاندار یزد در دولت تدبیر و امید داشته اند که حاصل آن مثبت ارزیابی و اظهارامید واری شده  این طرح ردیف ملی بگیرد و مشکلات فراروی آن حل شود.

معاون امور عمراني استاندار يزد در این جلسه گفته: اتمام جاده مواصلاتي ندوشن – ورزنه را به جد پيگيري خواهم كرد.

 "سيد محمد رضا سيد حسيني" با اشاره به وجود مشكلات اعتباري و بودجه اي كشور در سال جاري، اظهار داشت: با توجه به وجود معادن در طي مسير و همچنين كوتاه شدن راه استان يزد به استان اصفهان، اتمام 45 كيلومترجاده ندوشن – ورزنه مرتبط به استان يزد را دنبال مي كنم.

وي افزود: طي جلسه با وزير راه و شهرسازي نيز بودجه ملي در اين زمينه را پيگيري مي نمايم.

سيد حسيني اظهار داشت: در خصوص سرمايه گذاري استان يزد در شهر ورزنه، در صورت تمايل سرمايه گذاران يزدي با هماهنگي معاون برنامه ريزي اين اتفاق صورت خواهد گرفت.

 ناگفته نماند که با تکمیل و احداث این جاده، قطعا مسیر یزد تا اصفهان دارای بار ترافیکی بالا خواهد شد و با توجه به اینکه برخی از قسمت های این جاده، شش متر عرض دارد ظرفیت آن به خصوص برای رفت و آمد تریلی ها در آینده جوابگو نخواهد بود و متولیان امر از هم اینک باید رفع این مشکل را  نیز در کنار تکمیل این جاده در دستور کار قرار دهند.

برخی صاحب نظران از این مسیر به عنوان راه دوم یزد – اصفهان یاد می کنند و می گویند در آینده نه چندان دور شاهد تردد بالای خودرو های سبک و سنگین در این جاده خواهیم بود و باید پیش بینی های لازم برای دوبانده شدن آن در 10 تا 15 سال اینده بشود.

البته قسمتی از این جاده از ندوشن تا یزد که شش متر عرض دارد هم اینک دارای ترافیک بالا و شاهد رفت و آمد تریلی ها می باشد که این امر موجب اعتراض مردم و به خطر افتادن جان و مال آنان و مسافران عبوری شده است.

تکمیل و احداث راه یاد شده با مطابق با استانداردهای لازم خواسته مردم یزد و اصفهان می باشد و امید است با توجه به نظر مساعد مسئولان ارشد استان به خصوص معاون محترم امور عمرانی استاندار یزد، متولیان امر نیز گام و اقدام اساسی برای تکمیل این جاده، جذب منابع مالی و  رفع مشکلات آن داشته باشند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا