معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گفت: استان يزد هم اكنون در سطح كشور شناخته شده است و به عنوان مقصد گردشگري در نظر گرفته مي شود.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، "سيد محمد رضا سيد حسيني" روز يكشنبه در نشست خبري اصحاب رسانه با موضوع تبيين برنامه هاي ستاد تسهيلات سفر هاي نوروزي سال 93، اظهار داشت: خوشحالم پس از 8 سال دوري، در جمع اصحاب رسانه هستم و اميدوارم بتوانيم كارهاي مطلوبي را در استان يزد شاهد باشيم.
وي جايگاه ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي در استان را مهم ارزيابي كرد و افزود: استان يزد چند سالي است كانون توجه گردشگران خارجي و داخلي قرار گرفته است.
سيدحسيني گفت: سال 80 استان يزد به عنوان مسير عبوري مورد توجه قرار مي گرفت ولي هم اكنون جايگاه خوبي از نظر گردشگري در سطح كشور دارد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر مسافران دو شبانه روز در استان يزد ساكن مي شوند، گفت: مشكلاتي در چند سال گذشته اتفاق افتاد ولي شواهد نشان دهنده در پيش رو بودن سالي بسيار خوب براي صنعت گردشگري استان است كه رونق اين بخش را به دنبال دارد.
وي در خصوص بازرسي و نظارت از هتل ها در ايام عيد امسال نيز بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي محور اين كار است كه با همكاري ساير دستگاه هاي مرتبط به صورت سرزده از هتل ها بازديد خواهند داشت، البته ما شاهد تخلفات كمي در استان يزد در اين خصوص هستيم.


نگاه تهديد به مقوله ميراث فرهنگي نگاه درستي نيست


معاون استاندار در بخش دوم سخنان خود وجود ميراث فرهنگي در استان يزد را يك فرصت دانست و گفت: اگر نگاه تهديد به اين مقوله داشته باشيم نگاه درستي نيست.
وي با اشاره به نحوه كار ميراث فرهنگي در استان اصفهان نيز اظهار داشت: مسئولان گذشته اصفهان از نحوه عملكرد در اين استان پشيمان شده اند كه ما نبايد اين عمل را تكرار كنيم.
سيد حسيني در ادامه عدم وجود گشت توسط نيروي انتظامي در مناطق تاريخي را منجر به ايجاد ناامني در اينگونه اماكن دانست و خاطر نشان كرد: كسي نيست كه خواستار سرمايه گذاري در بافت قديمي باشد و جواب منفي بشنود كه اين در مورد اداره كل ميراث نيز صادق است.


اجراي پروژه كتابخانه مركزي توهين به شعور مردم يزد بود


وي در خصوص مشكل پيش روي كتابخانه مركزي شهر يزد گفت: اجراي پروژه كتابخانه مركزي توهين به شعور مردم يزد بود، اين پروژه بدون پروانه و مجوز مشغول فعاليت بود و صاحب زمين مشخص نبود، چه اسراري وجود دارد كه در بافت تاريخي چنيني هيولايي بسازيم؟
سيد حسيني ادامه داد: دادگاه و ميراث فرهنگي تاكيد بر غير قانوني بودن ارتفاع پروژه داشتند و 9 سال از نيمه كاره بودن و عدم توجه به آن مي گذشت ولي هم اكنون در حال پيگيري است و اين امر نشان داد مردم يزد در مقابل بافت قديمي سر تعظيم فرود مي آورند.
وي افزود: طبقه بالاي كتابخانه مركزي شهر يزد اضافي بود، طرح خاصي را نداشت و ثبت جهاني بافت تاريخي استان در خطر بود كه به لطف خداوند متعال اتفاقات خوبي افتاده است و تكميل و راه اندازي پروژه در اولويت است.
اين مقام مسئول خاطر نشان كرد: بافت قديم همانند پدر پيري مي ماند كه اگر پولي نداريم كه خرجش كنيم، نبايد خفه اش نماييم.


امكان اسكان 90 هزار نفر در استان يزد وجود دارد


وي در ادامه از امكان اسكان 90 هزار نفر در استان يزد خبر داد و با اشاره به اينكه نيمي از اين ظرفيت مربوط به آموزش و پرورش است، بيان كرد: سعي داريم پارك خواب، نداشته باشيم اما برخي خود متمايل به اين امر هستند كه مخالفتي وجود ندارد.
معاون استاندار در ادامه اقامت درآمد زا را ملاك محاسبه تعداد مسافر در استان بيان كرد و گفت: در چند سال گذشته شمارش مسافران اينگونه بوده است كه ماشين هاي عبوري از پاسگاه هاي بين راهي را در زمان مشخصي شمارش و مبناي بقيه اوقات قرار مي دادند.
وي در پاسخ سوالي مبني بر نظارت بيشتر بر نرخ هتل هاي استان در ايام عيد، بيان كرد: هتل ها داراي نرخ نامه هستند كه مصوب اتحاديه مرتبط است، بايد به گونه اي رفتار شود كه سرمايه گذار و متقاضي هر دو در نظر گرفته شوند، در خصوص هتل هاي لوكس بايد نرخ آن ها بالا باشد ولي در خصوص استفاده قشر متوسط جامعه بايد امكانات و تمهيدات در نظر گرفته شود.


افزايش قيمت نرخ هتل ها بايد همراه با ارتقا كيفيت خدمات باشد


اين مقام مسئول نرخ هتل هاي استان نسبت به ساير استان ها را ارزان تر دانست و تاكيد كرد: اگر قرار باشد قيمتي افزايش يابد بايد همراه با ارتقا كيفيت خدمات در نظر گرفته شود.
سيد حسيني اظهار اميدواري كرد: در گذشته آمار خوبي در ارتباط با ورود گردشگر خارجي به استان ديده نشد، اما پيش بيني سال 93 چيز ديگري را نشان مي دهد.
سيد حسيني در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص عدم كيفيت راه هاي موجود در استان، مرمت اين راه ها را بسيار پر هزينه دانست و گفت: محور اردكان - نايين در حال روكش است و برخي تابلو هاي اطلاع رساني تا ايام عيد ساماندهي خواهد شد.
وي در خصوص ساماندهي پروژه هاي عمراني در حال اجراي سطح شهر در ايام نوروز با توجه به ازدهام مسافران نوروزي و غيره نيز اظهار داشت: سعي شهرداري يزد بر اين مبناست كه تا قبل از عيد اين پروژه ها ساماندهي شود و توان لازم در اين زمينه به كارگيري گردد.
سيد حسيني تصريح كرد: فكر نمي كنم مسافران نوروزي توقع داشته باشند تمامي پروژه هاي عمراني شهر در ايام نوروز متوقف گردد.


عمده وقت مديريت ارشد استان صرف رفع مشكلات بخش آب مي شود


وي صرفه جويي مصرف آب با همياري رسانه هاي استان را خواستار شد و بر بروز مشكل جدي در صورت عدم صرفه جويي تاكيد كرد.
معاون استاندار گفت: عمده وقت مديريت ارشد استان به رفع مشكلات بخش آب مربوط مي شود.
سيد حسيني با اشاره به اينكه سرمايه گذاري جدي در بخش برق در چند سال گذشته صورت نگرفته است، ميزان مصرف و توليد برق را نزديك به هم عنوان كرد و از ايجاد مشكل در صورت مصرف بيشتر يا نقص فني خبر داد.
وي برگشت درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها در خصوص برق را به خود اين صنعت يادآور شد و خواستار فرهنگ سازي رسانه ها در خصوص مصرف بهينه در راستاي ياري نظام اسلامي و دولت تدبير و اميد شد.
سيد حسيني در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص پروژه زير گذر سه راه حكيميان شهر يزد نيز اينگونه گفت: اين پروژه زمان بر است و هزينه زيادي را در بر دارد كه در پيش بينيهاي اوليه برآورد جابه جايي اين همه تاسيسات حجمي نشده بود ولي انصافا دستگاه هاي مرتبط شبانه روزي در حال كار هستند كه جاي دستمريزاد دارد البته يكي از علت هاي عقب افتادن پروژه بارندگي هاي زمستان و تعويق 25 روزه كار است كه انشاا... اوايل سال آينده افتتاح خواهد شد.
سيد حسيني تخصيص اعتبار عمراني استان را حدود 13 درصد اعلام كرد و تامين زير ساخت ها، شبكه هاي گاز و برق، احياي بافت تاريخي، نوسازي مدارس، مرمت راه هاي استان را از جمله چالش هاي پيش روي استان نام برد.
وي همچنين از آسفالت جاده اصفهان – ورزنه و 25 كيلومتر از جاده ورزنه – ندوشن خبر داد و گفت: مشكل اعتبار علت عدم اتمام اين پروژه است كه پس از اتمام نزديك تر شدن راه مواصلاتي يزد – اصفهان را به دنبال دارد.
وي در خصوص پروژه زير گذر ميدان ابوذر شهر يزد نيز بيان كرد: حدود يك سال و نيم بعد از طراحي بحث و تبادل نظر كارشناسان مرتبط پيرامون نحوه اجرا صورت گرفته است كه با توجه به شرايط و بودجه موجود بهترين حالت مشخص شده در جلسات در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار در جواب يكي از خبرنگاران در خصوص مشكلات پيش آمده براي راه هاي استان در بارش هاي برف زمستان امسال، اظهار داشت: من شخصا در محور يزد – مهريز حضور داشتم، قدرت خداوندمتعال اينگونه نمايان شد كه محور دچار يخ زدگي گردد و بسته شود، اما عدم تمكين برخي رانندگان از اينكه در اين محور تردد نكنند موجب بروز برخي مشكلات شد كه بعد از نمك پاشي و شن پاشي مشكل برطرف گرديد.
وي با اشاره به اينكه استان يزد يكي از مهاجرپذيرترين استان هاي كشور است، وجود متكديان در سطح شهر و بويژه ايام نوروز را يكي از تبعات آن دانست و ضمن تاكيد بر جمع آوري اين افراد در ايام عيد، گفت: 80 هزار نفر اتباع خارجي در استان يزد ساكن هستند.
سيد حسيني استفاده بهينه از ايام نوروز را براي استان يزد مهم ارزيابي كرد و گفت: فرهنگ، مهمان نوازي و دارالعباده بودن استان يزد در اين ايام بايد مورد توجه قرار گيرد كه اين مستلزم همراهي رسانه ها در تحقق اين امر است.


مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا