نائب رییس کانون عالی کارفرمایی کشور معتقد است :تا زمانیکه حق و حقوق کارفرمایان از سوی دولت تامین نشود نمی توان انتظار این مسئله را داشت که حقوق کارگران افزایش پیدا نماید.

محمد حسین محتاج الله طی گفتگویی با اشاره به ایتکه  تولید و رونق کسب و کار طی هشت سال گذشته تضعیف شده است،تصریح نمود:بخش خصوصی در حال حاضر با بیماری خاص خود فلج شده است.
وی ادامه داد که کسی حق ندارد کارگر و کارفرما را در روبروی هم قرار دهد،چرا که بزرگترین سرمایه کارفرما، کارگر،انان است.
نائب رییس کانون کارفرمایی استان یزد با بیان اینکه رونق تولید بحث حقوق و دستمزد را حل خواهد کرد،گفت:در حال حاضر متاسفانه اکثر بانک های کشوربا ساختار معیوب خود،کارآفرینان و صنعتگران را با مشکلات جدی روبرو نموده است.
محتاج الله افزود:شواهد همچنین نشان می دهد که که بانک های عامل  به عنوان نمونه ای از بنگاههای تجاری وارد عرصه شده اند که به هیچ وجه برای آینده کشور مناسب نیست.
وی گفت:بانک ها چنان عرصه را برای کارآفرینان تنگ نموده اند که الان خیلی ازکارفرماینان به مانند دانشجویان ستاره دار از همه تسهیلات موجود بی بهره شده اند.
وی با اشاره به اینکه دولت باید در مبحث کارفرمایان و کارگران خلاقیت داشته باشد،اظهارداشت:دولت باید با ماموریت محوری خود ،تولید کنندگان را به اقتدارگذشته بازگرداند.
نائب رییس کانون عالی کارفرمایی کشوردر ادامه با اشاره به مذاکرات ژنو گفت:در حال حاضر شوق و امیدها زیادی میان مردم و کارآفرینان ایجاد شده است.به طوریکه  شنیده ها حکایت از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور است.
محتاج الله در عین حال  این حضور سرمایه گذاران را امید بخش دانست و گفت:بهبود کسب کار به طورحتم هم برای کارفرما و هم کارگران امیدوار کننده خواهد بود.
وی در ادامه این گفتگو بدهی دولت به بخش خصوصی را زیاد عنوان نمود و افزود:وقتی بدهی دولت به بخش خصی زیاد است چطور می تواند اقتصاد بیمار کشور را نجات  داد.
وی برای نمونه اظهارداشت:زماهیانه 4هزار میلیارد تومان یارانه نقدی از سوی دولت پرداخت می شود که این کار اشتباه دولت گذشته به ضرر کشور تمام شده است.
به گفته این عضو شورای عالی کار،باید این هزینه در زمینه رونق تولید هزینه می شد نه اینکه تصمیم گرفته می شد که ماهیانه این هزینه گزاف پرداخت گردد.
وی با بیان این مسئله کشور ما روی ثروت عظیمی خوابیده است اظهارداشت :نباید با این ثروت عظیم اقتصاد کشور اینگونه بیمار باشد.
محتاج الله تاکید کرد:یکی از کارهای دولت این است که اقتدارخود را به تشکل های صنفی واگذار نماید و خود را کم کم در این عرصه کنار بکشد.
وی پیشنهاد داد که  دولت باید نیز را بطه بانک و کارآفرینان را هم متعادل نماید.به طوریکه در قراداد تولید گران با بانک ها تماما به نفع بانک های عامل است.
نائب رییس کانون عالی کارفرمایی کشوربا اشاره به اینکه بانک ها حق ندارند قراداد  یک طرفه با کارافرینان امضاء نمایند،گفت:وقتی تمام نقدینگی کشو توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود چرا باید همه اینها به سمت تامین اجتماعی و بانک روانه شود.
وی گفت:این مسائل نشان می دهد که اقتصاد کشور یک حالت بیمار گونه دارد که باید هرچه زودتر فکری به حال آن شود.
وی افزود:برای نمونه وقتی در بخش هتل ها،نرح بهره بانک ها 28درصد،مالیات 35 درصد،بیمه 23درصد ،تورم 35درصد،افزایش دستمزد25درصد و مالیات ارزش افزوده 8درصد است چگونه است که هتل ها نباید افزایش قیمت در خدمات خود  داشته باشند.
محتاج الله اضافه کرد:با همه این مواردی که گفته شد دولت می گوید هتل ها نباید افزایش نرخ داشته باشند،اما خود دولت در همین بخش عوارض جاده ای قیمت 700تومانی را به 1000تومان یعنی حدودا 30درصد افزایش می دهد.
به گفته این عضو شورای عالی کاردولت باید تا سال 1400حدود 9میلیون فرصت شغلی ایجاد نماید،اما با این مشکلاتی که گفته شد بعید می داند این امر تحقق پیدا نماید.
وی درپایان گفت:تثبیت قیمت ها،رفع تبیعض بانک های عامل،افزایش ساعت کاری کارگران و...می توان درفع مشکلات تولید موثر واقع گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا