نشست مطبوعاتي حسين غفوري مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اين شركت برگزار شد.

در اين نشست حسين غفوري وضعيت منابع آب استان را تشريح و با اشاره به اين مطلب كه يك قطره از آب انتقالي در كشاورزي و كشت گلخانه اي استان مصرف نمي شود افزود: تخصيص آب  انتقالي در سال هايي كه ميزان بارندگي نرمال است 98 ميليون مترمكعب در سال مي باشد كه اين ميزان با كاهش بارندگي ها كاهش مي يابد و مديريت اين سهميه بندي در استانهاي اصفهان، چهارمحال و بختياري و يزد بر عهده شركت مديريت منابع آب ايران مي باشد.

وي درخصوص ميزان بارندگي در استان بيان نمود: ميزان بارندگي شهر يزد در سال جاري (ايستگاه هيدرومتري محمدآباد) 35 ميليمتر و در كل استان 80 ميليمتر كه اين ميزان بارندگي در مقايسه با ميزان بارندگي در سال قبل با30 درصد كاهش روبرو بوده است.

حسين غفوري ابراز داشت: در بارندگي هاي امسال شاهد تغيير مكان بارندگي بوده ايم به طوريكه ميزان بارندگي در ارتفاعات شيركوه نسبت به ميزان بارندگي در سال قبل حدود 50 درصد كاهش داشته و متأسفانه از اين بارشهاي مؤثر بر روي سفره هاي آب زيرزميني بي بهره بوده ايم.

مديرعامل آب منطقه اي يزد هشدار داد: اگر مردم در مصرف آب صرفه جوئي نكنند با جيره بندي آب روبرو خواهيم بود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه كيفيت آب استان را چگونه ارزيابي مي نمائيد گفت: تا ساليان قبل تغییرات کیفیت آب استان چند سال به چند سال به وجود می آمد اما در حال حاضر این تغییرات سال به سال است به طور مثال بهترین آب چاههای اردکان بهEC  هفت هزار رسیده در حالی که بهترین( EC )  برای آب شرب 1200 است ولي اين بدين معني نمي باشد كه آب شرب بهداشتي و سالم نيست.

حسين غفوري نياز آبي استان در سال 1425 را 800 ميليون مترمكعب در سال پيش بيني كرد و ادامه داد: با عملياتي شدن انتقال آب از خارج از حوضه باز هم با كمبود آب در استان روبرو خواهيم بود.

غفوري اظهار داشت: براي تأمين آب شرب مردم استان از 30 حلقه چاه استفاده مي شود كه در مواقع ضروري اين تعداد به 60 حلقه چاه مي رسد ولی استفاده دائم از این چاه ها ممکن نیست چون باعث پایین آمدن کیفیت آب و کاهش افت سفره های زیرزمینی می شود.

اين مقام مسئول درخصوص برنامه هاي دراز مدت جهت تأمين آب استان گفت: انتقال آب از بهشت آباد، درياي خزر و خليج فارس از برنامه هاي دراز مدت مسئولان براي تأمين آب مورد نياز استان مي باشد.

شايان ذكر است: در اين نشست مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد از تلاشهاي محمدصالح جوكار نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي تشكر نمود كه با پيگيري هاي مستمر، موافقت وزير نيرو درخصوص انتقال آب از خليج فارس به ميزان 500 ميليون متر مكعب در سال را براي استان كسب نمود.

وي در پايان اين نشست ضمن قدرداني از رسانه ها در امر ترويج مديريت مصرف در بخش آب، خواستار اطلاع رساني، تعامل و توليد برنامه هاي گسترده تري از سوي رسانه ها در اين زمينه شد.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا