مشاور عالی وزیر و معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ۳۷۸۰ پروژه نیمه تمام گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمام لازم است.

عبدالحمید احمدی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اظهار کرد: هیئت‌های ورزشی نقش مهمی در جهت توسعه ورزش ایفا می‌کنند.

وی افزود: رسانه‌ها به عنوان چشم‌های بینای مردم می‌توانند اشتباهات و خطاها را ببیند و علاوه بر اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق، می‌توانند این اشکالات را گوشزد کرده تا رفع شوند.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: سعی می‌کنیم در وزارت ورزش و جوانان نگاه منتقدانه و منجر به اصلاح را در بحث‌های مدیریتی داشته باشیم و از رسانه‌ها هم می‌خواهیم و انتظار داریم در جهت حرکت صحیح و اصولی ورزش کمک کنند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: رسانه‌ها با تشخیص دقیق اولویت‌ها و کمک به کارشناسان و متخصصانی که دغدغه توسعه متوازن و همه جانبه و توسعه پایدار ورزش را دارند، کمک کنند که این مسیر درسد به خوبی طی شود و یک مقداری ما از این شرائط کاذب و هیاهو جنجال‌هایی که تاثیر مثبتی برای ورزش ندارد، دور شویم.

احمدی گفت: وزارت ورزش و جوانان و ادارات ورزش و جوانان در استان‌ها باید با جدایی از این مسائل حاشیه‌ای، به مسائل و مسئولیت‌های اصلی خودشان بپردازند.

وی افزود: هدف از سفر به یزد این بود که از نزدیک در جریان ورزش و جوانان یزد قرار بگیریم و با توجه به برنامه از پیش تعیین شده و هماهنگی صورت گرفته، در یک گروه 10 نفره از حوزه‌های مختلف وزارتخانه به یزد سفر کردیم.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان  خاطرنشان کرد: این هیئت موظف است که در این بازدید و گفت‌و‌گو با مسئولان از نزدیک در جریان وضعیت عمومی ورزش و جوانان یزد قرار بگیرد.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: وضعیت ورزش و جوانان در استان مثبت است اما فاصله قابل توجهی با وضع مطلوب داریم، استان یزد پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند جایگاه شایسته‌تری در ورزش و جوانان داشته باشد.

احمدی بیان کرد: این موضوع می‌طلبد که مدیریت‌ها منسجم‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر عمل کنند که جایگاه از آنچه که هست به مراتب بهتر عمل کنند.

در قرارداد کی‌روش وزارت ورزش دخالتی نداشت

وی گفت: در زمینه عقد قرارداد کی روش وزارت ورزش و جوانان هیچ دخالتی نداشته و ندارد، البته نقش نظارتی را برای وزارت ورزش و جوانان باید قائل بود که نظرات فنی و کارشناسی خود را در رابطه با مسائل مهم ورزش کشور ارائه کند.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان گفت: مسئول عقد قرارداد سرمربیان تیم‌های ملی فدراسیون‌های ورزشی هستند و این فدراسیون‌ها باید شرائطی ایجاد کنند که بحث عقد قرارداد سرمربی تیم‌های ملی یک موضوع داخل فدراسیونی باشد نه موضوعی که در همه جا در ارتباط با آن صحبت کنند یا رسانه‌ها در مورد آن رفراندوم برگزار کنند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: اگر دیده شد که در عقد قرارداد کی روش مسائل حاشیه ای دیده شده، به ضعف مدیریتی فدراسیون بر می گردد که یک موضوع داخلی خودش را نتوانسته خوب مدیریت کند و به بیرون کشیده شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در فدراسیون والیبال زمانی که آقای ولاسکو  گفت که می‌خواهد برود، فدراسیون به خوبی این موضوع را در داخل اداره کرد و امروز نه تنها ضعیف‌تر نشده بلکه قوی‌تر هم عمل کرده و بردهای خوبی داشته است.

وی در ارتباط با پرسپولیس و استقلال، گفت: وزارت ورزش و جوانان مکلف است تا پایان امسال بحث خصوصی‌سازی را انجام دهد و از آغاز وزارت جدید، اقدامات در این زمینه شروع شده است.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: بنای وزارت ورزش و جوانان بر این است که ریالی از اعتبارات کشور صرف ورزش حرفه‌ای نشود چون منع قانونی دارد.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: به دنبال جذب حامیان مالی هستیم که اولا وضعیت آشفته سال قبل را مدیریت کنیم و بعد هم بتوانیم با اعتباری که از اسپانسرها به دست می‌آوریم، کار این دو تیم را هم به خوبی پیش ببریم.

احمدی افزود: علی رغم حاشیه سازی‌ها و مسائل منفی که به طور معمول در رابطه با این دو تیم وجود دارد، وضعیت کنونی به گونه‌ای است که اولا این دو تیم توانسته‌اند با جذب حامی مالی از بخش خصوصی، بودجه و اعتبارشان را برای امسال کاملا در اختیار داشته باشند و با قدرت در لیگ حضور پیدا کنند.

وی افزود: به طور موازی و همزمان بحث واگذاری این دو تیم هم دنبال شده و در هفته گذشته جلسه‌ای با حضور سه وزیر برای نهایی کردن این موضوع برگزار شد.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان افزود: وقتی یک شرکت دولتی بخواهد واگذار شود، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در آن نقش دارند، وزارت ورزش و جوانان زمینه‌ها را فراهم کرده که این دو نهاد بتوانند این مسیر قانونی را طی کنند و طبق آن چهارچوب قانونی و قبل از پایان سال 93 این دو تیم هم به بخش خصوصی واگذار شوند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: در استان یزد یکی از مزیت‌ها، برخورداری از نیروهای انسانی نخبه و کارآمد است، استان یزد استان نخبه پروری است و این خیلی مزیت بزرگی است بنابراین یک سری کارهایی ار ما می‌توانیم به صورت حمایتی انجام دهیم و سعی می‌کنیم با قرار گرفتن ورزش در مسیر اصولی و درست خودش، این حمایت‌ها جدی‌تر شوند.

احمدی بیان کرد: یک سری کارها هم باید داخلی انجام شود، وضعیت استان یزد به گونه‌ای است که اگر هیچ حمایتی از طرف ورزش و جوانان نشود هم می‌تواند در کسب بودجه و درآمد وضعیت خوبی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود هر حمایتی که وزارت باید انجام دهد، قطعا دغدغه وزارت هم این است که بتواند این حمایت‌ها را انجام دهد، ما باید بتوانیم از طریق وزارت موانع قانونی را برطرف کنیم.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: امسال در بودجه فدراسیون‌ها بحث حمایت از هیئت‌ها را به صورت ردیف تعریف کردیم، در بودجه وزرش همگانی هم ردیف تعیین کردیم تا پیشرفت بهتری داشته باشند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان افزود: سعی ما بر این است که اولا بتوانیم برای بودجه سال 94 با رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها، وضعیت عمومی بودجه ورزش و جوانان را ارتقا داده و حداقل به 1000 میلیارد برسانیم و همین رقم قابل قبول را به صورت کاملا کارشناسی، دقیق و متوازان در جهت توسعه ورزش در استان‌ها توسعه دهیم.

احمدی افزود: در رده بندی که در کشور داریم، شهرهایی مثل تهران و کرج و استان‌هایی مثل تهران و البرز در پایین‌ترین رده سرانه ورزشی قرار دارند اما استان یزد حزو 6 استان برتر کشور از جهت سرانه ورزشی هستند.

سرانه ورزشی اشکذر در کشور بی مانند است

وی عنوان کرد: در شهر اشکذر سرانه 3 و نیم متر مربع برای هر نفر را داریم که در کشور بی مانند است، در سایر شهرستان‌ها هم به طور معمول سرانه بالای یک است در حالی که میانگین 7 دهم متر مربع است.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: آمار بالا هست اما 77 پروژه نیمه تمام ورزشی هم همچنان استان یزد دارد که رقمی معادل 60 میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد که رقم قابل توجهی است.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: در کل کشور هم 3 هزار و 780 پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که یکی از معضلات دست و پا گیر مدیریت ورزشی کشور همین‌ها هستند که بالغ بر 10 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

احمدی تصریح کرد: امیدواریم با ماده قانونی که در بودجه سال 93 مصوب و ابلاغ شد، از طریق واگذاری این اماکن به بخش خصوصی، به سمت تکمیل و بهره‌برداری از آنها حرکت کنیم.

وی افزود: متاسفانه یک آسیبی که وجود داشته در ورزش کشور این بوده که فکر کردیم هر جایی که کلنگی بزنیم و بنایی را بخواهیم احداث کنیم، یک مزیت است در حالی که نه تنها این مزیت نیست بلکه ضرر هم هست.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: پروژه‌هایی که بیش از 10 سال از شروعشان می‌گذرد، در طول این سال‌ها از سرمایه‌گذاری انجام شده هیچ بهره برداری نکرده‌ایم و گاهی اوقات پروژه‌هایی افتتاح می‌شود که دیگر موضوعیتی ندارد.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در کشور ما بحث احداث فضاهای ورزشی یک موضوع است، اما این مسئله را هم باید توجه کنیم که از همین فضاهای موجود ما درست استفاده نمی‌کنیم علاوه بر اینکه این تعداد پروژه نیمه تمام در سال‌های قبل وبال گردن مدیریت ورزش کشور شده و هزینه‌های بسیار هنگفتی را برای آن پرداخت کردیم و هنوز آماده بهره‌برداری هم نیست.

احمدی بیان کرد: اگر رقم‌های صرف شده برای این پروژه‌ها مشخص شود که حتما بالای 10 تا 15 هزار میلیارد تومان است چقدر می‌توانست در رشد ورزش کشور با منطق بهتری انجام شود.

وی بیان کرد: در برخی استان‌ها سالن شش هزار نفره مدرن چند منظوره ساختیم و بعد از دو سال از بهره‌برداری، حتی یک مسابقه ورزشی در آن برگزار نکرده‌ایم.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان گفت: طبق آمار خوشبینانه، 10 درصد مردم ایران ورزش می‌کنند و این هزینه‌هایی که صرف پروژه‌های نیمه تمام شده را می‌توان با خیلی محدودتر در جهت رشد توسعه ورزش به کار بست.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: اولویت ورزش همگانی این نیست که ما بخواهیم سراغ ورزش‌های خاص برویم، اولویت ما در این زمینه، توسعه رشته‌های ورزشی در بین مردم است و در بودجه امسال هم این ملاحظه دیده شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در ورزش نیاز به زمان دارد، یکی از مهمترین ابزار‌ها در این زمینه، رسانه‌ها هستند، رسانه‌ای ها یک مقدار این مسیر را کج کرده‌اند، مهمترین کار همه دست اندرکاران ورزش این است که اولا ما فرهنگ ورزش کردن را در بین مردم ترویج و توسعه دهیم.

وی افزود: به جای اینکه به یک سری مسائل جزئی ساعت‌ها در ورزش وقت بگذاریم که برای مثال داور اشتباه کرد یا نه و مواردی از این قبیل که در آخر هیچ چیزی برای مردم نمی‌ماند مردم را در راستای ورزش هدایت کنیم.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: ما باید مردم را ورزشکار بار بیاوریم، به جای اینکه مردم فقط هوادار ورزش باشند و ورزش نکنند خوب نیست، هواداری خوب است که خودش هم ورزشکار است.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: ما مردمانی را تربیت نمی‌کنیم که در عین دوست داشتن ورزش، خودشان هم ورزش انجام دهند، این ضعف بزرگی است که ما از آن برخوردار هستیم.

احمدی تصریح کرد: ما باید بتوانیم هزینه ورزش کردن را کم کنیم، ورزش باید ارزان و در دسترس باشد، محیط‌های ورزشی هم باید امن و پاک باشد، رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند و مدیران ورزشی هم باید در این راستا سمت و سو بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان بعد از اقدام غیر کارشناسی زیر سایه ورزش رفت و متاسفانه مسائل جوانان به دلیل عدم کارشناسی در این موضوع و بعد هم در تنظیم ساختار وزارت ورزش تحت الشعاع قرار گرفت.

مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان افزود: الان سعی داریم باز در زیر مجموعه وزارت ورزش بتوانیم سازمان امور جوانان را احیا کنیم، ساختارها را توسعه بدهیم و ظرفیت‌ها را زیاد کنیم تا بیشتر بتواند در زمنیه جوانان فعالیت کند.

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: به دنبال جدا شدن حوزه جوانان از وزارت ورش نیستیم بلکه به دنبال درست کردن ساختار هستیم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا